In this study is to
investigate the effect of welding current on microhardness in combining XAR
(eXtra Wear Resistance) steels with robotic MAG welding method. In this study,
the effect of welding current intensity on microhardness in combining XAR 500
steel of 4 mm thickness used in heavy duty machine with MAG welding method was
investigated. In the preparation of welded samples, MAG welding robot with
speed, voltage and current control is used. Three different welding current
densities were selected as welding current intensity 140A, 160A and 180A.
Welding speed was kept constant at 350mm/min. In order to test the effect of
the welding speed, the welding current was kept constant at 160A and at speeds
of 300mm/min, 400mm/min and 450mm/min. MG-2 welding wire with 1mm thickness was
used. Mixed gas with 86% Ar, 12% CO2 and 2% O2 was used.
Microhardness obtained from welded joints were analyzed. As a results, it has
been observed decrease of HAZ hardness on welded joints of this material
groups. Therefore, was observed decrease of crack risk in HAZ of weldment
when decreased HAZ hardness. The
welding current which providing the optimum hardness ratio in the obtained
welded joints was presented to the users.
Bu çalışmada, XAR (eXtra Aşınma
Dayanımı) çeliklerinin robotik MAG kaynağında kaynak akımının kaynaklı
birleştirmelerin mikrosertliği üzerine etkisi incelenmiştir. Bu çalışmada, ağır
hizmet makinelerinde kullanılan 4 mm kalınlıktaki XAR 500 çeliğinin MAG kaynak
yöntemiyle birleştirilmesinde kaynak akımı yoğunluğunun mikrosertliğe etkisi
incelenmiştir. Kaynaklanmış numunelerin hazırlanmasında hız, gerilim ve akım
kontrollü MAG kynak robotu kullanılmıştır. 140A, 160A ve 180A olmak üzere üç
farklı kaynak akım yoğunluğu seçilmiştir. Kaynak hızı 350mm/dak olarak sabit
tutulmuştur. Kaynak hızının etkisini test etmek için 300mm/dak, 350mm/dak, 400mm/dak
ve 450 mm/dak. olarak seçilmiş kaynak akım şiddeti 160A’ de sabit tutulmuştur.
1 mm kalınlığında MG-2 kaynak teli kullanılmıştır. %86 Ar, %12 CO2
ve %2 O2 içeren karışım gaz kullanılmıştır. Sonuç olarak, bu malzeme
gruplarının kaynaklı bağlantılarında ısı tesiri altındaki bölge (ITAB)
sertliğinin azaldığı gözlenmiştir. Bu nedenle ITAB sertliğinin azalması
durumunda çatlak riskinin azaldığı gözlenmiştir. Elde edilen kaynaklı
bağlantılarda optimum sertlik oranını sağlayan kaynak akımı ve kaynak hızı
kullanıcılara sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: 1 |