Tüketici karar verme mekanizmalarını açıklamada, Renvoisé ve Morin (2008) ‘eski beyin’ adı verilen ve tüketicinin
beynindeki ‘gerçek’ karar verme parçası olan kısma çekici gelen uyarıcıların işe yaradığı iddiasında
bulunmaktadırlar. Eski beyni harekete geçiren 6 uyarıcı benmerkezci, zıtlık, somut veri, başlangıç ve son, görsel
uyarıcı ve duygulardan oluşmaktadır. Diğer taraftan, reklam yaratıcılığıyla ilgili yapılan çalışmalar ve alanyazın,
ortak bir tanım ve reçeteden yoksundur. Bu çalışmada, reklam yaratıcılığı konusunda ‘eski beyin’ teorisinden
hareketle yaratıcı reklamların ortak özelliklerinin belirlenmesine çalışılmıştır. Bu amaç doğrultusunda, Kristal
Elma Yaratıcılık Festivali 2005-2016 yılları arasında ödül almış basın reklamlarına Renvoisé ve Morin (2008)
tarafından tanımlanan ve eski beyni ikna ettiği iddia edilen 6 uyarana göre içerik analizi yapılmıştır. Araştırmadan
elde edilen sonuçlara göre, görsel olmanın, zıtlık yaratmanın ve basit mesajlar vermenin Kristal Elma Yaratıcılık
Festivali’nde ödül almış basın reklamlarının ortak özellikleri olduğunu göstermektedir. Bu ortak özelliklerin,
yaratıcı reklam üretmeyi amaçlayanlar için bir çerçeve, bir formül sunması beklenmektedir. Yaratıcılık kolay kolay
formüle edilecek bir kavram değildir, ancak bu çalışma eski beyin teorisinin sunduğu bakış açısıyla reklamcılara
daha yaratıcı reklamlar üretmelerinde öneri olarak sunulabilir.
In explaining mechanisms of consumer’s decision-making process, Renvoisé and Morin (2008) claim which is
called as ‘old brain’ and stimulators that work on the parts, charged of ‘actual’ decision making in the consumer
brain. Six stimulators, which stimulate the old brain, consist of self-centred, contrast, tangible, beginning and end,
visual and emotions. On the other hand, all studies and literarture on advertising creativity are lack of common
description and prescription. In this study, it has been tried to reveal/identify the common features of creative ads
on the basis of ‘old brain’ concerning ad creativity. With this aim, awarded print advertisements in Contest of
Kristal Elma between the years 2005-2016 are analysed with content analysis. According to six stimulators
described by Renvoisé and Morin (2008) and which convince the ‘old brain’. According to the results obtained in
this study show that being visual, creating contrast and giving simple messages are the common features of awarded
print ads in the Contest of Kristal Elma. Above all, it’s been expected with these common features to present a framework, a recipe to people whose aims are to create creative ads. It’s not easy to formulate the concept of
creativity, but this study with the point of view offering the old brain could be seen as an offer to the advertisers in
writing and producing more creative ads.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 29, 2018 |
Submission Date | February 22, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 2 |