Thanks to mobile technologies, social media and social networking sites have penetrated into our daily lives today.
It is possible to be online at anytime and anywhere without waiting to go home or to office to get connected.
Facebook, one of the most popular and widely used social networking sites, is increasing its number of users day
by day. That's why Facebook is a significant social media environment and companies should integrate their
communications strategies with this popular site. Thus, this study aims to reveal Facebook usage of companies in
Turkey. For that reason, airlines companies were examined due to their Facebook use range in the web site
socialbakers.com (according to November 2016 statistics). Seven airlines companies that have Turkish origins were
analyzed within the scope of the study. Their posts on Facebook were coded during December and content analyses
of their posts were conducted to understand how airlines companies use Facebook. Additional data, such as number
of people following the account and number of posts, was recorded to provide more information about Facebook usage. Findings indicated that contents of the Facebook posts are mainly about sectorial information or news as
well as special day’s celebrations. Results also showed that vision perception was densely utilized through
photographs and video sharing.
Tüm dünyada olduğu gibi Türkiye'de de en yaygın olarak kullanılan sosyal paylaşım sitelerinin başında gelen
Facebook oldukça önemli bir sosyal medya ortamıdır. Hayatın her alanına girmiş ve yoğun bir kullanım olanağı
bulmuş bu sosyal paylaşım sitesinin kurumsal amaçlı kullanılması ve iletişim stratejilerinin bu popüler mecraya
yönelik geliştirmesi ve uygulamaya konması gerekmektedir. Bu nedenle, bu çalışma Türkiye'deki kurumların
Facebook’u kurumsal amaçlı olarak kullanımlarını ortaya çıkarmayı hedeflemektedir. Bunun için de sosyal medya
kullanım istatistiklerinin verildiği www.socialbakers.com web sitesinin Kasım 2016 verilerine bakılmış ve hava
yolları şirketleri listede üst sıralarda yer aldığı için örneklem olarak seçilmiştir. Türkiye menşeli yedi hava yolu
şirketinden listedeki ilk beş kurum ele alınmış ve çalışmanın amacı doğrultusunda analize tabi tutulmuştur. Aralık
ayı boyunca hava yolu şirketlerinin kurumsal Facebook hesapları üzerindeki paylaşımları kodlanmış ve sonrasında
içerik analizi yapılmıştır. Kurumların Facebook hesaplarının takipçi sayısı ve paylaşımlarının sayısı gibi ek veriler
de Facebook kullanımına yönelik daha fazla bilgi sağlanması amacıyla kaydedilmiştir. Bulgulardan elde edilen
verilere göre; sektörden bilgi/haber paylaşımı, trend topics'ten yararlanma, özel günlerle
ilgili içerik paylaşımının yanı sıra fotoğraf ve video paylaşımlarıyla görsel algının yoğun olarak kullanıldığı
belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 29, 2018 |
Submission Date | July 26, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 2 |