Total Quality Management (TQM) has determined the priority in the work as customer satisfaction to increase the quality of schools. TQM will play a key role in increasing the quality with the features such as leadership, democratic environment, process management and learning organization in the organizations.
The aim of this study is to demonstrate how teachers perceive TQM in basic education institutions and to determine their thoughts on their TQM Düzce province in the study sample was taken and general screening method was used as the method.
The population of the study consists of teachers working in basic education institutions in Düzce province. Information collected of the participants by the scale method was assessed with the help of statistical software package. Developed by the researcher "Total Quality Management PerceptionScale" was used as data gathering tool. The most significant findings obtained in this study; it is the result that TQM principles must be implemented in educational institutions where as in educational institutions TQM related seminars, conferences, in-service training were not held in sufficient numbers and the reward system is not fair and full.
Toplam Kalite Yönetimi (TKY), okulların kalitelerini artırma çalışmalarında önceliğini müşteri memnuniyeti olarak belirlemiştir. TKY kurumlarda liderlik, demokratik ortam, süreç yönetimi ve öğrenen örgüt gibi özellikleriyle kalitenin artmasında anahtar rol oynayacaktır. Öncelikle TKY’nin ve temel niteliklerinin eğitim kurumlarında çalışan öğretmenler tarafından nasıl yorumlandığı, eğitim kurumlarında TKY uygulamalarının başarılı olması için belirlenmelidir.
Çalışmanın amacı, temel eğitim kurumlarındaki öğretmenlerin TKY’yi nasıl algıladıklarını ortaya koymak ve onların TKY hakkındaki düşüncelerini belirlemektir. Araştırmada Düzce ili örnek alınmış ve yöntem olarak genel tarama yöntemi kullanılmıştır.
Araştırmanın evrenini Düzce ilindeki temel eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Katılımcılardan anket yöntemi ile bilgiler toplanmış ve bu bilgiler İstatistik Paket Programı (Statistical PackageforSocialSciences) yardımı ile değerlendirilmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen “Toplam Kalite Yönetimi Algılama Ölçeği” kullanılmıştır. Bu çalışmada elde edilen en önemli bulgular; eğitim kurumlarında TKY ilkelerinin uygulanması gerektiği buna karşın okullarda TKY ile ilgili seminer konferans, hizmet içi eğitim çalışmalarının yeterli sayıda düzenlenmemesi ve ödüllendirme sisteminin adil ve tam olmamasıdır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 6 Issue: 1 |