Türkiye Cumhuriyeti’nin ilanından günümüze kadar geçen zamanda birçok marka, hedef kitleleri doğrultusunda milli değerleri ön planda tutan tanıtım ve kurumsal reklam çalışmaları yapmaktadır. Yapılan kurumsal reklam çalışmalarındaki hikâye anlatımı ise hem milli duyguları harekete geçirmekte hem de hedef kitlenin markaya olan bağlılığını artırmaktadır. Reklam filmlerindeki hikâye anlatımında da kültürel değişkenlerin kullanılmasının önemli olduğu görülmektedir. Bu doğrultuda araştırmada, Türkiye Cumhuriyeti’nin 100. yılını konu edinen kurumsal reklam filmlerinde ‘Cumhuriyet ve Atatürk’ hikâyesinin kültürel bakışa göre nasıl anlatıldığı ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Bunun yanında ‘Cumhuriyet ve Atatürk’ hikâyesinde markaların kendini nasıl konumlandırdığına odaklanılmıştır. Amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme çerçevesinde Arçelik ve Shell markasının 100. yıl temalı kurumsal reklamları analiz edilmiştir. Reklam filmlerini analiz etmek için Roland Barthes’ın göstergebilim yaklaşımı olan ‘Mit Çözümlemesi’ yöntemi kullanılmıştır. Yapılan analize göre kurumsal reklamlardaki ‘Cumhuriyet ve Atatürk’ hikayesinin anlatımında; modern insanın günlük ritüeline, takvimsel ritüellerden geçiş ritüeline, mevsimsel geçiş ritüeline vurgu yapılmaktadır. Kurumsal reklamlarda iletişim araçlarının tarihsel gelişimi, markanın logosu ve Türk bayrağı gibi sembollerin kullanıldığı da görülmektedir. Reklamlarda anlatılan hikâyede topluma hizmet, vatan sevgisi, topluma fayda, destek olma, birlik duygusu gibi değerler de yer almaktadır. Bu değerlerde, Atatürk’ün tecrübe ve bilgisini toplumuna aktaran bir kahraman olarak gösterilmesiyle anlam kazanmaktadır.
From the declaration of the Republic of Turkey to the present day, many brands have been carrying out promotional and corporate advertising activities that prioritize national values in line with their target audiences. Storytelling in corporate advertising activities both activates national emotions and increases the target audience's loyalty to the brand. It is seen that the use of cultural variables is important in storytelling in commercial films. In this research, it is aimed to reveal how the 'Republic and Ataturk' story is told from a cultural perspective in corporate commercials about the 100th anniversary of the Republic of Turkey. In addition, the focus is on how brands position themselves in the 'Republic and Ataturk' story. Within the framework of criterion sampling, one of the purposeful sampling methods, the 100th anniversary themed corporate advertisements of Arcelik and Shell brands were analyzed. 'Myth Analysis' method, which is Roland Barthes' semiotic approach, was used to analyze commercial films. According to the analysis, in the narration of the 'Republic and Ataturk' story in corporate advertisements, emphasis is placed on the daily ritual of modern people, the transition ritual from calendar rituals, and the seasonal ritual of transition. It is also seen that symbols such as the historical development of communication tools, the brand's logo and the Turkish flag are used in corporate advertisements. The story told in the advertisements also includes values such as service to society, love of homeland, benefit to society, support, and sense of unity. These values gain meaning by showing Ataturk as a hero who transferred his experience and knowledge to his society.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 29, 2023 |
Publication Date | January 7, 2024 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.