In our study,we tried to evaluate the relationship between image and concept, which has an important place both in the history of thought and in the history of art, through Hegel's thoughts.Art and philosophy have been the two important lights of man's search for meaning on earth throughout history.In this respect, it is important to reveal the function of concept and image in terms of the relationship between art and philosophy.The basis of art lies in imagination.The way of expression of art is the image, which is a product of imagination.On the basis of philosophy, there is reason.The expression form of philosophy is the concept that is a product of the mind.The image stands between the particular data it receives from the senses and the universalism it receives from the mind.Therefore, the image is neither completely particular nor universal.The image tries to bring the particular beings it takes from the senses closer to the whole, thanks to its power of imagination.Hegel argued that particular conditions were necessary for the work of art to be born.The first of these particular conditions is the place and time of the work of art, and the second is the individuality of the artist.Finally, it is the technical education of the arts.The work of art tries to reach beyond the sense based on the sensory.The concept is completely universal.Therefore, it is completely far from sensory.Hegel stated that philosophy is superior to art in this respect. According to Hegel, the language of the artist is the image while the language of the philosopher is the concept. The aim of our study is to reveal the relationship of the philosopher between the image and the artist with the concept in the philosophical thought of Hegel.
Çalışmamızda hem düşünce tarihinde hem de sanat tarihinde önemli bir yere sahip olan imge ve kavram ilişkisini Hegel’in düşünceleri üzerinden değerlendirmeye çalışılmıştır. Sanat ve felsefe, tarih boyunca insanın yeryüzündeki anlam arayışının iki önemli ışığı olmuştur. Bu yönüyle sanat ve felsefe ilişkisi açısından kavram ve imgenin işlevini ortaya koymak önemlidir. Sanatın temelinde muhayyile vardır. Sanatın ifade biçimi muhayyilenin bir ürünü olan imgedir. Felsefenin temelinde ise akıl vardır. Felsefenin ifade biçimi aklın bir ürünü olan kavramdır. İmge, duyulardan aldığı tikel verilerle akıldan aldığı tümellik arasında durur. Bu nedenle de imge ne tamamen tikeldir ne de tümeldir. İmge, duyulardan aldığı tikel var olanları muhayyile gücü sayesinde tümele yaklaştırmaya çalışır. Hegel, sanat eserinin doğması için tikel koşullar gerekli olduğunu ileri sürmüştür. Bu tikel koşulların ilki sanat eserinin oluşum yeri ve zamanı, ikincisi ise sanatçının bireyselliğidir. Son olarak da sanatın teknik eğitimidir. Sanat eseri, duyusala dayanarak duyu ötesine ulaşmaya çalışır. Kavramda ise tamamen bir tümellik vardır. Bu nedenle duyusaldan tamamen uzaktır. Hegel, bu yönüyle felsefenin sanattan üstün olduğunu ifade etmiştir. Hegel’e göre sanatçının dili imgeyken filozofun dili kavramdır. Çalışmamızın amacı filozofun imge ile sanatçının kavram ile olan ilişkisini Hegel’in felsefî düşüncesi içinde ortaya koymaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Submission Date | April 11, 2021 |
Acceptance Date | June 3, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
Dergi İletişim: dinbil@alparslan.edu.tr
Din ve Bilim-Muş Alparslan Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.