Today, especially with increasing
competition, it has become difficult for institutions to continue their lives.
In this context, institutions have begun to take care of corporate social
responsibility activities in order to be able to sustain their assets in this
competitive environment and to provide competitive advantage and not to lose
customers. However, the social responsibility actions of corporation may remain
weak in shaping them in accordance with the wishes and expectations of the
stakeholders. An activity that remains weak cannot create solutions to the
problems of the stakeholders of the corporation and can cause the efforts to be
wasted. At this point, it is important to analyze the stakeholders of the
corporations in the best way. On the other hand, consumer social responsibility
behavior stands as a form of behavior that consumers reflect to their
activities while they decide to purchase a good or service and purchase them
consciously. In this study, it is analyzed whether these forms of behavior have
significant relationships with the consumers' attitudes towards social
responsibility actions of the corporation or not. Quantitative research method
is used in the study and data is collected through questionnaire method. It is
also analyzed whether the social responsibility behaviors of the consumers and
their attitudes towards social responsibility actions of the corporations
differed according to gender, age, class, income and expenditure variables. As
a result, together with some significant differences, a significant
relationship is found between the consumers’ social responsibility behaviors
and their attitudes towards their social responsibility actions.
Günümüzde özellikle artan rekabet
ortamıyla birlikte kurumların varlıklarını devam ettirebilmeleri zorlaşmıştır.
Bu bağlamda kurumlar, hem bu rekabet ortamında varlıklarını sürdürebilmek hem
rekabet avantajı sağlayabilmek hem de müşterilerini ellerinde tutabilmek için
kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetleriyle ilgilenmeye başlamışlardır. Fakat
kurumların bu sosyal sorumluluk faaliyetleri, paydaşların istek ve
beklentilerine göre şekillenmesi konusunda zayıf kalabilmektedir. Zayıf kalan
bir faaliyet hem kurumların paydaşlarının sorunlarına çözüm üretememekte hem de
harcanan çabaların boşa sarf edilmesine neden olabilmektedir. Bu noktada
kurumların paydaşlarını iyi bir şekilde analiz etmesi önem kazanmaktadır. Diğer
taraftan tüketici sosyal sorumluluk davranışı, tüketicilerin bilinçli bir
şekilde satın alma kararı verirken, ürün ya da hizmet satın alırken
yansıttıkları davranış biçimleri olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmada bu
davranış biçimlerinin, tüketicilerin kurumların sosyal sorumluluk eylemlerine
yönelik tutumları ile ilişkisinin olup olmadığı incelenmiştir. Çalışmada nicel
araştırma yöntemi kullanılmış ve veriler anket yöntemi aracılığıyla
toplanmıştır. Tüketicilerin sosyal sorumluluk davranışlarının ve onların
kurumların sosyal sorumluluk eylemlerine yönelik tutumlarının cinsiyet, yaş,
sınıf, gelir ve gider durumu değişkenleri bağlamında farklılaşıp
farklılaşmadığı irdelenmiştir. Sonuç olarak bazı anlamlı farklılıklarla
birlikte tüketicilerin sosyal sorumluluk davranışları ile onların kurumların
sosyal sorumluluk eylemlerine yönelik tutumları arasında anlamlı bir ilişki
bulunmuştur.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | September 29, 2017 |
Submission Date | June 20, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 2 |