Research Article
BibTex RIS Cite

The transformation of television broadcasting in Turkey: social tv broadcasting

Year 2017, Volume: 5 Issue: 1, 425 - 448, 23.04.2017
https://doi.org/10.19145/gumuscomm.283117

Abstract














The convergence of television and computer technologies has an important
impact on the new
media environment. In recent years, with the advances in the Internet network,
television channels began to use new media platforms as an innovative way of
broadcasting. The time based scheduled broadcasting of the traditional television is no longer valid
in the new media environment. The social TV broadcasting, integrated to the interface of the
web site, social media or video sharing platforms with traditional TV contents. In this context, the aim of this research project was initially to analyze the interface and the
life cycle of new media platforms used by two Turkish
broadcasting TV channels; Kanal
D
and Star TV and define the new media strategies
of Turkish television broadcasting.








References

  • BOLTER, J. David ve GRUSIN, Richard (2000). Remediation: Understanding new media, Cambridge MA: MIT Press.
  • BURNETT, Robert vd. (2004). Perspectives on Multimedia, London: John Wiley & Sons.
  • CHAN-OLMSED, Sylvia M. ve Chang Byeng-hee (2003). “Diversification Strategy of Global Media Conglomerates: Examining Its Patterns and Determinants”, Journal of Media Economics, 16(4), S.213-233.
  • Dexter Interactive Investigation (2010). https://www.youtube.com/watch?v=g9IObJBjhlg. Erişim tarihi: 24.08.2016.
  • DİJK, van Jan (2006). The Network Society. Great Britain: Sage Publication.
  • FELDMANN, Valerie (2005). Leveraging Mobile Media: Cross-Media Strategy and Innovation Policy for Mobile Media Communication, Germany: Physica- Verlag Heidelberg.
  • HALE, Mike (2008). “NBC Bridges Series Gaps With Online Minidramas”, NewYork Times. http://www.nytimes.com/2008/12/29/arts/television/29webi.html?_r=0 Erişim tarihi: 24.05.2016.
  • HARTLEY, John (2004). Communication, Culture and Media Studies, Taylor & Francis e-Library.
  • IAB TÜRKİYE (2014). “İnternet Ölçümleme Araştırması Kasım 2014 Top 20 Listeleri”, http://www.iabturkiye.org/sites/default/files/internet_audience_toplist_11_20 14.pdf. Erişim Tarihi: 24.09.2016.
  • IZQUIERDO, Ebroul (2003), “Hierarchy Embedded Content And Content Descriptors As Basis For Cross-Media Applications” Cross-Media Service Delivery. (.der) Diomidis Spinellis. S.121-132.
  • JENKINS, Henry (2006). Convergence Culture Where Old and New Media Collide. New York: NewYork University Press.
  • Muhteşem Yüzyıl Zafer Yolunda Mohaç Savaşı (2011) http://www.zaferyolunda.com/. Erişim tarihi: 16.12.2011.
  • ODTÜ-BİDB (2005). “Türkiye’de internet”, http://www.internetarsivi.metu.edu.tr/tarihce.php. Erişim tarihi: 5.7.2016.
  • OYUN OYNA (2016) www.yenioyunoyna.gen.tr. Erişim Tarihi: 5.7.2016.
  • PEIRCE, L. Meghan (2011). “Remediation Theory: Analyzing What Made Quarterlife Successful as an Online Series and Not a Television Series”, Television and New Media, 12(4), S.314-325.
  • TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) (2016). “Son 3 ay içerisinde bireylerin yaş grubuna göre bilgisayar ve internet kullanım oranları” Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, 2016. http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do;jsessionid=jQcXXwzLjwX20C 698qCvbcD8N2y1W3FpBmXbnnqkx8cd1P82659T!-1155292244?id=18660, Erişim tarihi: 5.7.2016.
  • TÜRK TELEKOM (2016). “Kilometre Taşları”, https://www.turktelekom.com.tr/hakkimizda/sayfalar/kilometre-taslari.aspx. Erişim tarihi: 15.8.2016.
  • WILLIAMS, Bruce A. ve Carpını, Michael X. Delli (2004). “Monica And Bill All The Time And Everywhere” American Behavioral Scientist, 47 (9), S.1208- 1230.
  • ZELENKAUSAITE, Asta (2016). “Remediation, convergence, and big data: Conceptual limits of crossplatfprm social media”, Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, S.1-6.

Türkiye’de Televizyon Yayıncılığının Dönüşümü: Sosyal Tv Yayıncılığı

Year 2017, Volume: 5 Issue: 1, 425 - 448, 23.04.2017
https://doi.org/10.19145/gumuscomm.283117

Abstract














Bu çalışma Türkiye televizyon yayıncılığının yeni
medya stratejilerini incelemektedir. Televizyon yayıncılığı internet
teknolojilerinin gelişmesiyle paralel olarak  önemli bir dönüşüm sürecine girmiştir. Yaratıcı
endüstriler 2000’li yıllardan itibaren aynı ya da benzer içerikleri farklı
mecralar üzerinden paylaştığı karmaşık bir içerik ağı oluşturmaya başlamıştır.
Bu süreçte özellikle web 3.0 döneminde itibaren televizyon kuruluşları  yeni 
medya  platformları üzerinden
içerik paylaşmaya ve etkileşimli bir ortam kurmaya başlayarak, Sosyal TV yayıncılığına adım atmıştır. Artık
televizyon yayıncılığı sadece geleneksel medya araçlarıyla değil aynı zamanda televizyon
kuruluşlarının kurumsal web siteleri, sosyal medya ve video paylaşım siteleri
ya da medya kuruluşlarının geliştirdikleri çevrimiçi video izleme platformları
üzerinden içeriklerini paylaşmaktadır. Türkiye’de yeni medya ve televizyon
yayıncılığı ilişkisi çoğunlukla IPTV yayıncılığı üzerinden tartışılmaktadır.
Buna karşın bu çalışmada televizyon yayıncılığının yeni medya ortamıyla kurduğu
ilişki Sosyal TV kavramı üzerinden tartışılmıştır. Çalışmada ilk önce televizyon
ve yeni nesil internet yayıncılığı ilişkisi üzerinden yürütülen kuramsal
tartışmalar değerlendirildikten sonra Doğuş Yayın Grubu’na ait Star TV ve Doğan
Medya Holding’e ait Kanal D televizyon kanalının kurumsal web siteleri, sosyal
medya ve video paylaşım platformları web hasatçılığı yöntemiyle incelenerek,
bu  kuruluşların  yeni  medya
ortamındaki  içerik  yönetim 
stratejileri  belirlenmiştir.  Ardından 
geleneksel televizyondaki yayın akışıyla, yeni medya ortamında
oluşturulan grafiksel yayın akışı arasındaki benzerlikler ve farklılıklar
ortaya konmuştur.





References

  • BOLTER, J. David ve GRUSIN, Richard (2000). Remediation: Understanding new media, Cambridge MA: MIT Press.
  • BURNETT, Robert vd. (2004). Perspectives on Multimedia, London: John Wiley & Sons.
  • CHAN-OLMSED, Sylvia M. ve Chang Byeng-hee (2003). “Diversification Strategy of Global Media Conglomerates: Examining Its Patterns and Determinants”, Journal of Media Economics, 16(4), S.213-233.
  • Dexter Interactive Investigation (2010). https://www.youtube.com/watch?v=g9IObJBjhlg. Erişim tarihi: 24.08.2016.
  • DİJK, van Jan (2006). The Network Society. Great Britain: Sage Publication.
  • FELDMANN, Valerie (2005). Leveraging Mobile Media: Cross-Media Strategy and Innovation Policy for Mobile Media Communication, Germany: Physica- Verlag Heidelberg.
  • HALE, Mike (2008). “NBC Bridges Series Gaps With Online Minidramas”, NewYork Times. http://www.nytimes.com/2008/12/29/arts/television/29webi.html?_r=0 Erişim tarihi: 24.05.2016.
  • HARTLEY, John (2004). Communication, Culture and Media Studies, Taylor & Francis e-Library.
  • IAB TÜRKİYE (2014). “İnternet Ölçümleme Araştırması Kasım 2014 Top 20 Listeleri”, http://www.iabturkiye.org/sites/default/files/internet_audience_toplist_11_20 14.pdf. Erişim Tarihi: 24.09.2016.
  • IZQUIERDO, Ebroul (2003), “Hierarchy Embedded Content And Content Descriptors As Basis For Cross-Media Applications” Cross-Media Service Delivery. (.der) Diomidis Spinellis. S.121-132.
  • JENKINS, Henry (2006). Convergence Culture Where Old and New Media Collide. New York: NewYork University Press.
  • Muhteşem Yüzyıl Zafer Yolunda Mohaç Savaşı (2011) http://www.zaferyolunda.com/. Erişim tarihi: 16.12.2011.
  • ODTÜ-BİDB (2005). “Türkiye’de internet”, http://www.internetarsivi.metu.edu.tr/tarihce.php. Erişim tarihi: 5.7.2016.
  • OYUN OYNA (2016) www.yenioyunoyna.gen.tr. Erişim Tarihi: 5.7.2016.
  • PEIRCE, L. Meghan (2011). “Remediation Theory: Analyzing What Made Quarterlife Successful as an Online Series and Not a Television Series”, Television and New Media, 12(4), S.314-325.
  • TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) (2016). “Son 3 ay içerisinde bireylerin yaş grubuna göre bilgisayar ve internet kullanım oranları” Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, 2016. http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do;jsessionid=jQcXXwzLjwX20C 698qCvbcD8N2y1W3FpBmXbnnqkx8cd1P82659T!-1155292244?id=18660, Erişim tarihi: 5.7.2016.
  • TÜRK TELEKOM (2016). “Kilometre Taşları”, https://www.turktelekom.com.tr/hakkimizda/sayfalar/kilometre-taslari.aspx. Erişim tarihi: 15.8.2016.
  • WILLIAMS, Bruce A. ve Carpını, Michael X. Delli (2004). “Monica And Bill All The Time And Everywhere” American Behavioral Scientist, 47 (9), S.1208- 1230.
  • ZELENKAUSAITE, Asta (2016). “Remediation, convergence, and big data: Conceptual limits of crossplatfprm social media”, Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, S.1-6.
There are 19 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Ergin Şafak Dikmen

Publication Date April 23, 2017
Submission Date January 2, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Dikmen, E. Ş. (2017). Türkiye’de Televizyon Yayıncılığının Dönüşümü: Sosyal Tv Yayıncılığı. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), 425-448. https://doi.org/10.19145/gumuscomm.283117
AMA Dikmen EŞ. Türkiye’de Televizyon Yayıncılığının Dönüşümü: Sosyal Tv Yayıncılığı. e-gifder. April 2017;5(1):425-448. doi:10.19145/gumuscomm.283117
Chicago Dikmen, Ergin Şafak. “Türkiye’de Televizyon Yayıncılığının Dönüşümü: Sosyal Tv Yayıncılığı”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 5, no. 1 (April 2017): 425-48. https://doi.org/10.19145/gumuscomm.283117.
EndNote Dikmen EŞ (April 1, 2017) Türkiye’de Televizyon Yayıncılığının Dönüşümü: Sosyal Tv Yayıncılığı. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 5 1 425–448.
IEEE E. Ş. Dikmen, “Türkiye’de Televizyon Yayıncılığının Dönüşümü: Sosyal Tv Yayıncılığı”, e-gifder, vol. 5, no. 1, pp. 425–448, 2017, doi: 10.19145/gumuscomm.283117.
ISNAD Dikmen, Ergin Şafak. “Türkiye’de Televizyon Yayıncılığının Dönüşümü: Sosyal Tv Yayıncılığı”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 5/1 (April 2017), 425-448. https://doi.org/10.19145/gumuscomm.283117.
JAMA Dikmen EŞ. Türkiye’de Televizyon Yayıncılığının Dönüşümü: Sosyal Tv Yayıncılığı. e-gifder. 2017;5:425–448.
MLA Dikmen, Ergin Şafak. “Türkiye’de Televizyon Yayıncılığının Dönüşümü: Sosyal Tv Yayıncılığı”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol. 5, no. 1, 2017, pp. 425-48, doi:10.19145/gumuscomm.283117.
Vancouver Dikmen EŞ. Türkiye’de Televizyon Yayıncılığının Dönüşümü: Sosyal Tv Yayıncılığı. e-gifder. 2017;5(1):425-48.

Cited By

YOUTUBE’UN EĞİTİM AMAÇLI KULLANIMI
Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi
https://doi.org/10.47714/uebt.1171667







Televizyonun Değişen Yüzü: Twitch TV ve Yeni Nesil Yayıncılık
SELÇUK ÜNİVERSİTESİ İLETİŞİM FAKÜLTESİ AKADEMİK DERGİSİ
https://doi.org/10.18094/josc.987200