Research Article
BibTex RIS Cite

A NAZİRE WRITTEN IN THE OTTOMAN TERRITORIES: SHAMSI-I BAGHDADI'S 'MANZAR-I EBRAR' MATHNAVI AS A NAZIRE TO MAHZENU'L ESRAR

Year 2024, Volume: 1 Issue: 29, 26 - 47, 30.06.2024

Abstract

Nizami Ganjavi is considered a pioneer of the hamsa writing tradition in Persian literature. The works that constitute the hamse titled "Penc Genc" by the poet gained significant attention beyond the geographical region they were written in, prompting numerous nazires to be composed for the mathnavis that form this hamsa. The first of these mathnavis that comprise the hamsa, known as "Mahzenu'l Esrar", was seen by poets as a sort of elevated realm to be attained. Writing nazire for this work almost became a tradition. In the Ottoman territories, many poets were captivated by this work, leading to the creation of nazire in both Turkish and Persian. During the 10th and 16th centuries, in the city of Baghdad which was under Ottoman rule, Shamsi Baghdadi was one of the poets who wrote a nazire for "Mahzenu'l Esrar." In this study, Shamsi Baghdadi's mathnavi titled "Manzar-i Ebrar," written as a nazire to Nizami's "Mahzenu'l Esrar," is examined. Efforts are made to highlight the similarities and differences between "Manzar-i Ebrâr" and "Mahzenu'l Esrar" from various perspectives.

References

  • Açıkgöz, Namık: “TDV İslam Ansiklopedisi”, Riyâzî, C. 35, istanbul, 2008, s. 144-145.
  • Bağdatlı Ahdî: Gülşen-i Şuʿarâ, haz. Süleyman Solmaz, Ankara, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü, 2018.
  • Bağdatlı İsmail Paşa: Îzâhu’l-Meknûn Fi’z-zeyli ʿalâ Keşfi’z-Zunûn an Esâmi’l-Kütüb Ve’l-Fünûn, 2 cilt, C. 1, thk. Kilisli Rifat Bilge, Şerefettin Yaltkaya, haz. Şerefettin Yaltkaya, istanbul, Milli Eğitim Basımevi, 1947.
  • Câmî, Abdurrahman: Salâmân ve Ebsâl, thk. Zehrâ Muhâcirî, Tahran, Neşr-i Ney, 1376 hş.
  • Erişen, Gülgün: “Bursalı Rahmi ve Gül-i Sad-Berg’i”, Ankara, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi Tezi, 1990.
  • Hayyâmpûr, Abdurresûl: Ferheng-i Sohenveran, 2 cilt, C. 2, Tahran, İntişarât-ı Telâye, 1382 hş.
  • Karakütük, Seyhan: "Şemsî-yi Bağdâdî’nin Manzar-i Ebrâr Mesnevîsi ve Nizâmî’nin Mahzenü’l Esrâr’ı ile Karşılaştırılması" (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2022.
  • Kâtib Çelebi: Keşfü’z-Zunûn ʿan Esâmi’l-Kütüb Ve’l-Fünûn, Lübnan-Beyrut, Darü’l ihyâ e-türasi’l Arabiyyî, t.y.
  • Köksal, M. Fatih: “TDV İslam Ansiklopedisi”, Nazîre, C. 32, İstanbul, 2006, s. 456-458.
  • Kuşoğlu, M. Oğuzhan: “Sâdikî-i Ki̇tâbdâr’ın Mecma‘ü’l-Havâs Adlı Eseri (i̇nceleme - Metin - Dizin)”, Marmara Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Türk Dili Bilim Dalı, Doktora Tezi Tezi, 2012.
  • Mevlânâ Şemsî-i Bağdâdî: Manzar-i Ebrâr, t.y., Köprülü Yazma Eser Kütüphanesi: Fâzıl Ahmed Paşa, nr. 294.
  • Nefîsî, Saîd: Tarih-i Nazm u Nesr der Îran, C. 1, Tahran, Furûğî, 1334 hş.
  • Nizâmî-i Gencevî: Mahzenü'l Esrâr, thk. Vâhîd Destgirdî, Tahran, İntişarât-i İbn-i Sînâ, 1334 hş.
  • Olgun, Tahir: Edebiyat Lügatı, haz. Edib Kürkçüoğlu, İstanbul, Enderun Kitabevi, 1994.
  • Riyâzî Muhammed Efendi: Riyâzü’ş-Şuara (Tezkiretü’ş-Şuara), haz. Namık Açıkgöz, Ankara, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü, 2017.
  • Sâm Mirza Safevî: Tuhfe-i Sâmî, thk. Vâhîd Destgirdî, Tahran, Matbaa-ı Armağan, 1314 hş.
  • ———: Tuhfe-i Sâmî, t.y., Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi: Ayasofya, nr. 4248.
  • ———: Tuhfe-i Sâmî, t.y., Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi: Fatih, nr. 4242.
  • Şerîfî, Muhammed: Ferheng-i Edebiyat-i Farsî, 2 cilt, C. 2, Tahran, intişarât-i Muin, 1387 hş.

OSMANLI TOPRAKLARINDA YAZILMIŞ BİR MAHZENÜ’L ESRAR NAZİRESİ: ŞEMSÎ-İ BAĞDÂDÎ’NİN MANZAR-İ EBRÂR MESNEVÎSİ

Year 2024, Volume: 1 Issue: 29, 26 - 47, 30.06.2024

Abstract

Nizâmî-i Gencevî, Fars edebiyatında hamse yazma geleneğinin öncüsü olarak kabul edilir. Şairin Penc Genc isimli hamsesini oluşturan eserler, yazıldığı coğrafyanın dışında da oldukça ilgi görmüş, hamseyi oluşturan mesnevilerin tümüne birçok nazire yazılmıştır. Bu hamseyi oluşturan mesnevilerden ilki olan Mahzenü’l esrâr, şairler tarafından adeta ulaşılması gereken bir mertebe olarak görülmüş ve bu esere nazire yazmak neredeyse bir gelenek halini almıştır. Osmanlı topraklarında da birçok şairin ilgisini çeken bu esere hem Türkçe hem Farsça nazireler yazılmıştır. X/ XVI. yüzyılda, Osmanlı hâkimiyeti altında bulunan Bağdat’ta yaşayan Şemsî-i Bağdâdî de, Mahzenü’l esrâr’a nazire yazan o şairlerden biridir. Bu çalışmada Şemsî-i Bağdâdî’nin, Nizâmî’nin Mahzenü’l esrâr adlı eserine nazire olarak kaleme aldığı Manzar-i ebrâr mesnevisi incelenmiş ve çeşitli açılardan Mahzenü’l esrâr ile benzerlik ve farklılıkları ortaya koyulmaya gayret edilmiştir.

Ethical Statement

Bu çalışmanın, özgün bir çalışma olduğunu; çalışmanın hazırlık, veri toplama, analiz ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarından bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun davrandığımı; bu çalışma kapsamında elde edilmeyen tüm veri ve bilgiler için kaynak gösterdiğimi ve bu kaynaklara kaynakçada yer verdiğimi; kullanılan verilerde herhangi bir değişiklik yapmadığımı, çalışmanın Committee on Publication Ethics (COPE)' in tüm şartlarını ve koşullarını kabul ederek etik görev ve sorumluluklara riayet ettiğimi beyan ederim. Herhangi bir zamanda, çalışmayla ilgili yaptığım bu beyana aykırı bir durumun saptanması durumunda, ortaya çıkacak tüm ahlaki ve hukuki sonuçlara razı olduğumu bildiririm

References

  • Açıkgöz, Namık: “TDV İslam Ansiklopedisi”, Riyâzî, C. 35, istanbul, 2008, s. 144-145.
  • Bağdatlı Ahdî: Gülşen-i Şuʿarâ, haz. Süleyman Solmaz, Ankara, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü, 2018.
  • Bağdatlı İsmail Paşa: Îzâhu’l-Meknûn Fi’z-zeyli ʿalâ Keşfi’z-Zunûn an Esâmi’l-Kütüb Ve’l-Fünûn, 2 cilt, C. 1, thk. Kilisli Rifat Bilge, Şerefettin Yaltkaya, haz. Şerefettin Yaltkaya, istanbul, Milli Eğitim Basımevi, 1947.
  • Câmî, Abdurrahman: Salâmân ve Ebsâl, thk. Zehrâ Muhâcirî, Tahran, Neşr-i Ney, 1376 hş.
  • Erişen, Gülgün: “Bursalı Rahmi ve Gül-i Sad-Berg’i”, Ankara, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi Tezi, 1990.
  • Hayyâmpûr, Abdurresûl: Ferheng-i Sohenveran, 2 cilt, C. 2, Tahran, İntişarât-ı Telâye, 1382 hş.
  • Karakütük, Seyhan: "Şemsî-yi Bağdâdî’nin Manzar-i Ebrâr Mesnevîsi ve Nizâmî’nin Mahzenü’l Esrâr’ı ile Karşılaştırılması" (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2022.
  • Kâtib Çelebi: Keşfü’z-Zunûn ʿan Esâmi’l-Kütüb Ve’l-Fünûn, Lübnan-Beyrut, Darü’l ihyâ e-türasi’l Arabiyyî, t.y.
  • Köksal, M. Fatih: “TDV İslam Ansiklopedisi”, Nazîre, C. 32, İstanbul, 2006, s. 456-458.
  • Kuşoğlu, M. Oğuzhan: “Sâdikî-i Ki̇tâbdâr’ın Mecma‘ü’l-Havâs Adlı Eseri (i̇nceleme - Metin - Dizin)”, Marmara Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Türk Dili Bilim Dalı, Doktora Tezi Tezi, 2012.
  • Mevlânâ Şemsî-i Bağdâdî: Manzar-i Ebrâr, t.y., Köprülü Yazma Eser Kütüphanesi: Fâzıl Ahmed Paşa, nr. 294.
  • Nefîsî, Saîd: Tarih-i Nazm u Nesr der Îran, C. 1, Tahran, Furûğî, 1334 hş.
  • Nizâmî-i Gencevî: Mahzenü'l Esrâr, thk. Vâhîd Destgirdî, Tahran, İntişarât-i İbn-i Sînâ, 1334 hş.
  • Olgun, Tahir: Edebiyat Lügatı, haz. Edib Kürkçüoğlu, İstanbul, Enderun Kitabevi, 1994.
  • Riyâzî Muhammed Efendi: Riyâzü’ş-Şuara (Tezkiretü’ş-Şuara), haz. Namık Açıkgöz, Ankara, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü, 2017.
  • Sâm Mirza Safevî: Tuhfe-i Sâmî, thk. Vâhîd Destgirdî, Tahran, Matbaa-ı Armağan, 1314 hş.
  • ———: Tuhfe-i Sâmî, t.y., Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi: Ayasofya, nr. 4248.
  • ———: Tuhfe-i Sâmî, t.y., Süleymaniye Yazma Eser Kütüphanesi: Fatih, nr. 4242.
  • Şerîfî, Muhammed: Ferheng-i Edebiyat-i Farsî, 2 cilt, C. 2, Tahran, intişarât-i Muin, 1387 hş.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Persian Language, Literature and Culture
Journal Section Research Articles
Authors

Seyhan Karakütük 0009-0007-4752-6332

Publication Date June 30, 2024
Submission Date February 29, 2024
Acceptance Date May 20, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 1 Issue: 29

Cite

APA Karakütük, S. (2024). OSMANLI TOPRAKLARINDA YAZILMIŞ BİR MAHZENÜ’L ESRAR NAZİRESİ: ŞEMSÎ-İ BAĞDÂDÎ’NİN MANZAR-İ EBRÂR MESNEVÎSİ. Doğu Araştırmaları, 1(29), 26-47.
AMA Karakütük S. OSMANLI TOPRAKLARINDA YAZILMIŞ BİR MAHZENÜ’L ESRAR NAZİRESİ: ŞEMSÎ-İ BAĞDÂDÎ’NİN MANZAR-İ EBRÂR MESNEVÎSİ. DA. June 2024;1(29):26-47.
Chicago Karakütük, Seyhan. “OSMANLI TOPRAKLARINDA YAZILMIŞ BİR MAHZENÜ’L ESRAR NAZİRESİ: ŞEMSÎ-İ BAĞDÂDÎ’NİN MANZAR-İ EBRÂR MESNEVÎSİ”. Doğu Araştırmaları 1, no. 29 (June 2024): 26-47.
EndNote Karakütük S (June 1, 2024) OSMANLI TOPRAKLARINDA YAZILMIŞ BİR MAHZENÜ’L ESRAR NAZİRESİ: ŞEMSÎ-İ BAĞDÂDÎ’NİN MANZAR-İ EBRÂR MESNEVÎSİ. Doğu Araştırmaları 1 29 26–47.
IEEE S. Karakütük, “OSMANLI TOPRAKLARINDA YAZILMIŞ BİR MAHZENÜ’L ESRAR NAZİRESİ: ŞEMSÎ-İ BAĞDÂDÎ’NİN MANZAR-İ EBRÂR MESNEVÎSİ”, DA, vol. 1, no. 29, pp. 26–47, 2024.
ISNAD Karakütük, Seyhan. “OSMANLI TOPRAKLARINDA YAZILMIŞ BİR MAHZENÜ’L ESRAR NAZİRESİ: ŞEMSÎ-İ BAĞDÂDÎ’NİN MANZAR-İ EBRÂR MESNEVÎSİ”. Doğu Araştırmaları 1/29 (June 2024), 26-47.
JAMA Karakütük S. OSMANLI TOPRAKLARINDA YAZILMIŞ BİR MAHZENÜ’L ESRAR NAZİRESİ: ŞEMSÎ-İ BAĞDÂDÎ’NİN MANZAR-İ EBRÂR MESNEVÎSİ. DA. 2024;1:26–47.
MLA Karakütük, Seyhan. “OSMANLI TOPRAKLARINDA YAZILMIŞ BİR MAHZENÜ’L ESRAR NAZİRESİ: ŞEMSÎ-İ BAĞDÂDÎ’NİN MANZAR-İ EBRÂR MESNEVÎSİ”. Doğu Araştırmaları, vol. 1, no. 29, 2024, pp. 26-47.
Vancouver Karakütük S. OSMANLI TOPRAKLARINDA YAZILMIŞ BİR MAHZENÜ’L ESRAR NAZİRESİ: ŞEMSÎ-İ BAĞDÂDÎ’NİN MANZAR-İ EBRÂR MESNEVÎSİ. DA. 2024;1(29):26-47.

Derginin yayın dili Türkçe, Arapça, Farsça, Urduca ve İngilizcedir. Yabancı dildeki yazıların yayımlanması, Yayın Kurulu'nun onayına bağlıdır. Dergiye gönderilecek yazıların, Türk Dil Kurumu'nun yazım kurallarına uygun olması gerekmektedir. Türkçede yaygın kullanılan yabancı kelimelerin dışındaki kelimelerin Türkçe karşılığının kullanılmasına özen gösterilmelidir. Farklı yazı tipi kullananların, kullandıkları yazı tiplerini de göndermeleri gerekmektedir. Makalelerin özetleri 250 kelimeyi aşmamalıdır. Yazılarda resim, çizim veya herhangi bir görsel anlatım varsa; bunların en az 300 dpi çözünürlükte taranması ve kullanıldığı metindeki adları ile kaydedilerek gönderilmesi gerekmektedir. Yayımlanan yazıların sorumlulukları yazı sahiplerine aittir. Yazılar, A4 sayfa boyutuna göre 25 sayfayı geçmemelidir. Ancak geniş kapsamlı yazılar, Yayın Kurulu’nun onayıyla seri halinde ya da derginin eki şeklinde de yayımlanabilir. 

Yazım kuralları ve sayfa düzeni
- Yazılar MS Word ya da uyumlu programlarda yazılmalıdır. Yazı karakteri Times New Roman, 12 punto ve tek satır aralığında olmalıdır.
- Sayfa, A4 dikey boyutta; üst, alt ve sağ kenar boşluğu 2,5 cm; sol kenar boşluğu 3 cm olarak düzenlenmelidir.
- Paragraf aralığı önce 6 nk, sonra 0 nk olmalıdır.
- Yazının başlığı koyu harfle yazılmalı, konunun içeriği ile uyumlu olmalıdır.
- Makalelerin Türkçe ve İngilizce özetleri 250 kelimeyi aşmamalıdır. 3 ila 5 kelimeden oluşan anahtar kelime/keywords yer almalıdır. Makalenin Türkçe ve İngilizce başlıklarına yer verilmelidir. Yayım dili Arapça, Farsça veya Urduca olan makalelerde Türkçe ve İngilizce özet istenmektedir.
- Başlıklar koyu harfle yazılmalıdır. Uzun yazılarda ara başlıkların kullanılması okuyucu açısından yararlı olacaktır.
- İmla ve noktalamada makalenin veya konunun zorunlu kıldığı durumlar dışında Türk Dil Kurumu’nun İmla Kılavuzu dikkate alınmalıdır.
- Metin içinde vurgulanmak istenen yerlerin “tırnak içinde” gösterilmesi yeterlidir.
- Birden çok yazarlı makalelerde makale ilk sıradaki yazarın ismiyle sisteme yüklenmelidir. Birden sonraki yazarların isimleri sistem üzerinde diğer yazarlar kısmında belirtilmelidir.

Kaynak gösterme
- Doğu Araştırmaları Dergisi sayfa altı dipnot veya APA 6.0 kaynak gösterimini kabul etmektedir.
- Bir eserin derleyeni, tercüme edeni, hazırlayanı, tashih edeni, editörü varsa kaynakçada mutlaka gösterilmelidir.
- Elektronik ortamdaki kaynaklarda yazarı, çalışmanın başlığı ve yayın tarihi belli olanlar kullanılmalıdır.
- Metin içinde atıf yapılmayan kaynaklar kaynakçada gösterilmemelidir.
- Kaynakça makalenin sonunda yazarların soyadlarına göre alfabetik olarak düzenlenmelidir.


Doğu Araştırmaları Dergisi
Index Islamicus Uluslararası dizini, SOBİAD (Sosyal Bilimler Atıf Dizini) ve ASOS indeksleri tarafından taranmaktadır.