Eğitim sistemi içinde çocuk ve genç bireylerin yaşadığı sıkıntılar edebiyatta sıkça rastladığımız temalardandır. Adalet Ağaoğlu’nun Ölmeye Yatmak romanı ile Hermann Hesse’nin Çarklar Arasında romanları ele aldıkları dönemin eğitim sistemini sorgulayan iki romandır. Ölmeye Yatmak Cumhuriyet dönemi eğitim politikalarını kadın kimliği üzerinden ele alan bir metindir; Çarklar Arasında ise 2. Reich döneminde hız kazanan Alman ulusal kimlik idealinin şekillendirdiği eğitim anlayışına yönelik bir eleştiridir. Çalışmanın amacı, Hermann Hesse ve Adalet Ağaoğlu’nun bu romanlarda eğitim ve okul süreçlerinin çocuk ya da genç bireylerin yaşamı, dünyayı algılayışı ve duygu durumu üzerindeki etkilerini romanlarında intihar motifi ekseninde nasıl ele aldıklarını karşılaştırmalı olarak incelemektir.
The theme of problems experienced by children and young people with the education system has been frequently adressed in literature. Lying Down to Die by Adalet Ağaoğlu and Beneath the Wheel by Hermann Hesse are two novels that question the educational system of their respective times. Lying Down to Die is a text that deals with the educational policy of the Republican period on the basis of women’s identity; Beneath the Wheel is a critique of the educational approach shaped by the German ideal of national identity, which gained importance during the Second Reich. The aim of the study is to examine comparatively how Hermann Hesse and Adalet Ağaoğlu address in these novels the effects of the school and educational processes on children and adolescents’ lives, worldviews and amotional states around the axis of the suicide motif.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2022 |
Submission Date | March 11, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 10 Issue: 1 |
www.gerder.org.tr/diyalog