Bu çalışmanın amacı kız ve erkek üniversite öğrencilerinin farklı iltifat durumlarında verdikleri iltifat yanıtlarını incelemektir. Çalışmanın verisi yazılı söylem tamamlama anketi aracılığıyla toplanan dört farklı bağlamı içermektedir: görünüm, performans, karakter ve varlık. 100 lisans (50 kız ve 50 erkek) öğrencisi çalışmaya katılmıştır. İltifat yanıtlarının çözümlenmesinde Holmes (1988a, 1988b) tarafından ileri sürülen makro ve mikro kategoriler geliştirilerek uygulanmıştır. Her iki grubun söylem tamamlama anketi ile elde edilen yanıtları nitel ve nicel açıdan karşılaştırılmıştır. Bulgular, genel dağılımın makro düzeyde Kabul, Kaçınma ve Ret olarak sıralandığı ve mikro düzeyde Takdir ve Yön Değiştirme stratejilerinin daha çok tercih edildiğini ortaya koymaktadır. Kız ve erkek öğrencilerin bazı yanıtları arasında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Makro ve mikro düzeyde her iki cinsiyette verilen yanıtlar iltifatın hangi bağlamda alındığına göre değişmektedir. Benzer durumlarda katılımcıların verdiği benzer cevaplar Türkçede iltifat yanıtlarına dair etnografik bir betimleme yapmamızı sağlamaktadır.
This study aims at investigating compliment responses of female and male Turkish university students in different compliment situations. The data were collected through a written discourse completion task under four situational settings: appearance, performance, character, and possession. 100 undergraduate students (50 males and 50 females) participated in the study. Holmes’s (1988a, 1988b) macro and micro categories were adapted and developed to analyze the compliment responses of the participants. The responses of both groups obtained from the discourse completion task were compared qualitatively and quantitatively. Results indicated that the general pattern for participants is Accept, Evade and Reject strategies at the macro level and Appreciation Token and Shift Credit at the micro level. Some statistically significant differences between the responses of females and males were identified. Both at the macro and micro levels, how females and males respond to the compliments vary with respect to the situational context they receive the compliment. Under specific situations participants tend to reply similarly which help us to come up with an ethnographic account of CRs.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Linguistics |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2021 |
Submission Date | October 21, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 172 Issue: 1 |