Research Article
BibTex RIS Cite

Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinde Sosyal Ağları Kullanım Düzeylerinin Farklı Parametrelere Bağlı Olarak Belirlenmesi

Year 2020, Volume: 11 Issue: 3, 1031 - 1042, 30.09.2020
https://doi.org/10.24012/dumf.760331

Abstract

Bu araştırmada meslek yüksekokulu öğrencilerinin sosyal ağ kullanım durumları ve sosyal ağ bağımlılık düzeylerinin mevcut durumunun belirlenmesi ve bu bağımlılığın farklı demografik değişkenlerle ilişkilendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Dicle Üniversitesi Silvan Meslek Yüksekokulu’nun farklı üç bölümünün 1. ve 2. sınıf düzeyinde öğrenim görmekte olan 147 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma nicel araştırma yöntemlerinden olan tarama modeli kapsamında gerçekleştirilmiştir. Araştırma sürecinde, demografik verilen toplandığı bir kişisel bilgi formu ve sosyal ağ bağımlılığı ölçeği veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırmanın amacına uygun olarak belirlenen analiz teknikleriyle (frekans analizi, t-Testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), korelasyon) analizler gerçekleştirilmiş ve elde edilen sonuçlar yorumlanmıştır. Yapılan analizler sonucunda, meslek yüksekokulu öğrencilerinin çoğunluğunun en az bir sosyal ağ hesabına sahip olduğu görülmüştür. En fazla bağımlılık Çocuk Gelişimi bölümü ile Elektrik ve Enerji bölümü öğrencilerinde tespit edilmiştir. Ayrıca meslek yüksekokulu öğrencilerinin sosyal ağ bağımlılıklarının düşük düzeyde olduğu araştırmanın ulaşılan diğer sonuçları arasındadır.

References

  • [1] We are Social.URL: https://wearesocial.com/digital-2020 (Erişim Tarihi: 28.03.2020)
  • [2] URL:http://www.tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=kategorist (Erişim Tarihi: 28.03.2020)
  • [3] Ünal Tutgun, A. (2015). Sosyal Medya Bağımlılığı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • [4] Arslan, A., Kırık, A. M., Karaman, M., ve Çetinkaya, A. (2015). Lise ve Üniversite Öğrencilerinde Dijital Bağımlılık. Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 8(8), 34-58.
  • [5] Alzougool, B. (2018). The İmpact Of Motives For Facebook Use On Facebook Addiction Among Ordinary Users in Jordan. International Journal of Social Psychiatry, 64(6), 528-535.
  • [6] Anderson, M., & Jiang, J. (2018). Teens, social media & technology 2018. Pew Research Center, 31, 2018.
  • [7] Marengo, D., Longobardi, C., Fabris, M. A., & Settanni, M. (2018). Highly-Visual Social Media and İnternalizing Symptoms in Adolescence: The Mediating Role of Body İmage Concerns. Computers in Human Behavior, 82, 63-69.
  • [8] URL: http://www.piperjaffray.com/private/pdf/CM-19-0338%20TSWT%20Infographic%20Spring%202019_11x17.pdf (Erişim Tarihi: 31.05.2020)
  • [9] Brown, Z., & Tiggemann, M. (2016). Attractive Celebrity and Peer Images on Instagram: Effect on Women's Mood and Body Image. Body Image, 19, 37-43.
  • [10] Kuss, D. J., & Griffiths, M. D. (2011). Online Social Networking and Addiction—A Review Of The Psychological Literature. International Journal of Environmental Research And Public Health, 8(9), 3528-3552.
  • [11] Lup, K., Trub, L., & Rosenthal, L. (2015). Instagram# instasad?: Exploring Associations Among İnstagram Use, Depressive Symptoms, Negative Social Comparison, And Strangers Followed. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 18(5), 247-252.
  • [12] Sherlock, M., & Wagstaff, D. L. (2018). Exploring The Relationship Between Frequency Of Instagram Use, Exposure To İdealized İmages, And Psychological Well-Being İn Women. Psychology of Popular Media Culture.
  • [13] Rajesh, T., & Rangaiah, B. (2020). Facebook Addiction And Personality. Heliyon, 6(1), e03184.
  • [14] Chung, K. L., Morshidi, I., Yoong, L. C., & Thian, K. N. (2019). The Role Of The Dark Tetrad And İmpulsivity İn Social Media Addiction: Findings from Malaysia. Personality and Individual Differences, 143, 62-67.
  • [15] Longstreet, P., & Brooks, S. (2017). Life Satisfaction: A Key to Managing İnternet & Social Media Addiction. Technology in Society, 50, 73-77.
  • [16] Aparicio-Martínez, P., Ruiz-Rubio, M., Perea-Moreno, A. J., Martínez-Jiménez, M. P., Pagliari, C., Redel-Macías, M. D., & Vaquero-Abellán, M. (2020). Gender Differences İn The Addiction To Social Networks İn The Southern Spanish University Students. Telematics and Informatics, 46, 101304.
  • [17] Seo, D., & Ray, S. (2019). Habit And Addiction İn The Use Of Social Networking Sites: Their Nature, Antecedents, And Consequences. Computers in Human Behavior, 99, 109-12
  • [18] Folaranmi, A. O. (2013). A Survey Of Facebook Addiction Level Among Selected Nigerian University Undergraduates. New Media and Mass Communication, 10, 70-80.
  • [19] Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri: Kavramlar-İlkeler-Teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • [20] Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (14. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • [21] Köroğlu, O. ve Tutgun Ünal, A. (2013). Öğretmen Adaylarının Sosyal Ağları Benimseme Düzeyleri İle Yalnızlık Düzeyleri Arasındaki İlişki. Yeni Medya Kongresi, Kocaeli.
  • [22] Çakır, H., Hava, K., Gülen, Ş. B. ve Özüdoğru, G. (2015). Öğretmen Adaylarının Sosyal Ağ Sitelerinde Güvenlik Farkındalıklarının İncelenmesi. International Journal of Human Sciences, 12(1), 1303-5134.
  • [23] Alhabash, S., & Ma, M. (2017). A Tale of Four Platforms: Motivations and Uses of Facebook, Twitter, Instagram, and Snapchat Among College Students?. SocialMedia+Society, 3(1), 2056305117691544.
  • [24] Woodruff, S., Santarossa, S., & Lacasse, J. (2018). Posting# selfie on Instagram: What are People Talking About?. The Journal of Social Media in Society, 7(1), 4-14.
  • [25] Royal Halk Sağlığı Derneği. URL: https://www.rsph.org.uk/our-work/campaigns/status-of-mind.html (Erişim Tarihi: 30.05.2020)
  • [26] Balcı, Ş., Tiryaki, S. (2014). Facebook addiction among high school students in Turkey. IISES- The International Institute of Social and Economic Sciences: Vienna 10th Academic Conference, Vienna, Austria, June 3-6, 2014, pp.120-134.
  • [27] Çiftçi H. (2018) Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Medya Bağımlılığı. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(4), 417-434.
  • [28] Saikia, A. M., Das, J., Barman, P., & Bharali, M. D. (2019). Internet Addiction And İts Relationships With Depression, Anxiety, And Stress İn Urban Adolescents Of Kamrup District, Assam. Journal Of Family & Community Medicine, 26(2), 108.
Year 2020, Volume: 11 Issue: 3, 1031 - 1042, 30.09.2020
https://doi.org/10.24012/dumf.760331

Abstract

References

  • [1] We are Social.URL: https://wearesocial.com/digital-2020 (Erişim Tarihi: 28.03.2020)
  • [2] URL:http://www.tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=kategorist (Erişim Tarihi: 28.03.2020)
  • [3] Ünal Tutgun, A. (2015). Sosyal Medya Bağımlılığı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • [4] Arslan, A., Kırık, A. M., Karaman, M., ve Çetinkaya, A. (2015). Lise ve Üniversite Öğrencilerinde Dijital Bağımlılık. Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 8(8), 34-58.
  • [5] Alzougool, B. (2018). The İmpact Of Motives For Facebook Use On Facebook Addiction Among Ordinary Users in Jordan. International Journal of Social Psychiatry, 64(6), 528-535.
  • [6] Anderson, M., & Jiang, J. (2018). Teens, social media & technology 2018. Pew Research Center, 31, 2018.
  • [7] Marengo, D., Longobardi, C., Fabris, M. A., & Settanni, M. (2018). Highly-Visual Social Media and İnternalizing Symptoms in Adolescence: The Mediating Role of Body İmage Concerns. Computers in Human Behavior, 82, 63-69.
  • [8] URL: http://www.piperjaffray.com/private/pdf/CM-19-0338%20TSWT%20Infographic%20Spring%202019_11x17.pdf (Erişim Tarihi: 31.05.2020)
  • [9] Brown, Z., & Tiggemann, M. (2016). Attractive Celebrity and Peer Images on Instagram: Effect on Women's Mood and Body Image. Body Image, 19, 37-43.
  • [10] Kuss, D. J., & Griffiths, M. D. (2011). Online Social Networking and Addiction—A Review Of The Psychological Literature. International Journal of Environmental Research And Public Health, 8(9), 3528-3552.
  • [11] Lup, K., Trub, L., & Rosenthal, L. (2015). Instagram# instasad?: Exploring Associations Among İnstagram Use, Depressive Symptoms, Negative Social Comparison, And Strangers Followed. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 18(5), 247-252.
  • [12] Sherlock, M., & Wagstaff, D. L. (2018). Exploring The Relationship Between Frequency Of Instagram Use, Exposure To İdealized İmages, And Psychological Well-Being İn Women. Psychology of Popular Media Culture.
  • [13] Rajesh, T., & Rangaiah, B. (2020). Facebook Addiction And Personality. Heliyon, 6(1), e03184.
  • [14] Chung, K. L., Morshidi, I., Yoong, L. C., & Thian, K. N. (2019). The Role Of The Dark Tetrad And İmpulsivity İn Social Media Addiction: Findings from Malaysia. Personality and Individual Differences, 143, 62-67.
  • [15] Longstreet, P., & Brooks, S. (2017). Life Satisfaction: A Key to Managing İnternet & Social Media Addiction. Technology in Society, 50, 73-77.
  • [16] Aparicio-Martínez, P., Ruiz-Rubio, M., Perea-Moreno, A. J., Martínez-Jiménez, M. P., Pagliari, C., Redel-Macías, M. D., & Vaquero-Abellán, M. (2020). Gender Differences İn The Addiction To Social Networks İn The Southern Spanish University Students. Telematics and Informatics, 46, 101304.
  • [17] Seo, D., & Ray, S. (2019). Habit And Addiction İn The Use Of Social Networking Sites: Their Nature, Antecedents, And Consequences. Computers in Human Behavior, 99, 109-12
  • [18] Folaranmi, A. O. (2013). A Survey Of Facebook Addiction Level Among Selected Nigerian University Undergraduates. New Media and Mass Communication, 10, 70-80.
  • [19] Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri: Kavramlar-İlkeler-Teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • [20] Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (14. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • [21] Köroğlu, O. ve Tutgun Ünal, A. (2013). Öğretmen Adaylarının Sosyal Ağları Benimseme Düzeyleri İle Yalnızlık Düzeyleri Arasındaki İlişki. Yeni Medya Kongresi, Kocaeli.
  • [22] Çakır, H., Hava, K., Gülen, Ş. B. ve Özüdoğru, G. (2015). Öğretmen Adaylarının Sosyal Ağ Sitelerinde Güvenlik Farkındalıklarının İncelenmesi. International Journal of Human Sciences, 12(1), 1303-5134.
  • [23] Alhabash, S., & Ma, M. (2017). A Tale of Four Platforms: Motivations and Uses of Facebook, Twitter, Instagram, and Snapchat Among College Students?. SocialMedia+Society, 3(1), 2056305117691544.
  • [24] Woodruff, S., Santarossa, S., & Lacasse, J. (2018). Posting# selfie on Instagram: What are People Talking About?. The Journal of Social Media in Society, 7(1), 4-14.
  • [25] Royal Halk Sağlığı Derneği. URL: https://www.rsph.org.uk/our-work/campaigns/status-of-mind.html (Erişim Tarihi: 30.05.2020)
  • [26] Balcı, Ş., Tiryaki, S. (2014). Facebook addiction among high school students in Turkey. IISES- The International Institute of Social and Economic Sciences: Vienna 10th Academic Conference, Vienna, Austria, June 3-6, 2014, pp.120-134.
  • [27] Çiftçi H. (2018) Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Medya Bağımlılığı. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(4), 417-434.
  • [28] Saikia, A. M., Das, J., Barman, P., & Bharali, M. D. (2019). Internet Addiction And İts Relationships With Depression, Anxiety, And Stress İn Urban Adolescents Of Kamrup District, Assam. Journal Of Family & Community Medicine, 26(2), 108.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Aynur Sevinç

Buket Kaya

Publication Date September 30, 2020
Submission Date July 1, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 11 Issue: 3

Cite

IEEE A. Sevinç and B. Kaya, “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinde Sosyal Ağları Kullanım Düzeylerinin Farklı Parametrelere Bağlı Olarak Belirlenmesi”, DUJE, vol. 11, no. 3, pp. 1031–1042, 2020, doi: 10.24012/dumf.760331.
DUJE tarafından yayınlanan tüm makaleler, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. Bu, orijinal eser ve kaynağın uygun şekilde belirtilmesi koşuluyla, herkesin eseri kopyalamasına, yeniden dağıtmasına, yeniden düzenlemesine, iletmesine ve uyarlamasına izin verir. 24456