Aim: In this descriptive study, it was aimed to
determine the level of healthy lifestyle behaviors of nursing students.
Material and
Methods: The universe of the study was composed of 1, 2, 3
and 4 year students enrolled in a nursing program at a university in the spring
semester of 2016-2017 academic year (n=619). The sample was not selected and it
was aimed to reach all students. 486 of the 619 students agreed to participate
in the study and reached 79% of the universe. In data collection;
socio-demographic data collection form and Healthy Lifestyle Behavior Scale II
were used. The necessary legal permits were obtained for the study. Descriptive
statistics and frequency distributions of the data were obtained. After
checking the parametric test assumptions, One Way ANOVA (post hoc: Bonferroni test)
and Student's t test was used for intergroup comparisons. The reliability
analysis of the scale was performed and Cronbach alpha value was calculated.
Results: According to the results of the study, the mean
total score of the Healthy Lifestyle Behavior Scale II was 131.02±18.98. While
there was no significant relation between gender and graduated high school and
total score of the study (p>0.05), the relationship with grade level was
statistically significant (p<0.05). The mean total score of the Healthy
Lifestyle Behavior Scale and the health responsibility, physical activity,
nutrition and stress management sub-scale scores were lower in the second year
students.
Conclusion: According to the results of the research, it is
seen that the mean scores of the nursing students are above the middle level of
the scale.
Amaç: Tanımlayıcı
olarak planlanan bu araştırmada, hemşirelik öğrencilerinin sağlıklı yaşam
biçimi davranışları düzeyini belirlemek amaçlanmıştır.
Gereç ve
Yöntemler:
Araştırmanın evrenini 2016-2017 eğitim öğretim yılı bahar yarıyılında bir
üniversitede aynı dönem içinde hemşirelik programına kayıtlı olan 1, 2, 3 ve 4.
sınıf öğrencileri oluşturmuştur (n=619). Çalışmada örneklem seçimine
gidilmemiş, tüm öğrencilere ulaşılması hedeflenmiştir. Toplam 619 öğrencinin
486’sı çalışmaya katılmayı kabul etmiş ve evrenin %79’una ulaşılmıştır. Veri
toplamada; sosyo demografik veri toplama formu ve Sağlıklı Yaşam Biçimi
Davranışları Ölçeği II kullanılmıştır. Çalışmanın yapılabilmesi için gerekli
yasal izinler alınmıştır. Çalışmadaki verilerin tanımlayıcı istatistikleri ve frekans
dağılımları elde edilmiştir. Parametrik test varsayımları kontrol edildikten
sonra gruplar arası karşılaştırmalarda One Way ANOVA (post hoc: Bonferroni
test) ve Student t testi kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirlik analizi yapılmış ve
Cronbach alfa değeri hesaplanmıştır.
Bulgular: Çalışma
sonuçlarına göre öğrencilerin sağlıklı yaşam biçimi toplam puan ortalaması
131.02±18.98 olup, en yüksek puan ortalaması manevi gelişim (27.13±3.98), en
düşük puan ortalaması fiziksel aktivite (17.28±4.85) alt boyutundan alınmıştır.
Çalışmada cinsiyet ve mezun olunan lise ile ölçek toplam puanı arasında anlamlı
ilişki bulunmazken (p>0.05), sınıf düzeyi ile olan ilişki istatistiksel
olarak anlamlı bulunmuştur (p<0.05). Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları
Ölçeği toplam puan ortalaması ve sağlık sorumluluğu, fiziksel aktivite,
beslenme ve stres yönetimi alt boyut puan ortalamaları, 2.sınıf öğrencilerde
daha düşük bulunmuştur.
Sonuç: Araştırma
sonuçlarına göre hemşirelik öğrencilerinin ölçek puan ortalamalarının yüksek
olduğu görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2019 |
Submission Date | November 9, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 1 |