Toplu taşıma faaliyetinde bulunan işleticilerin, verimli ve
sürdürülebilir bir yapıda olması için toplu taşıma taşıt sayısının optimum
düzeyde olması gerekmektedir. Bu çalışmada, yapay zeka tekniklerinden olan
yapay sinir ağları kullanılarak toplu taşımacılık güzergahlarında kullanılacak
optimum taşıt sayısı tahmin edilmektedir. Bu amaçla 6 adet bağımsız değişken
kullanılmaktadır. Bu bağımsız değişkenler; mevcut taşıt sayısı, tur sayısı, hat
uzunluğu, taşıtların günlük yaptığı toplam kilometre, günlük taşınan yolcu
sayısı ve kilometre başına yolcu sayısıdır. Bağımlı değişkenimiz, optimizasyon
sonrası taşıt sayısı olmak üzere bir tanedir. 16 ayrı hattan alınan verilerle,
bu değişkenlerden oluşan veri seti meydana getirilmektedir. Levenberg-Marquardt eğitim algoritması, tek bir gizli katmana ve tansig
transfer fonksiyonuna sahip on nörona uygulanmaktadır. Bu model en iyi
sonuçları vermektedir. Bu sonuçlara göre, en iyi yapay sinir ağları modelinin
korelasyonu 0,92, yüzde hataların ortalaması %27,25 ve hataların karelerinin
ortalaması 25,91 değerlerine sahip olmaktadır. Yapay sinir ağları modelinin
istatistiksel metotlarla karşılaştırılması amacıyla çok değişkenli lineer
regresyon modelleri oluşturulmaktadır. Bu amaçla lineer ve purequadratic
regresyon çeşitleri kullanılmaktadır. Çok değişkenli lineer regresyon
yöntemlerinin modellerinde, aynı bağımlı ve bağımsız değişkenler yer
almaktadır. Regresyon analizleri sonucunda lineer regresyon modelinin
korelasyonu 0,97, yüzde hataların ortalaması % 24,45 ve hataların karelerinin
ortalaması 4,14 çıkmaktadır. Purequadratic regresyon modelinde ise korelasyon
0,99, yüzde hataların ortalaması %7,32 ve hataların kareleri ortalaması değeri
0,08 olarak hesaplanmaktadır. Purequadratic regresyon yöntemi kullanılarak
oluşturulan model yapay sinir ağları ve çok değişkenli lineer regresyon
modeline göre daha iyi sonuç vermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2020 |
Submission Date | April 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 11 Issue: 2 |