Research Article
BibTex RIS Cite

RELATIONSHIP BETWEEN MISTREATMENT IN WORKPLACE, MOTIVATION AND PERFORMANCE

Year 2021, Volume: 11 Issue: 21, 108 - 125, 23.05.2021
https://doi.org/10.53092/duiibfd.876963

Abstract

In an institution, the feeling of well-being of employees is of great importance for the success of the institution. For the employees it can be said that the more feel better the more motivated to do their jobs and as a result performance increases as motivation increases. The purpose of this study is to reveal the effect of mistreatment on employees' motivation and also to determine the effect of motivation on employees' performance.
Within the scope of the research, data was collected from the employees working in different institutions through a questionnaire. Simple regression analyzes were conducted to test the research hypotheses. As a result of the analyzes, it was determined that verbal abuse and emotional neglect had a negative effect on motivation, but the dimension of work obstruction did not have a significant effect on motivation. Another result is that motivation has a positive and significant effect on employee performance. The study results are important in terms of revealing that offensive words and disregard for employees' efforts affect their motivation more than creating difficulties for the job.

References

  • Akal, Z. (1992). "İşletmelerde Performans Ölçüm ve Denetimi: Çok Yönlü Performans Göstergeleri", Ankara: MPM Yayınları.
  • Aldemir, C., Ataol, A., & Budak, G. (2001). "İnsan Kaynakları Yönetimi", İzmir: Barış Yayınları".
  • Alkış, H., & Öztürk, Y. (2009). "Otel İşletmelerinde Motivasyon Faktörleri Üzerine Bir Araştırma", Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(28), 212-236.
  • Altındağ, E., & Akgün, B. (2015). "Örgütlerde Ödüllendirmenin İşgören Motivasyonu ve Performansı Üzerindeki Etkisi", Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(30), 281-297.
  • Babin, B., & Boles, J. (1998). "Employee Behavior in a Service Environment: A Model and Test of Potential Differences Between Men and Women", Journal of Marketing, 77-91.
  • Baron, R. A., & Neuman, J. H. (1998). "Workplace Aggression--The İceberg Beneath the Tip of Workplace Violence: Evidence on its Forms, Frequency, and Targets", Public Administration Quarterly, 21(4), 446-464.
  • Baş, M. (1999). "Şirket Toplam Performans Yönetimi: Kimya Sektöründe bir Uygulama", Kalite Kongresi Bildirisi, (s. 20-23). Ankara.
  • Bekiari, A., & Petanidis, D. (2016). "Exploring Teachers’ Verbal Aggressiveness Through İnterpersonal Attraction and Students’ Intrinsic Motivation", Open Journal of Social Sciences, 72-85 .
  • Boz, D., Duran, C., Koç, A., & Uslu, İ. (2019). "Çalışanların Motivasyonunun İş Tatmini ve Performans ile İlişkisi", International Congress on Afro - Eurasian Research V, (s. 224-229). Lefkoşa.
  • Çankır, B. (2019). "Örgütlerde Duygusal Bağlılık ve Performans İlişkisi", İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 155-177.
  • Dormann, C., & Zapf, D. (1999). "Social Support, Social Stressors at Work, and Depressive Symptoms: Testing for Main and Moderating Effects with Structural Equations in a Three-Wave Longitudinal Study", Journal of Applied Psychology, 84(6), 874-884.
  • Eren, E. (2004). "Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi", İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Gökkaya, S., & Türker, N. (2018). "İş Motivasyonu ile İş Tatmini Üzerine Otel İşletmelerinde Karşılaştırmalı Bir Araştırma", İktisadi İdari ve Siyasal Araştırmalar Dergisi, 3(5), 12-28.
  • Harlos, K. P., & Axelrod, L. J. (2005). "Investigating Hospital Administrators’ Experience", Canadian Journal of Behavioural Science, 37(4), 262-272.
  • Kawakami, N., Kobayashi, Y., Takao, S., & Tsutsumi, A. (2005). "Effects of Web-Based Supervisor Training on Supervisor Support and Psychological Distress Among Workers: A Randomized Controlled Trial", Preventive Medicine, 41, 471–478. Kıdak, L., & Aksaraylı, M. (2009). "Sağlık Hizmetlerinde Motivasyon Faktörleri", Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 75-94.
  • Koçak, R. D., & Özüdoğru, H. (2012). "Yöneticilerin Liderlik Özelliklerinin Çalışanların Motivasyonu ve Performansı Üzerindeki Etkileri: Kamu ve Özel Hastanelerinde Bir Uygulama", Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi , 76-88.
  • Morillo, C. (1990). "The Reward Event and Motivation", The Journal of Philosophy, 270.
  • Ölçer, F. (2005). "Depertmanlı Mağazalarda Motivasyon üzerine bir Araştırma", Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1-26.
  • Özdemir, S., & Muradova, T. (2008). "Örgütlerde Motivasyon ve Verimlilik İlişkisi", Journal of Qafqaz University, 146-153.
  • Öztürk, Z., & Dündar, H. (2003). "Örgütsel Motivasyon ve Kamu Çalışanlarını Motive Eden Faktörler", Cumhuriyet Ünversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 57-67.
  • Pugh, D. (1991). "Organizational Behaviour", London: Prentice Hall İnternational (UK) Ltd.
  • Read, E., & Laschinger, H. K. (2013). "Correlates of New Graduate Nurses' Experiences of Workplace Mistreatment", The Journal of Nursing Administration, 43(44), 221-228.
  • Sabuncuoğlu, Z., & Tüz, M. (2001). "Örgütsel Psikoloji", Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Sökmen, A., Bilsel, M. A., & Erbil, C. (2013). "Örgütsel Adaletin Çalışan Motivasyonu ve Performansı Üzerindeki Etkisi: Bankacılık Sektöründe Bir Araştırma", Gazi Universitesi Iktisadi ve Idari Bilimler Fakultesi Dergisi, 15(1), 43-62.
  • Tınaz, P. (1999). "Performans Degerleme Sistemlerinin Önemi ve Türkiye’deki Uygulamalarına İlişkin Bir İnceleme", Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 389-406.
  • Torrington, D., & Hall, L. (1995). "Personal Management", HRM in Action. Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall.
  • Ünlüönen, K., Ertürk, M., & Olcay, A. (2007). "Otel İşletmelerinde Psiko-Sosyal Motivasyon Araçları ve Bu Araçların Farklı Depertmanlar Üzerindeki Etkisine Yönelik Ankara ve İzmir Otellerinde Bir Uygulama", Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(19), 9-32.
  • Yaman, E., Vidinlioğlu, Ö., & Çitemel, N. (2010). "İşyerinde Psikoşiddet, Motivasyon ve Huzur: Öğretmenler Çok Şey Mi Bekliyor? Psikoşiddet Mağduru Öğretmenler Üzerine", Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 1136-1151.
  • Yang, L.-Q., Caughlin, D. E., Gazica, M. W., Truxillo, D. M., & Spector, P. E. (2014). "Workplace Mistreatment Climate and Potential Employee and Organizational Outcomes: A Meta-Analytic Review from The Target’s Perspective", Journal of Occupational Health Psychology, 19(3), 315–335.
  • Yumuşak, S., & Çoban, M. (2012). “Kariyer Yönetiminin Motivasyona Etkisi: Bandırma İlçesinde Bankacılık Sektöründe Bir Uygulama”. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi , 76-87.

İŞYERİNDE KÖTÜ MUAMELE, MOTİVASYON VE PERFORMANS İLİŞKİSİ

Year 2021, Volume: 11 Issue: 21, 108 - 125, 23.05.2021
https://doi.org/10.53092/duiibfd.876963

Abstract

Bir kurumda, çalışanların kendini iyi hissetmesi kurumun başarısı için büyük önem taşımaktadır. Kendini iyi hisseden çalışanlar işlerine daha iyi motive olur ve motivasyonun artması performans artışıyla sonuçlanır. Bu çalışmanın amacı, çalışanların maruz kaldığı kötü muamelenin motivasyonlarını nasıl etkilediğini ortaya koymak ve motivasyonun çalışanların performansı üzerindeki etkisini belirlemektir.
Araştırma kapsamında, farklı kurumlarda görev yapan çalışanlardan anket aracılığıyla veri toplanmıştır. Araştırma hipotezlerini test etmek için basit regresyon analizleri yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda sözlü kötü muamele ve duygusal ihmalin motivasyon üzerinde negatif yönde bir etkisinin olduğu, ancak iş engelleme boyutunun motivasyon üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı tespit edilmiştir. Motivasyonun çalışan performansı üzerinde ise pozitif ve anlamlı bir etkiye sahip olduğu elde edilen bir diğer sonuçtur. Çalışma sonuçlarının çalışanları rencide edici sözlerin ve emeklerine değer vermemenin, işe yönelik zorluk çıkarmaktan daha fazla motivasyonlarını etkilediğini ortaya koyması açısından önem taşımaktadır.

References

  • Akal, Z. (1992). "İşletmelerde Performans Ölçüm ve Denetimi: Çok Yönlü Performans Göstergeleri", Ankara: MPM Yayınları.
  • Aldemir, C., Ataol, A., & Budak, G. (2001). "İnsan Kaynakları Yönetimi", İzmir: Barış Yayınları".
  • Alkış, H., & Öztürk, Y. (2009). "Otel İşletmelerinde Motivasyon Faktörleri Üzerine Bir Araştırma", Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(28), 212-236.
  • Altındağ, E., & Akgün, B. (2015). "Örgütlerde Ödüllendirmenin İşgören Motivasyonu ve Performansı Üzerindeki Etkisi", Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(30), 281-297.
  • Babin, B., & Boles, J. (1998). "Employee Behavior in a Service Environment: A Model and Test of Potential Differences Between Men and Women", Journal of Marketing, 77-91.
  • Baron, R. A., & Neuman, J. H. (1998). "Workplace Aggression--The İceberg Beneath the Tip of Workplace Violence: Evidence on its Forms, Frequency, and Targets", Public Administration Quarterly, 21(4), 446-464.
  • Baş, M. (1999). "Şirket Toplam Performans Yönetimi: Kimya Sektöründe bir Uygulama", Kalite Kongresi Bildirisi, (s. 20-23). Ankara.
  • Bekiari, A., & Petanidis, D. (2016). "Exploring Teachers’ Verbal Aggressiveness Through İnterpersonal Attraction and Students’ Intrinsic Motivation", Open Journal of Social Sciences, 72-85 .
  • Boz, D., Duran, C., Koç, A., & Uslu, İ. (2019). "Çalışanların Motivasyonunun İş Tatmini ve Performans ile İlişkisi", International Congress on Afro - Eurasian Research V, (s. 224-229). Lefkoşa.
  • Çankır, B. (2019). "Örgütlerde Duygusal Bağlılık ve Performans İlişkisi", İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 155-177.
  • Dormann, C., & Zapf, D. (1999). "Social Support, Social Stressors at Work, and Depressive Symptoms: Testing for Main and Moderating Effects with Structural Equations in a Three-Wave Longitudinal Study", Journal of Applied Psychology, 84(6), 874-884.
  • Eren, E. (2004). "Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi", İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Gökkaya, S., & Türker, N. (2018). "İş Motivasyonu ile İş Tatmini Üzerine Otel İşletmelerinde Karşılaştırmalı Bir Araştırma", İktisadi İdari ve Siyasal Araştırmalar Dergisi, 3(5), 12-28.
  • Harlos, K. P., & Axelrod, L. J. (2005). "Investigating Hospital Administrators’ Experience", Canadian Journal of Behavioural Science, 37(4), 262-272.
  • Kawakami, N., Kobayashi, Y., Takao, S., & Tsutsumi, A. (2005). "Effects of Web-Based Supervisor Training on Supervisor Support and Psychological Distress Among Workers: A Randomized Controlled Trial", Preventive Medicine, 41, 471–478. Kıdak, L., & Aksaraylı, M. (2009). "Sağlık Hizmetlerinde Motivasyon Faktörleri", Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 75-94.
  • Koçak, R. D., & Özüdoğru, H. (2012). "Yöneticilerin Liderlik Özelliklerinin Çalışanların Motivasyonu ve Performansı Üzerindeki Etkileri: Kamu ve Özel Hastanelerinde Bir Uygulama", Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi , 76-88.
  • Morillo, C. (1990). "The Reward Event and Motivation", The Journal of Philosophy, 270.
  • Ölçer, F. (2005). "Depertmanlı Mağazalarda Motivasyon üzerine bir Araştırma", Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1-26.
  • Özdemir, S., & Muradova, T. (2008). "Örgütlerde Motivasyon ve Verimlilik İlişkisi", Journal of Qafqaz University, 146-153.
  • Öztürk, Z., & Dündar, H. (2003). "Örgütsel Motivasyon ve Kamu Çalışanlarını Motive Eden Faktörler", Cumhuriyet Ünversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 57-67.
  • Pugh, D. (1991). "Organizational Behaviour", London: Prentice Hall İnternational (UK) Ltd.
  • Read, E., & Laschinger, H. K. (2013). "Correlates of New Graduate Nurses' Experiences of Workplace Mistreatment", The Journal of Nursing Administration, 43(44), 221-228.
  • Sabuncuoğlu, Z., & Tüz, M. (2001). "Örgütsel Psikoloji", Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Sökmen, A., Bilsel, M. A., & Erbil, C. (2013). "Örgütsel Adaletin Çalışan Motivasyonu ve Performansı Üzerindeki Etkisi: Bankacılık Sektöründe Bir Araştırma", Gazi Universitesi Iktisadi ve Idari Bilimler Fakultesi Dergisi, 15(1), 43-62.
  • Tınaz, P. (1999). "Performans Degerleme Sistemlerinin Önemi ve Türkiye’deki Uygulamalarına İlişkin Bir İnceleme", Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 389-406.
  • Torrington, D., & Hall, L. (1995). "Personal Management", HRM in Action. Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall.
  • Ünlüönen, K., Ertürk, M., & Olcay, A. (2007). "Otel İşletmelerinde Psiko-Sosyal Motivasyon Araçları ve Bu Araçların Farklı Depertmanlar Üzerindeki Etkisine Yönelik Ankara ve İzmir Otellerinde Bir Uygulama", Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(19), 9-32.
  • Yaman, E., Vidinlioğlu, Ö., & Çitemel, N. (2010). "İşyerinde Psikoşiddet, Motivasyon ve Huzur: Öğretmenler Çok Şey Mi Bekliyor? Psikoşiddet Mağduru Öğretmenler Üzerine", Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 1136-1151.
  • Yang, L.-Q., Caughlin, D. E., Gazica, M. W., Truxillo, D. M., & Spector, P. E. (2014). "Workplace Mistreatment Climate and Potential Employee and Organizational Outcomes: A Meta-Analytic Review from The Target’s Perspective", Journal of Occupational Health Psychology, 19(3), 315–335.
  • Yumuşak, S., & Çoban, M. (2012). “Kariyer Yönetiminin Motivasyona Etkisi: Bandırma İlçesinde Bankacılık Sektöründe Bir Uygulama”. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi , 76-87.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Economics
Journal Section Research Article
Authors

Süreyya Ece 0000-0002-2110-8091

Serkan Tokgözoğlu 0000-0002-7602-4282

Delil Oğuz 0000-0002-5957-6800

Publication Date May 23, 2021
Submission Date February 8, 2021
Acceptance Date April 3, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 11 Issue: 21

Cite

APA Ece, S., Tokgözoğlu, S., & Oğuz, D. (2021). İŞYERİNDE KÖTÜ MUAMELE, MOTİVASYON VE PERFORMANS İLİŞKİSİ. Dicle Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(21), 108-125. https://doi.org/10.53092/duiibfd.876963
AMA Ece S, Tokgözoğlu S, Oğuz D. İŞYERİNDE KÖTÜ MUAMELE, MOTİVASYON VE PERFORMANS İLİŞKİSİ. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. May 2021;11(21):108-125. doi:10.53092/duiibfd.876963
Chicago Ece, Süreyya, Serkan Tokgözoğlu, and Delil Oğuz. “İŞYERİNDE KÖTÜ MUAMELE, MOTİVASYON VE PERFORMANS İLİŞKİSİ”. Dicle Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 11, no. 21 (May 2021): 108-25. https://doi.org/10.53092/duiibfd.876963.
EndNote Ece S, Tokgözoğlu S, Oğuz D (May 1, 2021) İŞYERİNDE KÖTÜ MUAMELE, MOTİVASYON VE PERFORMANS İLİŞKİSİ. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 11 21 108–125.
IEEE S. Ece, S. Tokgözoğlu, and D. Oğuz, “İŞYERİNDE KÖTÜ MUAMELE, MOTİVASYON VE PERFORMANS İLİŞKİSİ”, Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 11, no. 21, pp. 108–125, 2021, doi: 10.53092/duiibfd.876963.
ISNAD Ece, Süreyya et al. “İŞYERİNDE KÖTÜ MUAMELE, MOTİVASYON VE PERFORMANS İLİŞKİSİ”. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 11/21 (May 2021), 108-125. https://doi.org/10.53092/duiibfd.876963.
JAMA Ece S, Tokgözoğlu S, Oğuz D. İŞYERİNDE KÖTÜ MUAMELE, MOTİVASYON VE PERFORMANS İLİŞKİSİ. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2021;11:108–125.
MLA Ece, Süreyya et al. “İŞYERİNDE KÖTÜ MUAMELE, MOTİVASYON VE PERFORMANS İLİŞKİSİ”. Dicle Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 11, no. 21, 2021, pp. 108-25, doi:10.53092/duiibfd.876963.
Vancouver Ece S, Tokgözoğlu S, Oğuz D. İŞYERİNDE KÖTÜ MUAMELE, MOTİVASYON VE PERFORMANS İLİŞKİSİ. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2021;11(21):108-25.

Cited By

Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi
Dicle University, Journal of Economics and Administrative Sciences