Land vehicles are vehicles designed to meet functional needs and to operate structurally safely in post-production use. The design applied for the terrain conditions can change the movement limits of the vehicle. In order to provide structural safety for the safe operation of the structure, designs can be realized and improved according to the results of finite element analysis (FEM). Vehicles or machines that do not provide limit values and structural safety can cause loss of life. In machine designs for mass production, it may be desired by the manufacturer companies to obtain different and fast designs according to the user's request. By communicating computer-aided design programs with programming languages and preparing interfaces, fast and different designs can be obtained, and it can also reduce the engineering cost applied for the design. With these interfaces, which are prepared according to the determined parameters, designs that meet functional purposes parametrically can be realized. In this study, 17 variables, including the length, height and width of the chassis, are defined in the parametric design interface for the terrain angles, multi-person use and different functional needs of a land vehicle designed for disabled people. FEM analyzes were performed for the vehicle's frontal impact, lateral impact and chassis torsion configurations. According to these configurations, optimum design parameters were determined for 9 different designs with the Taguchi method. According to the optimum design, von-Misses equivalent stress values of 44.7 MPa for the frontal impact configuration, 25.62 MPa for the lateral impact and 33.66 MPa for the torsion configuration were obtained. For the movement limits, the climbing angle was determined as 25°, the lateral tipping angle was 34° and the acceleration limit was determined as 14 m/s2. It was determined that the vehicle was safe in terms of its general structure and the vehicle was produced according to the optimum design.
MPG Makina
MPG Makina
Kara araçları fonksiyonel ihtiyaçların karşılanabilmesi ve üretim sonrası kullanım durumunda yapısal olarak emniyetli çalışması için tasarlanan araçlardır. Arazi şartları için uygulanan tasarım aracın hareket sınırlarını değiştirebilmektedir. Yapının güvenli çalışması için yapısal emniyeti sağlamak amacıyla sonlu elemanlar analizi (SEA) sonuçlarına göre tasarımlar gerçekleştirilip iyileştirilebilmektedir. Sınır değerleri ve yapısal güvenliği sağlamayan araçlar veya makineler can kaybına sebep olabilmektedir. Seri üretim için makine tasarımlarında kullanıcı isteğine göre farklı ve hızlı tasarımlar elde edilmesi üretici firmalar tarafından istenilebilmektedir. Bilgisayar destekli tasarım programlarının, programlama dilleri ile haberleştirilip arayüzler hazırlanarak hızlı ve farklı tasarımlar elde edilebilmekte ayrıca tasarım için uygulanan mühendislik maliyetini azaltabilmektedir. Belirlenen parametrelere göre hazırlanan bu arayüzler ile parametrik olarak fonksiyonel amaçları karşılayan tasarımlar gerçekleştirilebilmektedir. Bu çalışmada insan veya yük taşımak için tasarlanan bir kara aracının, arazi açıları, birden çok kişilik kullanımı ve farklı fonksiyonel ihtiyaçları için şasinin uzunluğu, yüksekliği ve genişliği ana değişkenler olmak üzere 17 adet değişken parametrik tasarım arayüzünde tanımlanmıştır. Aracın önden çarpma, yanal çarpma ve şasinin burulması konfigürasyonları için SEA gerçekleştirilmiştir. Bu konfigürasyonlara göre 9 adet farklı tasarım için Taguchi metodu ile optimum tasarım parametreleri belirlenmiştir. Optimum tasarıma göre önden çarpma konfigürasyonu için 44.7 MPa, yanal çarpma durumu için 25.62 MPa ve burulma konfigürasyonu için 33.66 MPa Von-Misses eşdeğer gerilme değerleri elde edilmiştir. Hareket sınırları için tırmanabilme açısı 25°, yanal devrilme açısı 34° ve ivme sınırı 14 m/s2 olarak belirlenmiştir. Aracın genel yapı itibariyle emniyetli olduğu belirlenmiş ve optimum tasarıma göre aracın üretimi gerçekleştirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Machine Design and Machine Equipment |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 19, 2023 |
Publication Date | June 20, 2023 |
Submission Date | November 12, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 |