The identification of rotor faults and their effects on induction motors
have been a popular research area in recent years. The rotor faults are
identified by observing the stator current, torque, flux, and flux density of
the motor. In this study, the rotor faults (broken rotor bars) are modelled by
using Ansoft/Maxwell simulation tool. The modelling was conducted in both two
dimension (2D) and three dimension (3D). In 2D modelling, stator current,
electromagnetic torque, and winding flux were observed both in time domain and
frequency domain by using Finite Element Analysis. In addition, the flux
distribution and flux density were also observed. In 3D modelling, a healthy
motor is modelled along with a motor with rotor faults to observe magnetic flux
density. The results of modelling and simulation show that Ansoft/Maxwell
simulation tool can be successfully used for detection of the rotor faults of
induction motors for educational purposes.
Asenkron motorların rotor çubuklarında meydana gelen
arızaların bir son yıllarda popüler bir araştırma konusu haline gelmiştir. Rotor
arızaları, motorun şebekeden çektiği akım, moment, akı dağılım, akı yoğunluğu,
gibi parametreler izlenerek tespit edilmeye çalışılır. Bu çalışmada, üç fazlı,
dört kutuplu, sincap kafesli bir asenkron motorun rotor çubuklarında meydana
gelen arızalar (kırık rotor çubukları) Ansoft/Maxwell yazılımı ile
modellenmiştir. Modelleme iki ve üç boyutlu olarak gerçekleştirilmiştir. İki
boyutlu modellemede, stator akımı, elektromanyetik moment ve stator sargı akısı
sinyalleri hem zaman alanında hem de frekans alanında incelenmiştir. İki
boyutlu modellemede sonlu elemanlar yöntemi kullanılarak manyetik akı yoğunluğu
ve akı çizgileri de incelenmiştir. Üç boyutlu modellemede ise sağlam ve arızalı
(rotorlu) motor sonlu elemanlar yöntemi modellenerek manyetik akı yoğunluğu incelenmiştir.
Elde edilen sonuçlar Ansoft/Maxwell yazılımının asenkron motorların
arızalarının modellenmesinde eğitim amaçlı olarak kullanılabileceğini
göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 034 |
HAZİRAN 2020'den itibaren Journal of Scientific Reports-A adı altında ingilizce olarak yayın hayatına devam edecektir.