With the inclusion of the Internet in daily life and the spread of social networking sites, online communication has become as important as face-to-face communication. In this sense, it develops appropriate forms of communication in the spread of a new social identity in social networks. A new type of user has emerged who has reached a certain number of followers and operates due to factors such as the increasing popularity of social networks and the material and moral consequences that affect real life. As influencers, these users try to influence other users by sharing their knowledge, thoughts and experiences by making intense digital efforts on social networks. Although most influencers do not have a significant education or artistic talent, they still engage in successful impression management, considering the number of followers they reach on social networks and the financial gain. The Instagram usage practices of influencers achieve this success consist of these learned basic problems. In the research, influencers' usage practices of the Instagram platform and the elements included in their profile pages and content are examined by text analysis method. As a result of the analysis, it was determined that the influencers shared the technical support of the Instagram platform and the followers, there was a widespread content sharing in the profiles, many filtered images were shared, a constant written language was used, positive messages were always given and the reaction of those who left did not continue to share.
İnternetin günlük yaşama dahil olması ve sosyal ağ sitelerinin yaygınlaşması ile çevrimiçi iletişim, yüz yüze iletişim kadar önemli hale gelmiştir. Bireyler sosyal ağlarda yeni bir sosyal kimlik geliştirmekte, bu ortama uygun iletişim biçimleri geliştirmektedir. Sosyal ağların popülerliklerinin artması ve gerçek yaşama etki eden maddi ve manevi sonuçlarının olması gibi etmenlerle faaliyet gösterdiği ağ üzerinde belli bir takipçi kitlesine ulaşmış yeni bir kullanıcı türü ortaya çıkmıştır. Influencer olarak adlandırılan bu kullanıcılar sosyal ağlarda yoğun dijital çaba harcayarak bilgi, düşünce ve deneyimlerini paylaşarak diğer kullanıcıları etkilemeye çalışmaktadır. Influencerların birçoğunun kayda değer bir eğitimi veya sanatsal bir yeteneği olmamasına rağmen sosyal ağlarda ulaştıkları takipçisi sayısı ve maddi kazanç göz önünde bulundurulduğunda başarılı bir izlenim yönetimi gerçekleştirdikleri düşünülmektedir. Influencerların bu başarıyı hangi Instagram kullanım pratikleri ile elde ettikleri bu araştırmanın temel problemini oluşturmaktadır. Araştırmada influencerların Instagram platformunu kullanım pratikleri, profil sayfalarında ve içeriklerinde hangi ögelerin yer aldığı metin analizi yöntemiyle incelenmektedir. Yapılan analiz sonucunda influencerların Instagram platformunun teknik özelliklerinin ve takipçi kitlesinin farkında olarak paylaşım yaptıkları, profillerinde dengeli bir içerik paylaşımı olduğu, çoğunlukla filtreli görüntüler paylaştığı, samimi bir yazı dili kullandıkları, her zaman pozitif mesajlar verdiği ve takipçilerinin tepkisinin çekecek konularda paylaşım yapmadıkları tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social Media Studies |
Journal Section | Thesis summary |
Authors | |
Early Pub Date | December 29, 2023 |
Publication Date | January 7, 2024 |
Submission Date | October 10, 2023 |
Acceptance Date | November 28, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.