ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN BÖLÜM TERCİHLERİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA
Year 2020,
Volume: 10 Issue: 20, 261 - 275, 30.11.2020
Hakan Erkuş
,
Tolga Oral
,
Sami Sever
Abstract
Üniversiteler, ülke ve bölge kalkınmasına katkı sağlayacak nitelikli personel yetiştirmede lokomotif vazifesi görmektedir. İnsanların bilgi düzeylerini artıran kurumların başında yer alan üniversiteler, hemen hemen toplumun tüm kesiminden ilgi görmektedir. Ancak Türkiye’de son yıllarda YKS yerleştirme sonuçlarına bakıldığında bazı üniversitelerdeki bölümlerin yeterli düzeyde talep görmediği ve bölümlerde kontenjan boşluğu yaşandığı görülmektedir. Bu durumun temel nedenlerinden birisi açılan üniversite sayısındaki artış olarak ön görülse de üniversiteler arası rekabet açısından nedenlerin doğru tespit edilmesi büyük önem arz etmektedir. Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin bölüm tercihlerini etkileyen faktörleri tespit etmektir. Bu amaç doğrultusunda 2018 yılında İnönü Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesindeki öğrenciler üzerine bir araştırma yapılmıştır. Çalışmada genel tarama yöntemlerinden ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Fakültede okuyan farklı bölümlerdeki 1. ve 4. sınıftan oluşan 489 öğrencinin katılımıyla, öğrencilerin okudukları bölüm tercih nedenleri incelenmiştir. Öğrencilerin bölüm tercih nedenlerini anlamaya yönelik ÖSYM Puanı, İş Bulma, Bölüm ve Sosyal Çevre boyutlarına yer verilmiştir. Çalışmada elde edilen verilere ilişkin analizler SPSS paket programında yapılmıştır. Öğrencilerin ölçeklere ilişkin verdiği cevaplarda anlamlı farklılığın olup olmadığı t testi ve ANOVA testleriyle araştırılmıştır. Bazı değişkenler için anlamlı sonuçlar elde edilmiştir.
References
- Akar C. (2012), “Üniversite Seçimini Etkileyen Faktörler: İktisadi Ve İdari Bilimler Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi; 7(1): s.97-120.
- Ayalon H. (2003), “Women and Men Go to University: Mathematical Background and Gender Differences in Choice of Field in Higher Education”, Sex Roles; 48(5–6): s.277-290.
- Bardakçı S. (2019), “Öğrencilerin Üniversite ve Bölüm Tercihlerini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Hizmetleri MYO Örneği”, Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi; 20(2): s.356-373.
- Briggs S. ve Wilson A. (2007) “Which University? A Study of the Influence of Cost and Information Factors on Scottish Undergraduate Choice”, Journal of Higher Education Policy and Management; 29(1); s.57-72.
- Can A. (2017), “SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi” (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Çatı K., İştar, E. ve Özcan, H. (2016), “Üniversite Tercihlerine Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi: Türkiye Genelinde Bir Alan Araştırması”, Yüksekögretim ve Bilim Dergisi: 6(2): s.163-177.
- Çekerol G. S. ve Yürekli E. (2019), “Öğrencilerin Üniversite Tercihlerini Etkileyen Faktörlerin Analitik Hiyerarşi Süreciyle (AHS) Belirlenmesi: Eğitim Hizmetleri Pazarlaması Bakımından Bir Değerlendirme”, MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi; 8(Ek1): s.1475-1499.
- Coşar M. (2016), “Üniversite Tercihinde Öğrencileri Etkileyen Faktörler”, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi; 5(1): s.1-5.
- Joseph M. ve Joseph B. (2000), “Indonesian Students’ Perceptions of Choice Criteria in the Selection of a Tertiary Institution: Strategic Implications”, International Journal of Educational Management; 14(1): s. 40-44.
- Kallio R. E. (1995), “Factors Influencing the College Choice Decisions of Graduate Students”, Research in Higher Education; 36(1): s.109-124.
- Kaplan Y. S. (2019), “İİBF bölümleri tedbir alınmazsa kapanmayla karşı karşıya!”, Memurlar.Net. https://www.memurlar.net/haber/813508/iibf-bolumleri-tedbir-alinmazsa-kapanmayla-karsi-karsiya.html, (ET: 23.11.2019).
- Kuzucu Y., Sıvacı S. Y. ve Kuzu O. (2018), “Üniversite Tercihini Etkileyen Faktörlerin İkili Karşılaştırılması”, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi; (37): s.128-156.
- Leong F. T. L., Kao E. M. C. ve Lee S. H. (2004), “The Relationship Between Family Dynamics and Career Interests Among Chinese Americans and European Americans” Journal of Career Assessment; 12(1):s. 65-84.
- Maringe F. (2006), “University and Course Choice”, International Journal of Educational Management; 20(6): s.466-479.
- Ming J. S. K. (2010), “Institutional Factors Influencing Students’ College Choice Decision in Malaysia: A Conceptual Framework”, International Journal of Business and Social Science; 1(3): s.53-58.
- Pascual N. T. (2014), “Factors Affecting High School Students’ Career Preference: A basis for Career Planning Program”, International Journal of Sciences: Basic and Applied Research; 16(1): s.1-14.
- Sarıkaya T. ve Khorshid L. (2009), “Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi: Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimi”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi; 7(2): s.393-423.
- Soutar G. N. ve Turner J. P. (2002), “Students’ Preferences for University: A Conjoint Analysis”, International Journal of Educational Management; 16(1): s.40-45.
- Thao N. X. (2009), “Examining Family and Community Influences on the Attitudes to Education and Career Aspirations of Hmong/Mong High School Students”, The Universty of Minnesota.
- Trusty J., Niles S. G. ve Carney J. V. (2005), “Education-Career Planning and Middle School Counselors”, Professional School Counseling; 9(2).
- Ware N. C. ve Lee V. E. (1988), “Sex Differences in Choice of College Science Majors”, American Educational Research Journal; 25(4): s.593-614.
Year 2020,
Volume: 10 Issue: 20, 261 - 275, 30.11.2020
Hakan Erkuş
,
Tolga Oral
,
Sami Sever
References
- Akar C. (2012), “Üniversite Seçimini Etkileyen Faktörler: İktisadi Ve İdari Bilimler Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi; 7(1): s.97-120.
- Ayalon H. (2003), “Women and Men Go to University: Mathematical Background and Gender Differences in Choice of Field in Higher Education”, Sex Roles; 48(5–6): s.277-290.
- Bardakçı S. (2019), “Öğrencilerin Üniversite ve Bölüm Tercihlerini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Hizmetleri MYO Örneği”, Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi; 20(2): s.356-373.
- Briggs S. ve Wilson A. (2007) “Which University? A Study of the Influence of Cost and Information Factors on Scottish Undergraduate Choice”, Journal of Higher Education Policy and Management; 29(1); s.57-72.
- Can A. (2017), “SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi” (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Çatı K., İştar, E. ve Özcan, H. (2016), “Üniversite Tercihlerine Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi: Türkiye Genelinde Bir Alan Araştırması”, Yüksekögretim ve Bilim Dergisi: 6(2): s.163-177.
- Çekerol G. S. ve Yürekli E. (2019), “Öğrencilerin Üniversite Tercihlerini Etkileyen Faktörlerin Analitik Hiyerarşi Süreciyle (AHS) Belirlenmesi: Eğitim Hizmetleri Pazarlaması Bakımından Bir Değerlendirme”, MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi; 8(Ek1): s.1475-1499.
- Coşar M. (2016), “Üniversite Tercihinde Öğrencileri Etkileyen Faktörler”, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi; 5(1): s.1-5.
- Joseph M. ve Joseph B. (2000), “Indonesian Students’ Perceptions of Choice Criteria in the Selection of a Tertiary Institution: Strategic Implications”, International Journal of Educational Management; 14(1): s. 40-44.
- Kallio R. E. (1995), “Factors Influencing the College Choice Decisions of Graduate Students”, Research in Higher Education; 36(1): s.109-124.
- Kaplan Y. S. (2019), “İİBF bölümleri tedbir alınmazsa kapanmayla karşı karşıya!”, Memurlar.Net. https://www.memurlar.net/haber/813508/iibf-bolumleri-tedbir-alinmazsa-kapanmayla-karsi-karsiya.html, (ET: 23.11.2019).
- Kuzucu Y., Sıvacı S. Y. ve Kuzu O. (2018), “Üniversite Tercihini Etkileyen Faktörlerin İkili Karşılaştırılması”, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi; (37): s.128-156.
- Leong F. T. L., Kao E. M. C. ve Lee S. H. (2004), “The Relationship Between Family Dynamics and Career Interests Among Chinese Americans and European Americans” Journal of Career Assessment; 12(1):s. 65-84.
- Maringe F. (2006), “University and Course Choice”, International Journal of Educational Management; 20(6): s.466-479.
- Ming J. S. K. (2010), “Institutional Factors Influencing Students’ College Choice Decision in Malaysia: A Conceptual Framework”, International Journal of Business and Social Science; 1(3): s.53-58.
- Pascual N. T. (2014), “Factors Affecting High School Students’ Career Preference: A basis for Career Planning Program”, International Journal of Sciences: Basic and Applied Research; 16(1): s.1-14.
- Sarıkaya T. ve Khorshid L. (2009), “Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi: Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimi”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi; 7(2): s.393-423.
- Soutar G. N. ve Turner J. P. (2002), “Students’ Preferences for University: A Conjoint Analysis”, International Journal of Educational Management; 16(1): s.40-45.
- Thao N. X. (2009), “Examining Family and Community Influences on the Attitudes to Education and Career Aspirations of Hmong/Mong High School Students”, The Universty of Minnesota.
- Trusty J., Niles S. G. ve Carney J. V. (2005), “Education-Career Planning and Middle School Counselors”, Professional School Counseling; 9(2).
- Ware N. C. ve Lee V. E. (1988), “Sex Differences in Choice of College Science Majors”, American Educational Research Journal; 25(4): s.593-614.