Research Article
BibTex RIS Cite

The Relationships Between Ski Athletes' Age And Their Perceived Social Support

Year 2024, Volume: 4 Issue: 1, 51 - 56, 19.03.2024

Abstract

The aim of the study is to examine the relationship between age levels and perceived social support levels of ski athletes. The population of the study consisted of 526 athletes actively participating in races. The sample group consisted of 154 athletes in the age range of 16,916±3,975, randomly selected from this competitive group. Participants were asked to fill out a personal information form and the perceived social support scale found in the literature.
The data obtained were analyzed in a computer environment with the package program SPSS 22.00. Pearson ® correlation analysis was applied to determine the relationships between the data.
As a result, it was determined that there was a low negative correlation between the age levels of ski athletes and their perceived social support levels. This situation is thought to be due to the fact that ski athletes want to solve the difficulties they may encounter individually, rather than receiving social support, due to their personal development and increasing experience as they get older.

References

  • 1. Akcan F. & Bulgu N. (2012) Spora Yönelik Sosyalizasyon Süreci: Lise Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama Spor Bilimleri Dergisi Hacettepe J. of Sport Sciences, 23 (4), 195–206.
  • 2. Akıncı, A.Y. (2019). Beden Eğitimi, Sosyalleşme İlişkisi, 17 Meldrum Street, Beau Bassin 71504, Mauritus, Lap Lambert Academic Publishing.
  • 3. Ateş, B. (2012). Ortaöğretim öğrencilerinin sosyal destek algılarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Akademik Bakış Dergisi, 30.
  • 4. Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı, 7. baskı, Pegem A Yayıncılık.
  • 5. Cohen S, Wills TA (1985) Stress, social support, and the buffering hypothesis. Psychol Bull, 98:310-357.
  • 6. Cohen, S., Syme, S. L. (1985). Issues in the Study and Application of Social Support. Social Support and Health, S. 3, s. 3-22.
  • 7. Çelenk, Ç. (2021). Motivation Affects Sports and Life Skills in Physical Disabled People. Journal of Educational Psychology-Propositos y Representaciones, 9. SPE (3) e1161.
  • 8. Çimen, E., & Akıncı, A. Y. (2021). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Yaşam Beceri Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Akdeniz Bölgesi Örneği). Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 359-370.
  • 9. Çivilidağ, A. (2003). Anadolu lise ve özel lise öğretmenlerinin iş tatmini, iş stresi ve algılanan sosyal destek düzeylerinin karşılaştırılmasına yönelik bir analiz. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • 10. Dalbudak, I., & Yiğit, Ş. (2019). Evaluation of Healthy Lifestyle Behaviors of B2-B3 Visually Impaired People Doing Sports. European Journal of Physical Education and Sport Science. 5(12) 84-98
  • 11. Demaray, M. K., & Malecki, C. K. (2002). Critical levels of perceived social support associated with student adjustment. School Psychology Quarterly, 213-241.
  • 12. Eker D, Arkar H, Yaldız H. Çok boyutlu algılanan sosyal destek ölçeğinin gözden geçirilmiş formunun faktör yapısı, geçerlik ve güvenirliği. Türk Psikiyatri Dergisi 2001; 12: 17- 25.
  • 13. Eldeleklioğlu, J. (2006). The Relationship Between The Perceived Social Support And The Level Of Depression And Anxiety In University Students. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi. 6(3) S: 727-752.
  • 14. Ell K (1996) Social networks, social support and coping with serious illness: The family connection. Soc Sci Med, 42:173-183.
  • 15. Herdem, S. R., & Kaynak, K. (2019). Investigation of the Effects of Different Strength Training Methods on Body Compositions. International Journal of Applied Exercise Physiology, 8(4), 37-46.
  • 16. House, J. U. (1988). Structures and Processes of Social Support. Ann. Rev. , 293-318.
  • 17. Hupcey JE (1998) Social support: Assessing conceptual coherence. Qual Health Res, 8:304-318.
  • 18. Iraz R, Arıbaş, A. N., & Özşahin, F. (2021). Algılanan Sosyal Destek ve Psikolojik İyi Oluş İlişkisi: Üniversite Öğrencileri Örneği. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(2), 363-376.
  • 19. Karadağ, İ. (2007). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin akademik başarılarının sosyal destek kaynakları açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana
  • 20. Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi. 17.Baskı. Nobel Yayın Dağıtım, pp:49-53. Ankara
  • 21. Kaynak, K. (2019). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin yaşam tatminleri ile sağlıklı yaşam davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Ed. Oktay KIZAR) Spor Bilimler Alanında Araştırma Makaleleri-1, Gece Kitaplığı s:143-155. Ankara/Türkiye.
  • 22. Kocakulak Akpınar. N. (2018). Büyüme Çağındaki Kız Çocukların Fizyolojik Gelişimleri Üzerine Voleybolun Etkisi. Izmir Democracy University Health Sciences Journal, 1(1), 55-62.
  • 23. Pekel, A., Turan, M.B., Pepe, O., Bahadır, Z. (2015). The relationship with life satisfaction between health promoting behaviours of special. Education Teachers, Kayseri City Sample. International journal of ScienceCultureandSport, Special Issue (3) 125-132.
  • 24. Tammelin, T., Näyhä, S., Hills, A. P., & Järvelin, M. R. (2003). Adolescent participation in sports and adult physical activity. American journal of preventive medicine, 24(1), 22-28.
  • 25. Taysi, E. (2000). Benlik Saygısı, Aile ve Arkadaşlardan Sağlanan Sosyal Destek: Üniversite Öğrencileriyle Yapılan Bir Çalışma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • 26. Terzi, Ş. (2008). Üniversite Ögrencilerinin Psikolojik Dayanıklılıkları ve Algıladıkları Sosyal Destek Arasındaki İlişki. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 3(29), 1-11.
  • 27. Topkaya, N., & Büyükgöze Kavas, A. (2015). Algılanan Sosyal Destek, Yaşam Doyumu, Psikolojik Yardım Almaya İlişkin Tutum ve Niyet Arasındaki İlişkiler: Bir Model Çalışması. Electronic Turkish Studies, 10(2).979-996
  • 28. Uchino BN, Cacippo JT, Kiecolt-Glaser JK (1996) The relationship between social support and physiological processes: A review with emphasis on underlying mechanisms and implications for health. Psychol Bull, 119:488-531.
  • 29. Walker, O.C., Jr., Gilbert A. Churchill, Jr., & Neil M. Ford. (1977). Motivation and Performance in Industrial Selling: Present Knowledge and Needed Research. Journal of Marketing Research, 14, 156-68.
  • 30. Winefield HR, Winefield AH, Tiggemann M ve ark. (1992) Social support and psychological well-being in young adults: The Multidimensional Support Scale. J Pers Assess, 58:198-210.
  • 31. Winemiller DR, Mitchell ME, Sutliff J ve ark. (1993) Measurement strategies in social support: A descriptive review of the literature. J Clin Psychol, 49: 638-648.
  • 32. Yalçın, S. (2019). Genç Yetişkin Spor İnsanlarının Salgırganlık Düzeylerinin Algılanan Sosyal Destek ve Öznel İyi Oluş Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • 33. Zimet GD, Dahlem NW, Zimet SG, Farley GK. The multidimensional scale of perceived social support. J Pers Assess 1988; 52: 30-41

Kayak Sporcularının Yaşları ile Algıladıkları Sosyal Destek Arasındaki İlişki

Year 2024, Volume: 4 Issue: 1, 51 - 56, 19.03.2024

Abstract

Çalışmanın amacı, kayak sporcularının yaş düzeyleri ile algılanan sosyal destek düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Çalışmanın evrenini aktif olarak yarışlara katılan 526 sporcu oluşturmuştur. Örneklem grubunu ise bu yarışçı grup içerisinden rastgele yöntemle seçilen 16,916±3,975 yaş aralığında 154 sporcu oluşturmuştur. Katılımcılardan kişisel bilgi formu ve literaürde bulunan algılanan sosyal destek ölçeğini doldurmaları istenmiştir.
Elde edilen veriler bilgisayar ortamında SPSS 22.00 adlı paket program ile analiz edilmiştir. Veriler arasındaki ilişkilerin tespitinde Pearson ® korelasyon analizi uygulanmıştır.Sonuç olarak kayak sporcularının yaş düzeyleri ile algılanan sosyal destek düzeyleri arasında negatif yönlü düşük düzeyde ilişkili olduğu tespit edilmiştir. Bu durum kayak sporcularının ilerleyen yaşla birlikte, benlik gelişimleri ve artan tecrübelerine bağlı olarak karşılaşabilecekleri zorlukları aşmada sosyal destek almak yerine bireysel olarak çözmek istediklerinden kaynaklandığı düşünülmektedir.

References

  • 1. Akcan F. & Bulgu N. (2012) Spora Yönelik Sosyalizasyon Süreci: Lise Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama Spor Bilimleri Dergisi Hacettepe J. of Sport Sciences, 23 (4), 195–206.
  • 2. Akıncı, A.Y. (2019). Beden Eğitimi, Sosyalleşme İlişkisi, 17 Meldrum Street, Beau Bassin 71504, Mauritus, Lap Lambert Academic Publishing.
  • 3. Ateş, B. (2012). Ortaöğretim öğrencilerinin sosyal destek algılarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Akademik Bakış Dergisi, 30.
  • 4. Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı, 7. baskı, Pegem A Yayıncılık.
  • 5. Cohen S, Wills TA (1985) Stress, social support, and the buffering hypothesis. Psychol Bull, 98:310-357.
  • 6. Cohen, S., Syme, S. L. (1985). Issues in the Study and Application of Social Support. Social Support and Health, S. 3, s. 3-22.
  • 7. Çelenk, Ç. (2021). Motivation Affects Sports and Life Skills in Physical Disabled People. Journal of Educational Psychology-Propositos y Representaciones, 9. SPE (3) e1161.
  • 8. Çimen, E., & Akıncı, A. Y. (2021). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Yaşam Beceri Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Akdeniz Bölgesi Örneği). Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 359-370.
  • 9. Çivilidağ, A. (2003). Anadolu lise ve özel lise öğretmenlerinin iş tatmini, iş stresi ve algılanan sosyal destek düzeylerinin karşılaştırılmasına yönelik bir analiz. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • 10. Dalbudak, I., & Yiğit, Ş. (2019). Evaluation of Healthy Lifestyle Behaviors of B2-B3 Visually Impaired People Doing Sports. European Journal of Physical Education and Sport Science. 5(12) 84-98
  • 11. Demaray, M. K., & Malecki, C. K. (2002). Critical levels of perceived social support associated with student adjustment. School Psychology Quarterly, 213-241.
  • 12. Eker D, Arkar H, Yaldız H. Çok boyutlu algılanan sosyal destek ölçeğinin gözden geçirilmiş formunun faktör yapısı, geçerlik ve güvenirliği. Türk Psikiyatri Dergisi 2001; 12: 17- 25.
  • 13. Eldeleklioğlu, J. (2006). The Relationship Between The Perceived Social Support And The Level Of Depression And Anxiety In University Students. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi. 6(3) S: 727-752.
  • 14. Ell K (1996) Social networks, social support and coping with serious illness: The family connection. Soc Sci Med, 42:173-183.
  • 15. Herdem, S. R., & Kaynak, K. (2019). Investigation of the Effects of Different Strength Training Methods on Body Compositions. International Journal of Applied Exercise Physiology, 8(4), 37-46.
  • 16. House, J. U. (1988). Structures and Processes of Social Support. Ann. Rev. , 293-318.
  • 17. Hupcey JE (1998) Social support: Assessing conceptual coherence. Qual Health Res, 8:304-318.
  • 18. Iraz R, Arıbaş, A. N., & Özşahin, F. (2021). Algılanan Sosyal Destek ve Psikolojik İyi Oluş İlişkisi: Üniversite Öğrencileri Örneği. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(2), 363-376.
  • 19. Karadağ, İ. (2007). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin akademik başarılarının sosyal destek kaynakları açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana
  • 20. Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi. 17.Baskı. Nobel Yayın Dağıtım, pp:49-53. Ankara
  • 21. Kaynak, K. (2019). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin yaşam tatminleri ile sağlıklı yaşam davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Ed. Oktay KIZAR) Spor Bilimler Alanında Araştırma Makaleleri-1, Gece Kitaplığı s:143-155. Ankara/Türkiye.
  • 22. Kocakulak Akpınar. N. (2018). Büyüme Çağındaki Kız Çocukların Fizyolojik Gelişimleri Üzerine Voleybolun Etkisi. Izmir Democracy University Health Sciences Journal, 1(1), 55-62.
  • 23. Pekel, A., Turan, M.B., Pepe, O., Bahadır, Z. (2015). The relationship with life satisfaction between health promoting behaviours of special. Education Teachers, Kayseri City Sample. International journal of ScienceCultureandSport, Special Issue (3) 125-132.
  • 24. Tammelin, T., Näyhä, S., Hills, A. P., & Järvelin, M. R. (2003). Adolescent participation in sports and adult physical activity. American journal of preventive medicine, 24(1), 22-28.
  • 25. Taysi, E. (2000). Benlik Saygısı, Aile ve Arkadaşlardan Sağlanan Sosyal Destek: Üniversite Öğrencileriyle Yapılan Bir Çalışma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • 26. Terzi, Ş. (2008). Üniversite Ögrencilerinin Psikolojik Dayanıklılıkları ve Algıladıkları Sosyal Destek Arasındaki İlişki. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 3(29), 1-11.
  • 27. Topkaya, N., & Büyükgöze Kavas, A. (2015). Algılanan Sosyal Destek, Yaşam Doyumu, Psikolojik Yardım Almaya İlişkin Tutum ve Niyet Arasındaki İlişkiler: Bir Model Çalışması. Electronic Turkish Studies, 10(2).979-996
  • 28. Uchino BN, Cacippo JT, Kiecolt-Glaser JK (1996) The relationship between social support and physiological processes: A review with emphasis on underlying mechanisms and implications for health. Psychol Bull, 119:488-531.
  • 29. Walker, O.C., Jr., Gilbert A. Churchill, Jr., & Neil M. Ford. (1977). Motivation and Performance in Industrial Selling: Present Knowledge and Needed Research. Journal of Marketing Research, 14, 156-68.
  • 30. Winefield HR, Winefield AH, Tiggemann M ve ark. (1992) Social support and psychological well-being in young adults: The Multidimensional Support Scale. J Pers Assess, 58:198-210.
  • 31. Winemiller DR, Mitchell ME, Sutliff J ve ark. (1993) Measurement strategies in social support: A descriptive review of the literature. J Clin Psychol, 49: 638-648.
  • 32. Yalçın, S. (2019). Genç Yetişkin Spor İnsanlarının Salgırganlık Düzeylerinin Algılanan Sosyal Destek ve Öznel İyi Oluş Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • 33. Zimet GD, Dahlem NW, Zimet SG, Farley GK. The multidimensional scale of perceived social support. J Pers Assess 1988; 52: 30-41
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Science and Exercise (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Nazlıcan Yüzgül

Abdullah Arısoy 0000-0002-2193-7519

Osman Pepe 0000-0001-8787-2538

Publication Date March 19, 2024
Submission Date February 19, 2024
Acceptance Date March 2, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Yüzgül, N., Arısoy, A., & Pepe, O. (2024). Kayak Sporcularının Yaşları ile Algıladıkları Sosyal Destek Arasındaki İlişki. Düzce Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 51-56.