This study examines
the social functions of
the Qur’anic courses, in
particular their contribution
to the socialization
of adult female students.
In the scope of the study,
interviews were conducted
with the Qur’anic course
instructors and the obtained
data were analyzed in the
direction of the purposes
of the study. The sample
of the research is composed
of 9 Qur’anic course
instructors working in
Adapazarı, Serdivan, Erenler
and Arifiye counties
of Sakarya. Based on the
opinions of the instructors,
the study concludes
that the Qur’anic courses
are not perceived by the
students as places where
they only learn the Qur’an
but also as the institutions
where they meet their need
to socialize.
Bu çalışma Kur’ân Kursu Öğreticilerinin (KKÖ)
görüşlerine dayalı olarak Kur’ân kurslarının, sosyal
fonksiyonlarını ve yetişkin kadın öğrencilerin sosyalleş-
mesine katkılarını tartışmaktadır. Çalışma kapsamında
Kur’ân kursu öğreticileri ile mülâkatlar yapılmış, elde
edilen veriler çalışma amaçları doğrultusunda analiz
edilmiştir. Nitel araştırma yaklaşımına uygun olarak
yapılan araştırmanın örneklemini, Sakarya ili Adapazarı,
Serdivan, Erenler ve Arifiye ilçelerinde görev yapan 9
Kur’ân Kursu Öğreticisi oluşturmaktadır. Kur’ân Kursu
Öğreticileri görüşlerine dayalı olarak elde edilen bulgular
Kur’ân kurslarının, öğrenciler tarafından sadece
Kur’ân öğrendikleri bir yer olarak algılanmadığını,
bunun yanında sosyalleşme ihtiyacını giderdikleri bir
kurum olarak görüldüğünü ortaya koymaktadır
Other ID | JA88CB36TV |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2017 |
Submission Date | April 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 53 Issue: 2 |
Diyanet İlmi Dergi is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).