In recent years, the mobility has become one of the most important goals of the European Union (EU). Erasmus (European Region Action Scheme for the Mobility of University Students) Program is the EU program which encourages Higher Education Institutions to cooperate with each other. This program conducts short-term exchange of students and staff. The student selection process has a critical role to achieve effectively corporations among universities which are at least one in EU. The purpose of this article is to score and rank the students at the oral examination for the Erasmus Student Mobility. The evaluation of the students by an oral examination is not easier than a written exam. The evaluation process according to an oral exam is a Multiple-Criteria Decision Making (MCDM) process including group decision-making with tangible and intangible criteria. In this study, the students were evaluated by fuzzy Analytic Hierarchy Process (AHP) method and the results obtained from fuzzy AHP were compared with the results achieved from Rubric.
Son yıllarda, öğrenim ve staj hareketliliği, Avrupa Birliği (AB)’nin en önemli hedeflerinden biri olmuştur. Erasmus (Üniversite Öğrencilerinin Hareketliliği için Avrupa Bölgesi Eylem Planı) Programı, Yükseköğretim Kurumları’nın karşılıklı işbirliğini teşvik eden AB programıdır. Bu program, öğrencilerin ve personelin kısa süreli değişimini yürütür. Öğrenci seçme süreci, en az biri AB’de olan üniversiteler arasındaki işbirliğini etkili bir şekilde yürütmede kritik bir role sahiptir. Makalenin amacı, Erasmus Öğrenci Hareketliliği sözlü mülakatında öğrencileri puanlamak ve sıralamaktır. Sözlü mülakatla öğrencileri değerlendirme yazılı sınavla değerlendirme kadar zordur. Bir sözlü mülakata göre değerlendirme süreci, soyut ve somut ölçütlerle grup karar vermeyi içeren Çok Ölçütlü Karar Verme (ÇÖKV) sürecidir. Bu çalışmada, öğrenciler, bulanık Analitik Hiyerarşi Süreci (AHS) yöntemi ile değerlendirildi ve bulanık AHS ile elde edilen sonuçlar, Rubrik’den elde edilen sonuçlarla karşılaştırıldı.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering, Industrial Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Issue: 032 |
HAZİRAN 2020'den itibaren Journal of Scientific Reports-A adı altında ingilizce olarak yayın hayatına devam edecektir.