Gelecek nesillerin ihtiyaçlarını karşılayabildikleri yaşanabilir bir dünyanın devamı için sürdürülebilirliğin önemi her geçen gün artmaktadır. Dünya nüfusunun giderek arttığı, doğal kaynakların azaldığı ve atıkların doğal dengeyi bozduğu bir durumda sürdürülebilir üretim ve tüketimin önemi artmaya devam etmektedir. Bu konudaki bilincin oluşabilmesi temel eğitimden başlanarak yükseköğretim programlarında bu konunun ele alınmasıyla mümkündür. Bu kapsamda bu çalışmanın amacı, Türkiye’deki üniversitelerin işletme programlarındaki üretim yönetimi dersinde sürdürülebilir üretimin ne düzeyde ve hangi boyutlarda el alındığının belirlenmesidir. Bu amaçla, devlet ve vakıf üniversitelerinde üretim yönetimi dersini veren öğretim elemanlarından anket yöntemi ile veri toplanmıştır. Literatürden derlenen anket, öğretim elemanlarına e-posta ile gönderilmiştir. Anketi yanıtlayan öğretim elemanları araştırmanın örneklemini oluşturmuş, anketlere verilen yanıtlar SPSS paket programıyla analiz edilmiştir. Analiz soncunda elde edilen bulgulara göre, üretim yönetimi dersini veren öğretim elemanlarının yarıdan fazlasının (%60.5) ders kaynaklarında “sürdürülebilir üretim” ayrı bir konu/ünite olarak yer almamakta ve %59.3’ü tarafından ayrı bir konu/ünite olarak anlatılmamaktadır. Ayrıca işletme programlarının bulunduğu fakülte ve üniversitelerdeki sürdürülebilirlik uygulamalarının yeterli düzeyde olmadığı sonucuna varılmıştır.
The importance of sustainability is increasing day by day for the continuation of a livable world where future generations can meet their needs. In a situation where the world population is increasing, natural resources are decreasing and waste disrupts the natural balance, the importance of sustainable production and consumption continues to increase. Raising awareness on this issue is possible by addressing it in higher education programs, starting from basic education. In this context, the aim of this study is to determine what level and to which extent of sustainable production is covered in the production management course in the business programs of universities in Turkey. For this purpose, data was collected by survey method from faculty members teaching production management courses at state and private universities. The lecturers who answered the survey formed the sample of the research, and the responses to the surveys were analyzed with the SPSS package program. According to the results of the analysis, more than half of the lecturers (60.5%) teaching the production management course do not include "sustainable production" as a separate unit, and it is not taught as a separate unit by 59.3% of the lecturers. It has also been concluded that sustainability practices in faculties and universities where business programs are located are not at a sufficient level.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Development Economics - Macro |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | February 27, 2025 |
Publication Date | February 28, 2025 |
Submission Date | June 7, 2024 |
Acceptance Date | January 2, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 38 |
Dicle University
Journal of Social Sciences Institute (DUSBED)