Social media platforms have become a
significant tool for maintaining communications, not only for individuals, but
also for corporations. Businesses, organizations and institutions began using
social media in order to establish and maintain efficient communications with
their target audience. Statistics show us that the percentage of corporate
social media usage increases every year. However, what is more important than
the amount of corporations using social media platforms is the way these
platforms are managed by them. It is assumed that social media accounts bring
disadvantages rather than advantages to corporate image when not managed
properly. In order to take advantage of social
media provides to corporations and improve the corporate image in positive way,
it is crucial that corporations project and manage their identity appropriate
ways. This research is done to bring a perspective on how big companies project
their corporate identity on social media. For this purpose, 55 companies
received from Turkey's largest 500 companies, stated by Fortune in 2013 by
systematic sampling, and their official Facebook accounts is analyzed by
content analysis method. Corporate philosophy, corporate design, corporate
communication and corporate behavior which are constitute corporate identity are
analyzed individually. The result of the research suggest that corporate design
and communication is projected more than corporate philosophy and behavior.
Sosyal
medya hem bireyler hem de kurumlar açısından günümüzün en önemli iletişim
araçlarından biri haline gelmiştir. İşletmeler, organizasyonlar, kurum ve
kuruluşlar sosyal medyayı hedef kitleleri ile iletişim kurmada önemli bir araç
olarak görmeye başlamıştır. Yapılan araştırmalar, kurumsal sosyal medya
kullanımının her sene artmakta olduğunu ortaya koymaktadır. Ancak, sosyal
medyada yer almaktan daha önemli olan bu ortamın nasıl kullanıldığıdır. Doğru
bir şekilde yönetilmediğinde sosyal medya hesaplarının kurum imajına yarardan
çok zarar getirdiği bilinmektedir. Sosyal medyanın sağladığı avantajlardan
faydalanmak ve kurumsal imajı artırmak amacıyla kurumların kendilerini, diğer
bir ifade ile kurumsal kimliklerini sosyal medyada doğru bir şekilde temsil etmeleri
büyük önem taşımaktadır. Bu çalışma, kurumsal Facebook sayfalarında kurum
kimliği unsurlarının ne düzeyde yansıtıldığını belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Bu amaç doğrultusunda, 2013 yılında Fortune tarafından belirlenen Türkiye’nin
en büyük 500 şirketi içerisinden sistematik örnekleme yöntemi ile alınan 55
şirketin resmi Facebook hesabı, içerik analizi yöntemi ile değerlendirilmiştir.
Kurum kimliğini oluşturan kurum felsefesi, kurumsal tasarım, kurumsal iletişim
ve kurumsal davranış boyutları ayrı ayrı incelenmiştir. Bulgular genel olarak
değerlendirildiğinde, kurumsal tasarım ve kurumsal iletişim boyutlarının kurum
felsefesi ve kurumsal davranışa göre daha fazla yansıtıldığı tespit
edilmiştir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 23, 2017 |
Submission Date | January 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 1 |