Though Susan Glaspell's well-known one-act play Trifles 1916 has been predominantly framed by the themes of female condition at the turn of the twentieth-century United States, it is intrinsically built on the concepts of detection and crime. The dramatic text reveals a narrative tendency that keeps deferring the detection of a case of murder committed within the farmhouse of the Wright family. Against the backdrop of its social and cultural context, the play gives voice to its female characters in the inspection of the crime whereas the male characters fail to detect the motivation behind the murder. This article argues that Trifles can be construed as a feminist crime account whose language and structure are couched in a narrative of deferral. The play subtly illustrates that the story of investigation not only shakes the strict bounds of convention but it also divulges precariousness of social justice particularly for women in the early twentieth-century United States.
Amerikalı kadın tiyatro yazarı Susan Glaspell'ın Trifles 1916 başlıklı tek sahnelik oyunu genel olarak yirminci yüzyıl başlarında kadınların ataerkil düzen içerisinde bulundukları zorluklar çerçevesinde ele alınmıştır. Amerika Birleşik Devletleri'nde küçük kasaba hayatında kadınların sıkışmışlığını Minnie Foster karakteriyle resmeden oyun polisiye edebiyat türünün bir örneği olarak değerlendirilebilir. Suç ve suçun tespit edilme uğraşı üzerine kurulan oyun metni John Wright'ın öldürülmesindeki sır perdesinin aralanmasının sürekli ertelenmesine yönelik bir eğilim göstermektedir. Kadınların ev alanı içine terkedilip sınırlandırıldığı toplumsal ve kültürel bir yapıya eleştirel bir bakış açısı getiren oyun, kadın karakterlerine cinayetin tespit süresince ifade özgürlüğü verirken, baskın düzenin uygulayıcılarından olan erkek karakterlerin cinayetin ardındaki nedeni tespit etmelerindeki başarısızlıklarını sahneler. Bu makale Trifles'ın hangi yönlerden feminist bir polisiye anlatı niteliği taşıdığını tartışarak, kadınları etkisizleştiren ve ev içine hapseden erkek egemen yargı ve sosyal uygulamaların hangi yönleriyle oyunun dili ve yapısındaki erteleme- bir başka deyişle anlam kaybolması- motifiyle ortaya koyulduğunu tartışmaktadır. Oyun, kadın karakterlerin yürüttüğü teftiş hikayesiyle katı ve kısıtlayıcı gelenek sınırlarının nasıl sarsıldığını sahnelerken aynı zamanda modern Amerikan toplumunda ataerkil önyargılar nedeniyle kadınlar için sosyal adaletin ne denli belirsiz olabileceğini de açığa vurmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 60 Issue: 1 |
Ankara University Journal of the Faculty of Languages and History-Geography
This journal is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.