In this study, the comments made by users who purchased products on online shopping platforms were analyzed by using sentiment analysis techniques, which is one of the natural language processing approaches. Sentiment analysis was conducted on user comments received from a platform known as an online shopping platform in Turkey for years. Initially, 2237 comments were collected in a specific category. Basic natural language processing techniques were operated on the comments, the data was cleaned and made available for analysis. Then, the scores given by the users were compared with the sentiment analysis on the data set. While classifying user comments, Random Forest and AdaBoost approaches from community learning techniques were tried. As a result of the study, it was seen that the user comments were not consistent with the given score. The four-star category was the one with the most consistent ratings and comments made by the users. For this reason, it has been concluded that online shopping platforms should collect user comments in a more qualified way and develop systems on the validity of comments, integrate machine learning and natural language processing techniques into their systems.
Bu çalışmada doğal dil işleme yaklaşımlarından olan duygu analizi teknikleri kullanılarak çevrimiçi alışveriş platformlarında ürün satın almış kullanıcıların yaptıkları yorumlar analiz edilmiştir. Türkiye’de yıllardır çevrimiçi alışveriş platformu olarak bilinen bir platformdan alınan kullanıcı yorumları üzerinde duygu analizi yapılmıştır. İlk olarak belirli bir kategoride 2237 yorum toplanmıştır. Yorumların üzerinde temel doğal dil işleme teknikleri işletilmiş, veriler temizlenmiş ve analiz edilecek hale getirilmiştir. Ardından veri seti üzerinde duygu analizi ile kullanıcıların vermiş oldukları puanlar karşılaştırılmıştır. Kullanıcı yorumları sınıflandırılırken topluluk öğrenme tekniklerinden Random Forest ve AdaBoost yaklaşımları denenmiştir. Çalışma sonucunda kullanıcı yorumlarının verilen puan ile tutarlı olmadığını görülmüştür. Kullanıcıların verdikleri puanlar ile yaptıkları yorumların en uyumlu olduğu dört yıldız verilen kategori olmuştur. Bu nedenle çevrimiçi alışveriş platformlarının kullanıcı yorumlarını toplarken daha nitelikli toplaması ve yorumların geçerlilikleri üzerine sistem geliştirmeleri, makine öğrenmesi ve doğal dil işleme tekniklerini sistemlerine entegre etmeleri gerektiği sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 24, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 11 Issue: 4 |