Magneto-Reolojik (MR) damperler,
değişken sönümleme özelliği, mekanik basitlik, düşük güç tüketimi ve hızlı
tepki nedeniyle araştırmacıların ilgisini çekmektedir. MR damperler, minimum
güç gereksinimi olan bir manyetik alanla etkili bir şekilde kontrol
edilebilirler. Bu çalışmada, Taguchi deneysel tasarım yaklaşımı kullanılarak
bir MR damperin tasarım optimizasyonu yapılmıştır. Dar geçiş kanalı genişliği,
aktif uzunluk, dar geçiş kanalı uzunluğu ve piston göbeği yarıçapı, tasarım
parametreleri olarak belirtilmiştir. Taguchi yöntemi ile belirlenmiş farklı
tasarım parametrelerinde dokuz damper konfigürasyonu imal edildi ve test
edildi. Tüm testler, aynı sıcaklık ve akım koşulları altında aynı şekilde
gerçekleştirildi. Yüksek sıcaklığın damperin performansı üzerinde olumsuz
etkileri olduğu biliniyor olduğundan, manyetik alan altındaki dar geçiş
kanalında sıcaklık değerini okumak için sönümleyicinin piston kafasına bir
termokupl sabitlenmiştir. Farklı akımlar altında yapılan testler optimal
tasarım parametrelerinin elde edilmesini zorlaştırdığından, sabit akım
değerleri ile testler gerçekleştirilmiştir. Test sonuçları, Taguchi yöntemi ile
ayrı ayrı maksimum dinamik aralık ve sönüm kuvveti sağlayacak şekilde
değerlendirilmiştir. Analiz, her bir tasarım parametresinin, sıcaklık
etkilerinden ve akımdan bağımsız olarak damper performansı üzerindeki
etkilerini ortaya koymuştur. Analiz sonuçları, dar geçiş kanalının istenen
maksimum kuvvet için performans üzerinde en fazla etkiye sahip olduğunu ve bu
aktif uzunluğunun istenen maksimum dinamik aralık için en yüksek etkiyi
gösterdiğini göstermiştir. Böylece, Taguchi yöntemi ile geometrik boyut
haricindeki diğer etkilerden bağımsız olarak elde edilen optimal bir damper
konfigürasyonun doğrulanması için de testler yapılmıştır. Damperin, doğrulama
testinde beklenen sönüm kuvveti ve dinamik aralığı sağladığı tespit edilmiştir.
Magnetorheological (MR) dampers can be effectively controlled by a magnetic field with minimum power requirement. In this study, a design optimization of an MR damper design was made using the Taguchi experimental design approach. The width of gap of piston head, the active length, length of gap of piston head and the piston radius are specified as design parameters. Nine damper configurations were fabricated and tested at different design parameters determined by the Taguchi method. All tests were performed identically under the same temperature and current conditions. Since tests made under different currents made it difficult to obtain optimal design parameters, tests with constant current values were performed. The test results were evaluated to provide maximum dynamic range and damping force separately by the Taguchi method. The analysis revealed the effect of each design parameter on the damper performance, regardless of temperature effects and currents. The results of the analysis show that the gap has the greatest effect on performance for the desired maximum force and this active length has the highest effect for the desired maximum dynamic range. It can be seen of the results that the largest damper force that can be obtained is 1688 N and the dynamic range value of this damper is 3.14. However, when it is desired to obtain the largest dynamic range with the greatest damper force, 985.55 N and 5.1 values are found.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 6, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume:6 No:2 (2018) (Special Issue: IMCOFE 2017) |