The continuous change and development of technology has
led to the emergence of different business potentials for businesses. In particular,
fast and comprehensive communication technology through the Internet provides
businesses with international market opportunities. While these
developments create jobs in different markets, the supply chain is changing and
developing in accordance with the changing conditions. In this way,
enterprises adopt the benefits of using the internet-based supply chain
effectively and in a planned manner. It is determined that they perform
procurement, production and logistics activities for enterprises and they can
increase productivity and cost savings by cooperating and sharing information
with other enterprises in this chain. Although the importance of the
e-supply chain for SMEs is increasing day by day, the deficiencies of the
companies in the e-supply chain have been observed in the literature. In this study,
the factors that are effective in the adoption of the e-supply chain were
determined and their weights were determined by the ANP method. Thus, it was
determined which factors should be focused on for companies considering
e-supply chain.
Teknolojinin sürekli olarak değişmesi ve gelişmesi işletmeler açısından
farklı iş potansiyellerinin ortaya çıkmasını sağlamıştır. Özellikle internet
aracılığı ile hızlı ve geniş kapsamlı iletişim teknolojisi, işletmelere
uluslararası pazar olanakları sunmaktadır. Bu gelişmeler farklı pazarlarda iş
olanağı yaratırken, tedarik zinciri de değişen koşullara uygun olarak
değişmekte ve gelişmektedir. Böylelikle işletmeler internet tabanlı tedarik
zincirini etkin ve planlı bir şekilde kullanılmasının yararlarını
benimsemektedirler. İşletmeler açısından tedarik, üretim ve lojistik
faaliyetlerini gerçekleştirdikleri ve bu zincir üzerinde bulunan diğer
işletmelerle iş birliği ve bilgi paylaşımıyla verimlik artışı ve maliyet
tasarrufu sağlayabildikleri belirlenmiştir. KOBİ’ler için e-tedarik zincirinin
önemi gün geçtikçe artmasına rağmen şirketlerin e-tedarik zincirine dahil olma
konusundaki eksiklikleri literatürdeki çalışmalar incelendiğinde görülmüştür.
Bu çalışmada ise e-tedarik zincirinin benimsenmesinde etkili olan faktörler
belirlenmiş ve AAS yöntemi ile ağırlıklarının bulunması amaçlanmıştır. Böylece
e-tedarik zincirine dahil olmayı düşünen şirketler için hangi faktörlere
odaklanılması gerektiği belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: 1 |