Amaç: Bu çalışmanın
amacı, 8 haftalık pliometrik antrenmanın 13-15 yaş grubu futbolcuların sürat,
çeviklik ve alt ekstremite kuvveti üzerine etkisini belirleyebilmektir.
Gereç ve
Yöntemler: Çalışmaya,
toplam 28 lisanslı futbolcu (Çalışma=14, Kontrol=14) gönüllü olarak katıldı.
Her iki grup, düzenli olarak haftada 3 gün futbol teknik ve taktik
antrenmanlarını birlikte yaptı. Rutin antrenmanlara ek olarak, çalışma grubuna
8 hafta boyunca haftada 2 gün, günde 30-35dk’lık pliometrik antrenman programı
uygulandı. Kontrol grubu ise sadece rutin antrenman programına devam etti.
Katılımcıların boy, kilo, beden kütle indeksi (BKI), sürat, çeviklik ve alt
ekstremite kuvvetini test etmek için; 30m sürat, dikey sıçrama (DS, DSE),
altıgen, 5-0-5, zig zag, T testi, durarak uzun atlama (DUA) testi ve bacak
dinamometresi kullanıldı.
Bulgular: Çalışma ve
kontrol grubunun ön test değerleri karşılaştırıldığında iki grup arasında
anlamlı fark bulunamadı (p>0,05). Gruplar kendi içinde karşılaştırıldığında,
kontrol grubunun DSE ve DUA testi dışında her iki grubun son test değerlerinde
anlamlı iyileşmeler tespit edildi (p<0,05). Her iki grubun son test
değerleri karşılaştırıldığında ise gruplar arasında istatistiksel açıdan
anlamlı fark olduğu belirlendi (p<0,05).
Sonuç: Çalışmamız
sonucunda uygulanan pliometrik antrenmanın sporcularda belirlenen performans
özelliklerini olumlu etkilediği ve performansın artışına katkı sağladığı ortaya
konulmuş oldu. Sonuç olarak çocuklarda iyi programlanmış pliometrik antrenmanın
rutin antrenman programına entegre edilerek kullanımının diğer kuvvet
antrenmanlarına alternatif olacağı ve hızlı sonuçlar verebileceği kanaatine
varıldı.
Aim: The
aim of this study was to determine the effect of 8-week plyometric training on
sprint, agility and strength of lower limp in 13-15 age group soccer players.
Material
and Methods:
A total of 28 certified players participated voluntarily in this study. Both
groups took part in technical and tactical soccer training regularly for 3 days
a week. In addition to routine training, the experimental group underwent
plyometric training for 8 weeks, 2 day per week, with a 30-35-minute session.
The control group continued only routine training program. In order to test
participators’ height, weight, body mass index (BMI), speed, agility, and lower
extremity strength; 30m sprint, vertical jump (CMJ, CMJA), hexagon, 5-0-5, zig
zag, T test, standing broad jump (SBJ) test and leg dynamometer were used.
Results:
Comparing
the pre-test variables of both groups, there was no significant difference
(p>0.05). Comparing posttest results of both groups within themselves,
significant improvements were found (p<0.05), except the CMJA and SBJ tests
in the control group. When the post tests results of both groups compared, a
significant difference was statistically determined (p<0.05).
Conclusion: In the
light of the findings of the present study, it has been proven that the applied
plyometric training has positively affected the predetermined performance
characteristics and has contributed to the improvement of the performance.
Consequently, it has been decided that the usage of the routine program with
the integration of well-programed plyometric training would be an alternative
to other strength programs and would give faster results for children.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2020 |
Submission Date | August 22, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 2 |