Aim: The aim of this study was to examine the relationship between food literacy, health literacy, and healthy eating obsession in call center employees.
Material and Methods: The cross-sectional descriptive study was conducted with 545 participants working in a call center, of whom 68.1% (n=371) were female and 31.9% (n=174) were male. A questionnaire consisting of sociodemographic data form, and perceived food literacy, health literacy, and ORTO-R scales were applied to the participants.
Results: While 51.7% (n=282) of the participants had a normal body mass index, 41.7% (n=227) were overweight. Perceived food literacy (p=0.008) and ORTO-R (p=0.004) scores of female participants were higher than male participants, and those who were married had higher perceived food literacy scores than singles (p=0.003). Underweight individuals scored higher perceived food literacy than normal-weight individuals, and normal-weight individuals scored higher than overweight individuals (p=0.004). ORTO-R scores of the overweight group were higher than the other two groups and the difference was statistically significant (p<0.001). According to the regression analysis, health literacy decreased by 5.026 units for those who do not think they are eating healthy, and by 9.943 units for those who do not know how a healthy diet should be. Overweight participants exhibit more orthorexic eating behavior (p<0.001).
Conclusion: Effective and continuous training programs will be beneficial for call center employees who have inactive and sedentary working conditions due to their work, in order to determine their deficiencies or inadequacies in terms of gaining food literacy, health literacy, and healthy eating behavior.
Amaç: Bu çalışmanın amacı, çağrı merkezi çalışanlarında gıda okuryazarlığı, sağlık okuryazarlığı ve sağlıklı beslenme takıntısı arasındaki ilişkinin incelenmesidir.
Gereç ve Yöntemler: Kesitsel tipte olan çalışma, bir çağrı merkezinde çalışan %68,1 (n=371) kadın ve %31,9 (n=174) erkek olmak üzere 545 katılımcı ile yapıldı. Katılımcılara sosyodemografik veri formu ile birlikte algılanan gıda okuryazarlığı, sağlık okuryazarlığı ve ORTO-R ölçeklerinden oluşan bir anket uygulandı.
Bulgular: Katılımcıların %51,7'si (n=282) normal vücut kitle indeksine sahipken %41,7'si (n=227) ise fazla kiloluydu. Kadın katılımcıların algılanan gıda okuryazarlığı (p=0,008) puanları ve ORTO-R (p=0,004) puanları erkek katılımcılara göre daha yüksek olup evli olanların ise bekarlara göre algılanan gıda okuryazarlığı puanları daha yüksekti (p=0,003). Düşük kilolu bireyler normal kilolu bireylere göre daha yüksek gıda okuryazarlığı algısı puanı alırken normal kilolu bireyler de fazla kilolu bireylere göre daha yüksek puan aldı (p=0,004). Fazla kilolu grubun ORTO-R puanları diğer iki gruba göre de daha yüksekti ve aradaki fark istatistiksel olarak anlamlıydı (p<0,001). Regresyon analizine göre sağlık okuryazarlığı sağlıklı beslenmediğini düşünenlerde 5,026 birim, sağlıklı beslenmenin nasıl olması gerektiğini bilmeyenlerde ise 9,943 birim azalmaktadır. Fazla kilolu katılımcılar daha fazla ortoreksik yeme davranışı sergilemektedir (p<0,001).
Sonuç: İşleri gereği hareketsiz ve hareketsiz çalışma koşullarına sahip olan çağrı merkezi çalışanlarının gıda okuryazarlığı, sağlık okuryazarlığı ve sağlıklı beslenme davranışı kazandırma açısından eksikliklerini veya yetersizliklerini belirlemeye yönelik etkili ve sürekli eğitim programları faydalı olacaktır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | August 10, 2023 |
Publication Date | August 30, 2023 |
Submission Date | April 5, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 25 Issue: 2 |