Bir kâse reçelin eşlik ettiği mütevazı bir kahvaltı sahnesinin huzurlu atmosferindeki kır evinde geçen Pinter'ın İnce Sızı 1959 isimli oyunu, eksiksiz sükunet ve yalınlığın hüküm sürdüğü sıradan bir dünya sunuyormuş gibi görünür. Ancak, oyunun Sigmund Freud'un “The Uncanny” “Tekinsiz” makalesi ışığındaki analizi gösteriyor ki, Pinter sıradan bir dünya sunmaz ve karakterlerinin 'ince sızıları' gerisine tanımlanmaya ya da çözümlenmeye karşı şiddetle direnen 'keskin sızıları'nı saklayarak, şaşırtıcı bir karmaşıklığın, her an tehdit teşkil eden tehlikenin ve bastırılmış duyguların yer aldığı anlaşılması zor bir dünya sunar. Buna dayanarak, çalışma Pinter'ın tek perdelik oyunu İnce Sızı'yı Freud'un psikanalitik kavramı “the uncanny” “tekinsiz” kapsamında analiz etmektedir ve oyunun mütevazı kahvaltı sofrasındaki evli çiftiyle bu çiftin arka kapılarında sessizce dikilen kibritçi gibi bilindik karakterlerinin oyuna sıradanlık izlenimi vermelerine rağmen, sıradan görünümlü kelimelerinin yanıltıcı maskesiyle örttükleri şüpheli geçmişlerine dayanan bastırılmış niyetleri ve düşmanca düşünceleriyle birbirlerine karşı potansiyel olarak tehlikeli ve çatışmacı oldukları için, oyundaki görünen yüzeyin gerisinde uncanny hissiyatının yer aldığını göstermeyi amaçlamaktadır.
Freudyen Tekinsizlik Tekinsiz Harold Pinter İnce Sızı Duygusal Bastırma Güvensizlik Tehdit Sıradanlık ve Karmaşıklık
Set in a country house's relaxing atmosphere of a modest breakfast scene accompanied by a cup of marmalade, Pinter's A Slight Ache 1959 seems to present a world of utmost simplicity over where a sense of complete tranquility and utter nakedness rule. However, as claried by a reading of the play in the light of Sigmund Freud's “The Uncanny”, Pinter presents not a world of simplicity but a convoluted world of bewildering complexity, impending danger, and emotional repression, hiding beneath the 'slight ache' of its characters 'a stinging ache' that vigorously resists both denition and resolution. Based on this, the present study analyzes Pinter's one-act play A Slight Ache from the perspective of Freud's psychoanalytic concept of 'the uncanny' and aims to show that although the play gives the impression of reecting simplicity for its such known characters as a married couple set at a modest breakfast table or a matchseller silently standing on their back gate, it arouses uncanny feelings beneath the surface because its 'familiar' characters are uncovered to be potentially dangerous and battling towards each other with their repressed intentions and evil thoughts relating to their blurred pasts guised in an illusionary veil of ordinary-looking words.
The Freudian Uncanny Uncanniness Harold Pinter A Slight Ache Emotional Repression Insecurity Menace Simplicity versus Complexity
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 56 Issue: 2 |
Ankara University Journal of the Faculty of Languages and History-Geography
This journal is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.