Article abstracts are defined as a text genre that has the functions of promoting the article and persuading readers to read the main text. The aim of this study is to determine and compare the rhetorical structure in the research article abstracts of philosophy, psychology and history under social sciences. For this purpose, a database consisting of 150 abstracts (50 abstracts in philosophy, 50 abstracts in psychology and 50 abstracts in history) was built. The abstracts in this database were written in Turkish and published in scientific journals between 2013 and 2017. The abstracts were classified according to the article abstract move classification by Hyland (2004). The findings of the study showed tendency towards introduction and purpose (I and P) moves in philosophy and history abstracts, and a tendency towards moves that refer to the main sections of the article, such as purpose, method, results and conclusion (P-M-R-C) moves in psychology abstracts. In the context of the findings in this study, the writers in the fields under social sciences have different motivations while creating article abstract, prioritize different types of information for their potential readers and therefore they have different perspectives for directing their readers to reading the main text.
Academic Texts Academic Discourse Academic Writing Rhetorical Structure Research Article Abstracts
Makale özetleri alanyazında makalenin tanıtılması ve okurları ana metni okumaya ikna etme işlevlerine sahip bir metin türü olarak tanımlanmaktadır. Bu çalışmanın amacı sosyal bilimler altında yer alan felsefe, psikoloji ve tarih alanlarındaki makale özetlerinde kullanılan sözbilimsel yapılanmayı belirlemek ve sosyal bilimler altındaki alanlar arasında bir karşılaştırma yapmaktır. Bu amaç için 2013-2017 yılları arasında bilimsel dergilerde Türkçe yayınlanmış makalelerin Türkçe özetlerinden her bir alandan 50 olmak üzere toplamda 150 metinden oluşan bir veritabanı oluşturulmuş ve bu veri tabanındaki özetler Hyland’ın (2004) alanyazına kazandırdığı makale özeti hamle sınıflandırmasına göre sınıflandırılmıştır. Çalışmada ortaya çıkan bulgular felsefe ve tarih özetlerinde giriş ve amaç (G ve A) hamlelerine yönelik bir eğilimi, psikoloji özetlerinde ise amaç, yöntem, bulgu ve sonuç (A-Y-B-S) hamleleri gibi makalenin temel bölümlerine gönderimde bulunan hamlelere yönelik bir eğilimi ortaya koymuştur. Bu bulgular ışığında sosyal bilimler altındaki alanların makale özeti oluştururken farklı motivasyonlara sahip olduğu, olası okurları için farklı türden bilgileri öncelediği, dolayısıyla okurlarını ana metni okumaya yönlendirme konusuna farklı bakış açılarıyla yaklaştıkları söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Language Studies, Linguistics |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2021 |
Submission Date | March 26, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 172 Issue: 2 |