Research Article
BibTex RIS Cite

Assessment and Evaluation in German Grammar Courses

Year 2020, , 176 - 193, 30.06.2020
https://doi.org/10.37583/diyalog.759436

Abstract

Assessment and evaluation are of great importance in foreign language teaching as in many fields. The following evaluation process is carried out for many purposes, such as the effectiveness of the teaching process, program and method, as well as, giving the student a grade. In order to determine the effectiveness of the teaching process, the preparation of evaluation tools that will be used is an important factor. In the evaluation process of the German grammar course, the evaluation tools consist of “gap-filling” and “matching-type” measuring techniques are generally used. However, while evaluation tools in this feature allow to measure the formal direction of the language, it is inadequate to measure the level of the use of language. In this context, the aim of this study is to make suggestions about the features of the evaluation tools which used to make an effective assessment consequently evaluation in German grammar lessons, the characteristics of the items, the structure of the items while preparing the evaluation tool, and what features the evaluation tool should have been organized for the purpose. As a result of the study, it is emphasized that alternative evaluation tools should be used in order to add functionality to the assessment and evaluation process. Suggestions are made regarding alternative assessment, and evaluation techniques that can be used in German grammar courses.

References

  • Aktaş, Tahsin (2005): Yabancı Dil Öğretiminde İletişimsel Yeti. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12. 45-57.
  • Altınok, Hülya/ Açıkgöz, Ü. Kamile (2006): İşbirlikli ve Bireysel Kavram Haritalamanın Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutum Üzerindeki Etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30. 21-29.
  • Altmışdört, Gonca (2010): Yabancı Dil Öğretiminde Nasıl Bir Ölçme – Değerlendirmeye Gerek Vardır. Kuramsal Eğitimbilim, 3. 175-200.
  • Altunbay, Müzeyyen (2017): İlköğretimdeki Yabancı Dil Derslerinin Yöntem ve Ölçme Değerlendirme Yönünden Karşılaştırılması. 1st International Black Sea Conference on Language and Language Education, September 22-23. Ondokuz Mayıs University, Samsun. 396-404.
  • Anıl, Duygu/ Acar, Meltem (2008): Sınıf Öğretmenlerinin Ölçme Değerlendirme Sürecinde Karşılaştıkları Sorunlara İlişkin Görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5. 44-61.
  • Aydın, Belgin vd.(2016): Türkiye’deki Hazırlık Okullarının Yeterlik Sınavı Uygulamaları ve Bilgisayarlı Dil Ölçme Fikrine Yaklaşımları. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16. 1-20.
  • Balcı, Tahir (2009): Grundzüge der Türkisch - Deutschen Kontrastiven Grammatik. Adana: Ulusoy Matbaası.
  • Barın, Erol/ Başar, Umut (2016): Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Ölçme Değerlendirme Süreci: Türkçe Yeterlik Sınavı (TYS) İran Örneği. Route Educational and Social Science Journal, 3. 45-56.
  • Bloom, Benjamin Samuel (1972): Taxonomie von Lernzielen im kognitiven Bereich, 16. Auflage. Weinheim und Basel: Beltz Verlag,
  • Cinkara, Emrah (2017): Dil Öğretiminde Ölçme ve Değerlendirme, Farklı Yönleriyle Yabancı Dil Öğretimi, (Ed. Yılmaz, H.; Yücel E.; Durak Üğüten, S; Şanal, F.), Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Çakan, Mehtap (2004): Öğretmenlerin Ölçme Değerlendirme Uygulamaları ve Yeterlik Düzeyleri: İlk ve Ortaöğretim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37. 99-114.
  • Dağlı, Süleyman (2014): Ölçme ve Değerlendirme, e-kitap, yayıncı: www.gelecekrehberi.net. Erişim tarihi: 03.01. 2020.
  • Deniz, Kemalettin/ Keray Dinçel, Betül (2015): Anlama Becerilerine Yönelik Ölçme ve Değerlendirme Araştırmalarının İncelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (2015).16-46.
  • Demircan, Ömer (2012): Yabancı Dil Öğretim Yöntemleri, 5. Baskı, İstanbul: Der yayınları.
  • Demirel, Özcan (2004): Yabancı Dil Öğretimi, 2. Baskı- Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Dönder, Ayşenur vd. (2012): Öğretim Elemanlarının Üniversite Düzeyindeki Temel İngilizce Öğretiminde Kullanılabilecek Tamamlayıcı Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerine İlişkin Görüşleri. Turkish Studies, 7. 953-968.
  • Göçer, Ali (2015): Temel dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi öğrenme alanının yeri, işlevi ve öğretimi: bütünlük ilkesi ve tümevarım yöntemi ekseninde tematik bir yaklaşım. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4. 233-242.
  • Karakuş, Baki (2013): Üniversite Yabancı Dil Hazırlık Sınıflarında Uygulanan Modüler Sistemdeki Ölçme ve Değerlendirme. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2. 15-22.
  • Kırmızı, Bülent (2009): Anadolu Liselerindeki Almanca Dersinde Yer Alan Dilbilgisi Konularının Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26. 42-53.
  • Krashen,Stephen/ Teller, Tracy (1983): The Natural Approach. Oxford: Pergamon Press.
  • McMillan, James H. (2015): Sınıf İçi Değerlendirme, Etkili Ölçütlere Dayalı Etkili Bir Öğretim İçin İlke ve Uygulamalar. (Çev. Ed. Asım Arı), 6. Baskı, Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2006). Milli Eğitim Bakanlığı Yabancı Dil Eğitimi ve Öğretimi Yönetmeliği, erişim adresi: http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/424.pdf, erişim tarihi: 16.02.2020.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2007). Program Geliştirme ve Ölçme Değerlendirme Birimi. Ankara, erişim adresi:http://talimterbiye.mebnet.net/program-gel-birimi/olc-deg-birimi.htm, erişim tarihi 15.05.2020.
  • Özbay, Murat (2009): Özel Öğretim Yöntemleri 2. Ankara: Öncü Yayınevi.
  • Klotz, Peter (1996): Grammatische Wege zur Textgestaltungskompetenz. Theorie und Empirie. Tübingen: Niemeyer Verlag.
  • Köksal, Onur (2017): Öğretim İlke ve Yöntemleri Çağdaş Uygulamalarla Yöntem ve Teknikler. 3. Baskı, Konya: Eğitim yayınevi
  • Kurtz, Jürgen (2013): Der Kommunikative Ansatz und seine Bedeutung für die Theorie und Praxis des Fremdsprachenunterrichts zu Beginn des 21. Jahrhunderts. FLUL Fremdsprachen Lehren und Lernen, 42. 80-93.
  • Larsen-Freeman, Diane (2000): Techniques and Principles in Language Teaching. Oxford: Oxford University Press.
  • Parmaksız, Ramazan Şükrü/ Yanpar, Tuğba (2006): Alternatif Değerlendirme Yaklaşımlarının Sosyal Bilgiler Öğretiminde Kullanılabilirliği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16. 159-172.
  • Steinig, Wolfgang/ Huneke, Hans – Werner (2010): Deutsch als Fremdsprache, Eine Einführung 34, 5B. Berlin: Erich Schmidt Verlag.
  • Sünbül, Ali. Murat (2011): Öğretim İlke ve Yöntemleri, 5. Baskı, Konya: Eğitim Akademi.
  • Yaman, Süleyman/ Karamustafaoğlu, Sevilay (2011): Öğretmen Adaylarının Ölçme ve Değerlendirme Alanına Yönelik Yeterlik Algı Düzeylerinin İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 44. 53-72.
  • Yaman, Süleyman (2011): Öğretmenlerin Fen ve Teknoloji Dersinde Ölçme ve Değerlendirme Uygulamalarına Yönelik Algıları. İlköğretim Online, 10. 244-256.

Almanca Dilbilgisi Derslerinde Ölçme ve Değerlendirme

Year 2020, , 176 - 193, 30.06.2020
https://doi.org/10.37583/diyalog.759436

Abstract

Ölçme ve değerlendirme birçok alanda olduğu gibi yabancı dil öğretiminde de büyük bir öneme sahiptir. Ölçme işlemi, öğrenciye not vermenin yanı sıra öğretim sürecinin, programın, yöntemin etkililiği gibi birçok amaç için de yapılmaktadır. Öğretim sürecinin etkililiğini belirlemek için ise amaca hizmet eden ölçme araçlarının hazırlanması önemli bir unsurdur. Almanca dilbilgisi dersinin ölçme sürecinde genellikle boşluk doldurma, eşleştirme gibi ölçme teknikleri kullanılmaktadır. Ancak bu özellikteki ölçme araçları, dilin biçimsel yönünün ölçülmesini sağlarken; dilin kullanım yönünü ölçmede yetersiz kalmaktadır. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı Almanca dilbilgisi derslerinde etkili bir ölçme ve değerlendirme yapabilmek için kullanılan ölçme araçlarının hangi özelliklere sahip olması gerektiği, ölçme aracı hazırlarken soruların nitelikleri, yapısı, ölçme aracının amaca hizmet etmesi için hangi özelliklere sahip olması gerektiğine ilişkin önerilerde bulunmaktır. Çalışmanın sonucunda ölçme ve değerlendirme sürecine işlevsellik kazandırmak amacıyla alternatif ölçme araçlarının kullanılması gerektiği vurgulanarak Almanca dilbilgisi dersinin ölçme ve değerlendirme aşamasında kullanılabilecek alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine ilişkin önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Aktaş, Tahsin (2005): Yabancı Dil Öğretiminde İletişimsel Yeti. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12. 45-57.
  • Altınok, Hülya/ Açıkgöz, Ü. Kamile (2006): İşbirlikli ve Bireysel Kavram Haritalamanın Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutum Üzerindeki Etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30. 21-29.
  • Altmışdört, Gonca (2010): Yabancı Dil Öğretiminde Nasıl Bir Ölçme – Değerlendirmeye Gerek Vardır. Kuramsal Eğitimbilim, 3. 175-200.
  • Altunbay, Müzeyyen (2017): İlköğretimdeki Yabancı Dil Derslerinin Yöntem ve Ölçme Değerlendirme Yönünden Karşılaştırılması. 1st International Black Sea Conference on Language and Language Education, September 22-23. Ondokuz Mayıs University, Samsun. 396-404.
  • Anıl, Duygu/ Acar, Meltem (2008): Sınıf Öğretmenlerinin Ölçme Değerlendirme Sürecinde Karşılaştıkları Sorunlara İlişkin Görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5. 44-61.
  • Aydın, Belgin vd.(2016): Türkiye’deki Hazırlık Okullarının Yeterlik Sınavı Uygulamaları ve Bilgisayarlı Dil Ölçme Fikrine Yaklaşımları. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16. 1-20.
  • Balcı, Tahir (2009): Grundzüge der Türkisch - Deutschen Kontrastiven Grammatik. Adana: Ulusoy Matbaası.
  • Barın, Erol/ Başar, Umut (2016): Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Ölçme Değerlendirme Süreci: Türkçe Yeterlik Sınavı (TYS) İran Örneği. Route Educational and Social Science Journal, 3. 45-56.
  • Bloom, Benjamin Samuel (1972): Taxonomie von Lernzielen im kognitiven Bereich, 16. Auflage. Weinheim und Basel: Beltz Verlag,
  • Cinkara, Emrah (2017): Dil Öğretiminde Ölçme ve Değerlendirme, Farklı Yönleriyle Yabancı Dil Öğretimi, (Ed. Yılmaz, H.; Yücel E.; Durak Üğüten, S; Şanal, F.), Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Çakan, Mehtap (2004): Öğretmenlerin Ölçme Değerlendirme Uygulamaları ve Yeterlik Düzeyleri: İlk ve Ortaöğretim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37. 99-114.
  • Dağlı, Süleyman (2014): Ölçme ve Değerlendirme, e-kitap, yayıncı: www.gelecekrehberi.net. Erişim tarihi: 03.01. 2020.
  • Deniz, Kemalettin/ Keray Dinçel, Betül (2015): Anlama Becerilerine Yönelik Ölçme ve Değerlendirme Araştırmalarının İncelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (2015).16-46.
  • Demircan, Ömer (2012): Yabancı Dil Öğretim Yöntemleri, 5. Baskı, İstanbul: Der yayınları.
  • Demirel, Özcan (2004): Yabancı Dil Öğretimi, 2. Baskı- Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Dönder, Ayşenur vd. (2012): Öğretim Elemanlarının Üniversite Düzeyindeki Temel İngilizce Öğretiminde Kullanılabilecek Tamamlayıcı Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerine İlişkin Görüşleri. Turkish Studies, 7. 953-968.
  • Göçer, Ali (2015): Temel dil becerilerinin geliştirilmesinde dil bilgisi öğrenme alanının yeri, işlevi ve öğretimi: bütünlük ilkesi ve tümevarım yöntemi ekseninde tematik bir yaklaşım. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4. 233-242.
  • Karakuş, Baki (2013): Üniversite Yabancı Dil Hazırlık Sınıflarında Uygulanan Modüler Sistemdeki Ölçme ve Değerlendirme. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2. 15-22.
  • Kırmızı, Bülent (2009): Anadolu Liselerindeki Almanca Dersinde Yer Alan Dilbilgisi Konularının Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26. 42-53.
  • Krashen,Stephen/ Teller, Tracy (1983): The Natural Approach. Oxford: Pergamon Press.
  • McMillan, James H. (2015): Sınıf İçi Değerlendirme, Etkili Ölçütlere Dayalı Etkili Bir Öğretim İçin İlke ve Uygulamalar. (Çev. Ed. Asım Arı), 6. Baskı, Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2006). Milli Eğitim Bakanlığı Yabancı Dil Eğitimi ve Öğretimi Yönetmeliği, erişim adresi: http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/424.pdf, erişim tarihi: 16.02.2020.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2007). Program Geliştirme ve Ölçme Değerlendirme Birimi. Ankara, erişim adresi:http://talimterbiye.mebnet.net/program-gel-birimi/olc-deg-birimi.htm, erişim tarihi 15.05.2020.
  • Özbay, Murat (2009): Özel Öğretim Yöntemleri 2. Ankara: Öncü Yayınevi.
  • Klotz, Peter (1996): Grammatische Wege zur Textgestaltungskompetenz. Theorie und Empirie. Tübingen: Niemeyer Verlag.
  • Köksal, Onur (2017): Öğretim İlke ve Yöntemleri Çağdaş Uygulamalarla Yöntem ve Teknikler. 3. Baskı, Konya: Eğitim yayınevi
  • Kurtz, Jürgen (2013): Der Kommunikative Ansatz und seine Bedeutung für die Theorie und Praxis des Fremdsprachenunterrichts zu Beginn des 21. Jahrhunderts. FLUL Fremdsprachen Lehren und Lernen, 42. 80-93.
  • Larsen-Freeman, Diane (2000): Techniques and Principles in Language Teaching. Oxford: Oxford University Press.
  • Parmaksız, Ramazan Şükrü/ Yanpar, Tuğba (2006): Alternatif Değerlendirme Yaklaşımlarının Sosyal Bilgiler Öğretiminde Kullanılabilirliği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16. 159-172.
  • Steinig, Wolfgang/ Huneke, Hans – Werner (2010): Deutsch als Fremdsprache, Eine Einführung 34, 5B. Berlin: Erich Schmidt Verlag.
  • Sünbül, Ali. Murat (2011): Öğretim İlke ve Yöntemleri, 5. Baskı, Konya: Eğitim Akademi.
  • Yaman, Süleyman/ Karamustafaoğlu, Sevilay (2011): Öğretmen Adaylarının Ölçme ve Değerlendirme Alanına Yönelik Yeterlik Algı Düzeylerinin İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 44. 53-72.
  • Yaman, Süleyman (2011): Öğretmenlerin Fen ve Teknoloji Dersinde Ölçme ve Değerlendirme Uygulamalarına Yönelik Algıları. İlköğretim Online, 10. 244-256.
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Fatma Karaman This is me 0000-0002-0461-5593

Publication Date June 30, 2020
Submission Date April 26, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Karaman, F. (2020). Almanca Dilbilgisi Derslerinde Ölçme ve Değerlendirme. Diyalog Interkulturelle Zeitschrift Für Germanistik, 8(1), 176-193. https://doi.org/10.37583/diyalog.759436

www.gerder.org.tr/diyalog