Aim: This study
explored the opinions and experiences of international nursing students about
undergraduate education.
Material and Methods: This was a phenomenological study. The study group involved all
international students studying at Akdeniz University’s Nursing Faculty. One of
these students is (1) first grade, three (3) are second grade and two (2) are
third grade students. Three (3) students came from African countries, one (1)
from Greece, one (1) from Russia and one (1) from Albania. The data were collected
by individual and focus group interviews and analyzed by content analysis
method.
Results: Themes
coded by researchers: Identifying themselves as international nursing students,
their negative and positive experiences on the nursing programme, how being an
international student affected their academic success, interaction with Turkish
students, and their suggestions to overcome their problems as nursing students.
Almost all participants defined being an international student in Turkey as a
difficult process due to the language problem. The participants’ positive
experiences were support from administrators, clinical experiences, support
from friends, and high quality education. The participants’ negative
experiences were determined as problems related to financial insufficiency,
communication, and difficult theoretical courses.
Conclusion: International students in nursing education mostly experienced
adaptation problems due to language barriers, whereas they experienced fewer
problems due to the support of classmates, teaching staff and instructors.
Amaç: Bu araştırmanın
amacı hemşirelik lisans programında eğitim gören uluslararası öğrencilerin,
lisans eğitimine ilişkin görüş ve deneyimlerine ilişkin derinlemesine veriler
sunmaktır.
Gereç ve
Yöntemler:
Nitel araştırma yöntemi ile yürütülen çalışmada fenomonolojik desen
kullanılmıştır. Çalışma grubunu, Akdeniz Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi’nde
öğrenim gören uluslararası öğrencilerin tümü oluşturmuştur. Bu öğrencilerin
biri (1) birinci sınıf, üçü (3) ikinci sınıf ve ikisi (2) üçüncü sınıf
öğrencilerdir. Öğrencilerin üçü (3) Afrika ülkelerinden, biri (1) Yunanistan,
biri (1) Rusya, diğeri (1) Arnavutluk’tan gelmiştir. Veriler bireysel ve odak
grup görüşmeleri ile toplanmış, içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir.
Bulgular: Araştırmacılar
tarafından kodlanarak oluşturulmuş temalar; hemşirelik öğrencisi olmayı nasıl
tanımladıkları, hemşirelik öğrencisi olmayı tanımlama, hemşirelik programındaki
yaşadıkları olumlu ve olumsuz deneyimler, uluslararası öğrenci olmanın akademik
başarıyı nasıl etkilediği, Türk öğrenciler ile etkileşim kurma, hemşirelik
öğrencisi olarak yaşadıkları olumsuzlukların ortadan kaldırılması için çözüm
önerileridir. Hem bireysel hem odak grup görüşmelerinde öğrencilerin tamamına
yakını dil engelinden dolayı Türkiye’de uluslararası öğrenci olmayı zorlu bir
süreç olarak tanımlamışlardır. Çalışmada öğrencilerin olumlu deneyimleri;
yöneticilerinin desteği, klinik deneyimleri, arkadaş desteği ve eğitimin iyi
olması olarak belirlenmiştir. Olumsuz deneyimleri ekonomik sorunlar, iletişim
sorunu ve teorik derslerin zor olması olarak saptanmıştır.
Sonuç:
Öğrencilerin hemşirelik eğitiminde özellikle dil engelinden dolayı uyum
sorunları yaşadıkları, buna karşın sınıf arkadaşlarının, öğretim elemanı ve
yönetici desteğinden dolayı daha az zorluk yaşadıkları saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Submission Date | April 3, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 1 |