GEOGRAPHICAL INDICATION IMPORTANCE ON SUSTAINABLE GASTRONOMY TOURISM
Year 2021,
Volume: 11 Issue: 2, 253 - 263, 31.12.2021
Züleyhan Baran
,
Şükran Karaca
Abstract
A major factor contributing to the development of sustainable gastronomy tourism is the products registered geographical indication. Geographical indication of registered gastronomy products are becoming an increasingly important issue in the development of sustainable gastronomy tourism. Considered with geographical indication advantages; it is important to consider this topic in terms of values such as to protect the originality of local gastronomy products, to contribute its promotion and to increase market share. Against this background, the purpose of this study is to examine the geographical indication in sustainable gastronomy tourism. To this end, two separate focus groups had meetings with sector representatives on the subject in Düzce. In assessing the data collected, it was concluded that the effect of the geographical indication may be important in terms of sustainable gastronomy tourism and it is an important aspect that should be revealed in terms of tourism value.
References
- Akdağ, G. & Üzülmez, M. (2017). Sürdürülebilir Gastronomi Turizmi Kapsamında Otantik Yiyeceklere Yönelik Bir İnceleme. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(2), 301-309.
- Baran, H. (2021). Sanal Gerçeklikte Deneyimlenebilir Konsept Tasarım ve Animasyon Uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Sanat Yazıları, 44, 89-114.
- Baran Z., & Baran H. (2021). Turizm Sektöründe Güncel Sorunlar ve Yeni Trendler, Ed: Tellioğlu, S. Asos Yayınevi, Ankara.
- Baran, Z. & Karaca, Ş. (2021). Coğrafi İşaretin Gastronomi Turizminin Sürdürülebilirliğine Etkisi: Düzce Örneği, III. Uluslararası Sürdürülebilir Turizm Kongresi, 12-14 Kasım, Bingöl-Ordu.
- Benli, S., Akdağ, G., Güler, O. & Çakıcı, A.C. (2016). Reflection of Sustainable Gastronomy on Menus: A Research on the Menus of Fine Dining Restaurants, 3rd International Çeşme-Chios History, Culture and Tourism Symposium, 3-4 Kasım 2016, ss. 242-252, Çeşme.
- Bratec, M. (2008). Aiming Towards Sustainable (Tourism) Development: The Case of the Slow Food Movement and its Impacts in Slovenia. Assignment for the Course of Sustainable Tourism Development, University of Southern Denmark.
- Cozzi, E., Arfini, F., Donati, M., Guareschi, M., Mancini, M. C., Menozzi, D., & Veneziani, M. (2018). The socio-economic sustainability of food quality schemes (FQSs): The case of Parmigiano Reggiano PDO.https://doi.org/10.20944/preprints201907.0053.v1
- Demir, D. & Çevirgen, A. (2006). Turizm ve Çevre Yönetimi, Sürdürülebilir Gelişme Yaklaşımı, Nobel Yayıncılık, Ankara.
- Durlu-Özkaya, F., Sünnetçioğlu, S. & Can, A. (2013). Sürdürülebilir Gastronomi Turizmi Hareketliliğinde Coğrafi İşaretlemenin Önemi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 1(1), 13-30.
- Gössling, S. & Hall, M. C. (2013). Sustainable Culinary Systems, Local Foods, Innovation, Tourism and Hospitality, İçinde, M.C. Hall ve S. Gössling (Ed.), Sustainable Culinary Systems: An Introduction, ss.3-44, Routledge, USA.
- Kivela, J.; Crotts, J.C. (2006). Tourism and gastronomy: Gastronomy’s influence on how tourists experience a destination. J. Hosp. Tour. Res., 30, 354–377.
- Kızıltepe, H. (2017). Coğrafi İşaret Kavramı ve Türkiye için Önemi, https://www.turkpatent.gov.tr/TURKPATENT/resources/temp/70482589-E0CD4F6CB820 0F703C5E529E.pdf
McKercher, B. (2008). The Implicit Effect of Distance on Tourist Behavior: A Comparison of Short and Long Haul Pleasure Tourists to Hong Kong. Journal of Travel & Tourism Marketing, 25(4), 367-381.
- Mercan, Ş. O., & Üzülmez , M. (2014). Coğrafi İşaretlerin Bölgesel Turizm Gelişimindeki Önemi: Çanakkale İli Örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29(2), 67-94.
- Pamukçu, H., Saraç, Ö., Aytuğar, S. ve Sandıkçı, M. (2021). The Effects of Local Food and Local Products with Geographical Indication on the Development of Tourism Gastronomy, Sustainability, 13(12), 6692; https://doi.org/10.3390/su13126692
- Rodrigo, İ.; da Veiga, JF. (2016). Yerelden küresele: Yerel gıdaların bilgi dinamikleri ve ekonomik yeniden yapılandırılması. Gelen Yerlere sonra Yiyecek Adlandırma: Gıda Relocalisation ve Kırsal Kalkınma Bilgi Dinamikleri ; Papadopoulos, AG, Fonte, M., Eds.; Taylor & Francis e-Kitapları: Abingdon-on-Thames, Birleşik Krallık, P. 127.
- Roininen, K., Arvola, A. & Lahteenmaki, L. (2006). Exploring consumer perceptions of local food with two different qualitative techniques: Laddering and word association. Food Qual. Prefer, 17, 20-30.
- Şentürk, B. (2011). Coğrafi İşaretlerin Ekonomik Etkileri: Mikro ve Makro Açıdan Bir Değerlendirme, Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İktisat Anabilim Dalı, Muğla.
- Türk Patent ve Marka Kurumu, (Ekim, 2021). Coğrafi işaret, www.turkpatent.gov.tr, Erişim Tarihi: 22.10.2021.
UNWCED (1987). Our Common Future (The Brundtland Report). Oxford University Press, USA.
- Velissariou, E. ve Mpara, E. (2014). Local products and Tourism gastronomy in rural areas Evidence from Greece, 9 th Mıbes Internatıonal Conference, 253-265.
COĞRAFİ İŞARETİN SÜRDÜRÜLEBİLİR GASTRONOMİ TURİZMİNDE ÖNEMİ
Year 2021,
Volume: 11 Issue: 2, 253 - 263, 31.12.2021
Züleyhan Baran
,
Şükran Karaca
Abstract
Sürdürülebilir gastronomi turizminin gelişimine katkı sağlayan önemli unsurlardan biri coğrafi işaret tescilli ürünlerdir. Coğrafi işaret tescilli gastronomi ürünleri, sürdürülebilir gastronomi turizminin gelişiminde giderek daha fazla önemsenen bir konu haline gelmektedir. Coğrafi işaretlemenin faydaları olduğu düşünülen; yöresel gastronomi ürünlerinin orijinalliğini koruma, tanıtımına katkı sağlama ve pazar payını yükseltme gibi değerler açısından bu konunun incelenmesi önem arz etmektedir. Bu bağlamda, sürdürülebilir gastronomi turizminde coğrafi işaretin incelenmesi araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Bu amaç doğrultusunda Düzce’de konuyla ilgili sektör temsilcileri ile iki ayrı odak grup görüşmesi gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler değerlendirildiğinde sürdürülebilir gastronomi turizmi açısından coğrafi işaretin etkisinin yüksek olabileceği ve turizm değeri açısından ortaya çıkarılması gereken önemli bir yönü olduğu sonucu ortaya çıkmıştır.
References
- Akdağ, G. & Üzülmez, M. (2017). Sürdürülebilir Gastronomi Turizmi Kapsamında Otantik Yiyeceklere Yönelik Bir İnceleme. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(2), 301-309.
- Baran, H. (2021). Sanal Gerçeklikte Deneyimlenebilir Konsept Tasarım ve Animasyon Uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Sanat Yazıları, 44, 89-114.
- Baran Z., & Baran H. (2021). Turizm Sektöründe Güncel Sorunlar ve Yeni Trendler, Ed: Tellioğlu, S. Asos Yayınevi, Ankara.
- Baran, Z. & Karaca, Ş. (2021). Coğrafi İşaretin Gastronomi Turizminin Sürdürülebilirliğine Etkisi: Düzce Örneği, III. Uluslararası Sürdürülebilir Turizm Kongresi, 12-14 Kasım, Bingöl-Ordu.
- Benli, S., Akdağ, G., Güler, O. & Çakıcı, A.C. (2016). Reflection of Sustainable Gastronomy on Menus: A Research on the Menus of Fine Dining Restaurants, 3rd International Çeşme-Chios History, Culture and Tourism Symposium, 3-4 Kasım 2016, ss. 242-252, Çeşme.
- Bratec, M. (2008). Aiming Towards Sustainable (Tourism) Development: The Case of the Slow Food Movement and its Impacts in Slovenia. Assignment for the Course of Sustainable Tourism Development, University of Southern Denmark.
- Cozzi, E., Arfini, F., Donati, M., Guareschi, M., Mancini, M. C., Menozzi, D., & Veneziani, M. (2018). The socio-economic sustainability of food quality schemes (FQSs): The case of Parmigiano Reggiano PDO.https://doi.org/10.20944/preprints201907.0053.v1
- Demir, D. & Çevirgen, A. (2006). Turizm ve Çevre Yönetimi, Sürdürülebilir Gelişme Yaklaşımı, Nobel Yayıncılık, Ankara.
- Durlu-Özkaya, F., Sünnetçioğlu, S. & Can, A. (2013). Sürdürülebilir Gastronomi Turizmi Hareketliliğinde Coğrafi İşaretlemenin Önemi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 1(1), 13-30.
- Gössling, S. & Hall, M. C. (2013). Sustainable Culinary Systems, Local Foods, Innovation, Tourism and Hospitality, İçinde, M.C. Hall ve S. Gössling (Ed.), Sustainable Culinary Systems: An Introduction, ss.3-44, Routledge, USA.
- Kivela, J.; Crotts, J.C. (2006). Tourism and gastronomy: Gastronomy’s influence on how tourists experience a destination. J. Hosp. Tour. Res., 30, 354–377.
- Kızıltepe, H. (2017). Coğrafi İşaret Kavramı ve Türkiye için Önemi, https://www.turkpatent.gov.tr/TURKPATENT/resources/temp/70482589-E0CD4F6CB820 0F703C5E529E.pdf
McKercher, B. (2008). The Implicit Effect of Distance on Tourist Behavior: A Comparison of Short and Long Haul Pleasure Tourists to Hong Kong. Journal of Travel & Tourism Marketing, 25(4), 367-381.
- Mercan, Ş. O., & Üzülmez , M. (2014). Coğrafi İşaretlerin Bölgesel Turizm Gelişimindeki Önemi: Çanakkale İli Örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29(2), 67-94.
- Pamukçu, H., Saraç, Ö., Aytuğar, S. ve Sandıkçı, M. (2021). The Effects of Local Food and Local Products with Geographical Indication on the Development of Tourism Gastronomy, Sustainability, 13(12), 6692; https://doi.org/10.3390/su13126692
- Rodrigo, İ.; da Veiga, JF. (2016). Yerelden küresele: Yerel gıdaların bilgi dinamikleri ve ekonomik yeniden yapılandırılması. Gelen Yerlere sonra Yiyecek Adlandırma: Gıda Relocalisation ve Kırsal Kalkınma Bilgi Dinamikleri ; Papadopoulos, AG, Fonte, M., Eds.; Taylor & Francis e-Kitapları: Abingdon-on-Thames, Birleşik Krallık, P. 127.
- Roininen, K., Arvola, A. & Lahteenmaki, L. (2006). Exploring consumer perceptions of local food with two different qualitative techniques: Laddering and word association. Food Qual. Prefer, 17, 20-30.
- Şentürk, B. (2011). Coğrafi İşaretlerin Ekonomik Etkileri: Mikro ve Makro Açıdan Bir Değerlendirme, Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İktisat Anabilim Dalı, Muğla.
- Türk Patent ve Marka Kurumu, (Ekim, 2021). Coğrafi işaret, www.turkpatent.gov.tr, Erişim Tarihi: 22.10.2021.
UNWCED (1987). Our Common Future (The Brundtland Report). Oxford University Press, USA.
- Velissariou, E. ve Mpara, E. (2014). Local products and Tourism gastronomy in rural areas Evidence from Greece, 9 th Mıbes Internatıonal Conference, 253-265.