The
use of emotional and rational appeals in advertising has increased as a result
of high competition among the brands. Since the companies try to increase the
brand awareness and to apply the creative message strategy, to use the
advertising appeals become important. However, the sector which the brands
operates in, is also important to decide which appeal needed to be used. The
aim of this study is to analyse the advertising appeals, the advertising
executions and advertising objectives used by different sectors in the magazines.
In regard to this aim, All magazine which had the highest circulation rate in
2016 is chosen and six volumes are selected through purposive sampling method.
Content analysis technique is used in order to analyse 264 advertisements. The
results indicates that rational appeals are preferred to use more than the
emotional appeals. Especially cosmetic and personal care products sector used
rational appeals in order to give information about the product or to persuade
the target audeince. However in the fashion sector, emotional appeals were preffered
in order to incerase the brand awaraness of the company.
Markalar
arası rekabetin artması sonucu, markalara ilişkin farkındalığın sağlanması ve reklamlarda
yer alan yaratıcı reklam stratejilerinin başarılı bir şekilde uygulanması için rasyonel
ve duygusal reklam çekiciliklerinin kullanımı önem kazanmıştır. Ancak, sunulan
hizmet/ ürünün özellikleri ve faaliyet gösterilen sektör reklam
çekiciliklerinden hangilerinin kullanılacağı üzerinde belirleyicidir. Bu
çalışmanın amacı dergi reklamlarında kullanılan reklam çekiciliklerini, reklam
uygulama çeşitlerini ve reklam amaçlarını sektör farklılıkları dikkate alınarak
incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda 2016 yılında en yüksek tirajı olan All
dergisinden amaçlı örneklem ile seçilen altı sayıdan toplam 264 reklam, içerik
analizi yöntemi ile incelenmiştir. Elde edilen sonuçlar rasyonel çekiciliklerin
daha çok kullanıldığını, özellikle kişisel bakım ürünleri, kozmetik ve parfüm
gibi ürün gruplarında bilgilendirme ve ikna etme amaçlı reklam çekiciliklerinin
kullanıldığını göstermektedir. Buna karşın moda sektöründe, marka bilinilirliğinin sağlanması amacıyla
duygusal çekiciliklere yer verildiği görülmüştür.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | September 29, 2017 |
Submission Date | July 22, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 5 Issue: 2 |