Especially in the last two decades, there has been an increase in simulation-based training applications to increase the technical and non-technical skills of health care providers. In many scientific studies, thereare many studies on the effect of simulation education and research applications on theincrease of cost and clinical skills. In this study, we conducted a literature study on the clinical and economic benefits of simulation-based medical education on the budget. In this context, in order to determine the clinical and economic benefits of simulation-based medical education to the budget, a search was carried out on Google Schoolar, Pupmed and Science directs earch engines between 2010-2020 by entering the words "Simulation-basedmedical education, cost-effectiveness, budget effect". By using the word groups specified at theend of all these operations; Pubmed 75 Google Schoolar 162 and ScienceDirect 37 reached 274 results in total. All there sults obtained were reviewed and studies not directly related to the subject and the same articles that are duplicate of each other were excluded; A total of 21 results in the form of reviews, research articles, papers and reports were evaluated. The scientific studies evaluated within thescope of this study support the fact that simulation-based training practices provide clinical and economic benefits to the budget and that there is a positive relation ship between them.
Son yirmi yılda, sağlık hizmeti sağlayıcıları teknik ve teknik olmayan becerilerini artırmak için simülasyon temelli eğitim uygulamalarını sıkça kullanmaktadır. Birçok bilimsel çalışma da Simülasyon eğitimi ve araştırma uygulamalarının maliyet ve klinik becerilerin artması üzerinde etkisi konusunu ele almaktadır. Bu bağlamda çalışmada simülasyon temelli tıp eğitimin bütçeye sağladığı klinik ve ekonomik faydaları belirlemek için Google Schoolar, Pupmed ve Sciencedirect arama motorları üzerinde 2010-2020 yılları arasında ‘Simülasyon temelli tıp eğitimi, maliyet-etkililik, bütçe etkisi’ sözcük grupları girilerek tarama yapılmıştır. Tüm bu işlemlerin sonunda belirtilen sözcük grupları kullanılarak; pupmed 75 Google Schoolar 162 ve Sciencedirect 37 toplam 274 sonuca ulaşılmıştır. Elde edilen tüm sonuçlar gözden geçirilerek, konu ile doğrudan ilgisi olmayan çalışmalar ve birbirinin tekrarı olan aynı yazılar kapsam dışında tutulmuş; derleme, araştırma makalesi, bildiri ve rapor niteliğinde toplam 21 sonuç değerlendirmeye alınmıştır. Bu çalışma kapsamında değerlendirilen bilimsel çalışmalar, simülasyon temelli eğitim uygulamalarının bütçeye klinik ve ekonomik açıdan fayda sağladığı görülmüştür.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | November 26, 2023 |
Publication Date | November 30, 2023 |
Submission Date | March 9, 2023 |
Acceptance Date | September 5, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 13 Issue: 26 |
Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi
Dicle University, Journal of Economics and Administrative Sciences