Aim: It was aimed to
determine the attitudes and factors affecting nursing students towards elderly
discrimination.
Material and Methods: Population of this descriptive and cross-sectional study consisted of
1200 students who were studying in the Nursing Department of a university in
the spring term of 2016-2017. Sample selection was not made in the research and
it was planned to reach out the whole population. The study completed with 851
students (participation rate 70%) who agreed to participate in. Data was
collected May 2nd to June 1st 2017 by Personal Information Form and Elder
Discrimination Attitude Scale. Ethics committee permission received. In statistical analysis; Student's t test,
One Way Analysis of Variance, Tukey test, Shapiro Wilk test, Pearson
Correlation and Spearman correlation analysis were used.
Results: 31% of
the students were in the second year, average age 20.46±1.85, 67.3% female,
97.5% single, 83.5% living in nuclear family and majority of their mothers are
housewife (86.8%). Mean score of Elder Discrimination Attitude Scale was
80.78±8.67, mean subscale of life limitation 32.92±4.74, positive
discrimination sub-scale mean score 29.86±5.62 and negative discrimination
subscale score 18.00±3.51. Significant differences were found between students' grades, birth place and family type
and scale scores.
Conclusion: It was determined that participant students had a positive attitude
towards elderly. However; first grade, born in village, and the students with
extended families had more positive discrimination score.
Amaç: Bu çalışmada
hemşirelik öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına yönelik tutumları ve etkileyen
faktörlerin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve
Yöntemler: Tanımlayıcı ve kesitsel olarak planlanan
çalışmanın evrenini, bir üniversitenin Hemşirelik Bölümü’nde 2016-2017 yılı
bahar döneminde öğrenim görmekte olan 1200 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada
örneklem seçimine gidilmemiş ve evrenin tamamının incelenmesi planlanmıştır.
Araştırma, çalışmaya katılmayı kabul eden 851 hemşirelik öğrencisi (katılım
oranı %70) ile tamamlanmıştır. Veriler 2 Mayıs-1 Haziran 2017 tarihleri
arasında Kişisel Bilgi Formu ve Yaşlı Ayrımcılığı Tutum Ölçeği kullanılarak
toplanmıştır. Araştırmanın yapılabilmesi için etik kurul izni alınmıştır.
İstatistiksel değerlendirmede; Student’s t testi, Tek Yönlü Varyans Analizi,
Tukey testi, Shapiro Wilk testi, Pearson Korelasyon ve Spearman korelasyon
analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmaya
katılan öğrencilerin %31’i ikinci sınıfta öğrenim görmekte olup, yaş ortalaması
20,46 ±1,85, %67,3’ü kadın, %97,5’i bekâr, %83,5’i çekirdek ailede yaşamakta ve
çoğunluğunun annesi ev hanımıdır (%86,8). Öğrencilerin Yaşlı Ayrımcılığı Tutum
Ölçeği toplam puan ortalaması 80,78±8,67 olup; yaşlının yaşamını sınırlama alt
boyut puan ortalamasının 32,92±4,74, yaşlıya yönelik olumlu ayrımcılık alt
boyut puan ortalamasının 29,86±5,62 ve yaşlıya yönelik olumsuz ayrımcılık alt
boyut puan ortalamasının 18,00±3,51 olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin
okudukları sınıflar, doğum yeri ve aile tipi ile ölçek puanları arasında
anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Submission Date | March 11, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 1 |