Web sites can be seen as a gateway to the world of institutions and organizations. Social networks, world-embracing
especially with the implementation of Web 2.0 technologies, are the leading communication media that are the
most frequently used while reaching your target audience especially for young people for reasons such as ease of
use, its enabling mutual communication, the convenience of transportation, being constantly up to date. Corporate
communication, defined as a communication and relationship management process, which constantly allows for
the exchange of knowledge and thought between the institution and its vicinity both within the institution and
outside the institution in order to pursue the existence of the institution and having several characteristics in
common with the social media in providing convenience, directs institutions to use social media increasingly in corporate communication. Now institutions are seeking for an answer to the question of ‘How can we use it
effectively?’ rather than the question of ‘Should we use social media in the field of corporate communication?’
Corporate web sites meet so many important requirements in many areas such as responding to the increasing need
of the public, informing the users about the structure, services and products of the institution/organization,
publicizing/advertising of the institution, conveying goals and objectives of the institutions to the public. In this
research, social media accounts of the state universities in the Eastern Black Sea Region was observed and tried to
determine the habits of social media use in the corporate communication. At the end of the research; it has been
seen that universities with similar characteristics in social media use have not developed a strategy for social media
in general, messages developed for existing media tools have been transferred to social media, and universities
have used social media to promote more.
Web siteleri; kurum ve kuruluşların/organizasyonların dünyaya açılan kapısı olarak görülmektedir. Özellikle
web2.0’ın hayata geçmesiyle tüm dünyayı saran sosyal ağlar, kullanım kolaylığı, karşılıklı iletişime olanak
sağlaması, ulaşım rahatlığı ve sürekli güncel olması gibi sebeplerle başta gençler olmak üzere hedef kitleye
ulaşmada en sık kullanılan iletişim ortamlarının başında gelmektedir. Kurumun varlığını sürdürebilmesi için kurum
ile çevresi arasında sürekli bilgi ve düşünce alışverişine imkan sağlayan bir iletişim ve ilişki yönetimi süreci olarak
tanımlanan kurumsal iletişim ile sosyal medyanın sağladığı kolaylıkların benzer özellikler göstermesi, kurumları
giderek artan şekilde kurumsal iletişimde sosyal medyayı kullanmaya yöneltmektedir. Artık kurumlar, “sosyal
medyayı kurumsal iletişim alanında kullanmalı mıyız?” sorusundan öte, “onu etkili bir biçimde nasıl
kullanabiliriz?” sorusuna cevap aramaktadır. Kurumsal web siteleri kamunun artan bilgi ihtiyacına karşılık vermek,
kurumun/organizasyonun yapısı, hizmetleri, ürünleri hakkında kullanıcıları bilgilendirmek, kurumun duyuru,
tanıtım ve reklamını yapmak, kurumun amaç ve hedeflerini kamuya aktarmak gibi sayılabilecek pek çok alanda
önemli ihtiyaçlara cevap vermektedir. Doğu Karadeniz Bölgesi’nde yer alan devlet üniversitelerinin sosyal medya
hesaplarının gözlemlenerek, kurumsal iletişimde sosyal medya kullanım alışkanlığının tespit edilmeye çalışıldığı
araştırmanın sonucunda; sosyal medya kullanımlarında benzer özellikler bulunan üniversitelerin, genel olarak
sosyal medya için bir strateji geliştirilmediği, mevcut medya araçları için geliştirilen mesajların sosyal medyaya
aktarıldığı ve üniversitelerin sosyal medyayı daha çok tanıtma için kullandığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 29, 2018 |
Submission Date | April 9, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 2 |