Logistics activities are one of the biggest cost items for businesses in delivering the products and services they produce to the demand points whether they procure their own logistics network or outsource the logistics service. Vehicle Routing Problems (VRP) applications, which enable both customer satisfaction and saving on the cost of the distance traveled while carrying out logistics activities, provide great benefits to businesses. Firstly in this study presents a literatüre review compiling studies examining VRP models for different needs and heuristic and meta-heuristic approaches used to support the solution. Then, an empirical study has been carried out that fuel replenishment routing for 45 fuel stations in Ankara with the help of a solver based on the Clarke and Wright saving algorithm and improvement heuristics. This study has examined parameter sensitivities under different scenarios and it has indicated how demand variability, vehicle capacity, number of iterations and depth parameters affected the solution time in routing, the number of routes created and the distance traveled.
Lojistik faaliyetleri işletmelerin ürettiği ürün ve hizmeti müşteri talepleri doğrultusunda belirtilen noktalara ulaştırmada ister kendi lojistik ağını ister lojistik hizmetini dışarıdan tedarik etsin en büyük maliyet kalemlerinden biridir. Lojistik faaliyetlerini gerçekleştirirken hem müşteri memnuniyetini sağlamak hem de kat edilen yolun maliyetinden tasarruf etmeyi sağlayan Araç Rotalama Problemleri (ARP) uygulamaları işletmelere büyük fayda sağlamaktadır. Bu çalışmada, farklı ihtiyaçlara yönelik ARP modelleri tanıtılmış, çözüme destek olarak kullanılan sezgisel ve meta sezgisel yaklaşımlar incelenen çalışmalar üzerinden açıklanarak detaylı bir literatür sunulmuştur. Ankara’da 45 akaryakıt istasyonu için ikmal dağıtımı yapan tankerlerin rotalaması Clarke ve Wright kazanım algoritması tabanlı ve iyileştirme sezgisellerinin kullanıldığı bir çözücü yardımıyla gerçekleştirilmiş ve parametre duyarlılıkları farklı senaryolar altında incelenmiştir. Bu çalışma ile sezgisel yaklaşımın talep değişkenliği, araç kapasitesi, iterasyon ve derinlik sayısı parametrelerinin rotalamada çözüm süresi, oluşturulan rota sayısı ve kat edilen mesafeye nasıl etki ettiği gösterilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration, Logistics, Supply Chains |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 29, 2023 |
Publication Date | December 29, 2023 |
Submission Date | November 24, 2023 |
Acceptance Date | December 23, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 12 |