Developments in information and communication technologies have led to many changes in social and political fields. This study aims to analyse how the municipalities – which act as the main bridge between the central administrations and the public – address the public through these technologies, especially social media platforms, and to determine which issues they focus on in their management policies by using text mining and content analysis methods. The official Twitter accounts of Ankara, Istanbul, and Izmir metropolitan municipalities were taken the sample group and the last 3200 posts shared by each metropolitan municipality were collected before September 7, 2022(included) from Twitter API. The data has been pre-processed and analysed by R programming language in terms of text mining. The frequency of words was derived, and the 50 most frequently used words were determined and visualized by word clouds. In the last part of the study, by the using content analysis method; these words were divided into three categories – (a) general issues related to the services of the municipalities, (b) the areas they provide service, and (c) the groups getting these services. In the context of these categories a comparative analysis of the metropolitan municipalities of Ankara, Istanbul and Izmir was made. According to the findings, among these metropolitan municipalities Ankara (n=5377) was the first one to post shares related to the services, and it was followed by Istanbul (n=4612) and Izmir (n=2675).
Bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeler toplumsal ve siyasal alanda birçok değişime yol açmıştır. Bu çalışmanın amacı merkezi yönetimlerle halk arasındaki en temel köprü vazifesini üstlenen belediyelerin; halka bu teknolojiler özellikle de sosyal medya platformları aracılığıyla nasıl hitap ettiklerinin ve yönetim politikalarında hangi konulara ağırlık verdiklerinin metin madenciliğiyle içerik analizi yöntemleri kullanılarak incelenmesidir. Örneklem olarak Ankara, İstanbul ve İzmir büyükşehir belediyelerinin resmi Twitter hesapları ele alınmış ve her bir büyükşehir belediyesi tarafından yapılan 7 Eylül 2022 tarihi ve öncesi son 3200 paylaşım Twitter API aracılığı ile elde edilmiştir. Veriler R programla dili kullanılarak metin madenciliği kapsamında veri ön işlemden geçirilmiş ve analiz edilmiştir. Kelime frekans dağılımları yapılmış, her bir büyükşehir belediyesi için frekans kapsamına giren ellişer kelime tespit edilmiş ve ilgili veriler kelime bulutları ile görselleştirilmiştir. Çalışmanın son aşamasında ise bu kelimeler içerik analizi yöntemi kullanılarak üç kategoriye ayrılmıştır: (a) belediyelerin hizmetlerine ilişkin genel konular, (b) belediye tarafından hizmet sağlanan gruplar ve (c) belediyelerin hizmet sağladıkları alanlar. Bu kategoriler bağlamında Ankara, İstanbul ve İzmir büyükşehir belediyelerinin karşılaştırmalı analizi yapılmıştır. Bulgulara göre, bu büyükşehir belediyeleri arasında hizmetlere ilişkin yapılan paylaşımlarda Ankara (n=5377) ilk sırada yer almış ve onu İstanbul (n=4612) ile İzmir (n=2675) izlemiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 24, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 11 Issue: 4 |