As part
of their political campaigns, political parties are canvassing using multiple
channels made available by media and technology in order to reach out to the
voters and to communicate their political ideologies to the people. Commonly used as a way to improve the voter base and to communicate the
image of the party to the voters, campaign songs make up an important
background for the campaign of political parties. Through
discourse analysis method, this
study analyzed the campaign songs used by the Justice and Development Party (AK
Party) as the government and Republican People's Party (CHP) as the opposition
in their campaigns before the Turkish Constitutional Referendum, 2017. It is
seen that present political, sociological and economic structure of the society
have been taken into consideration in songs which were prepared for the referendum,
and campaign songs are undergirded with lingual and visual messages by both
ruling and opposition parties in order to reach out to voters. The results of
this study showed that AK Party, instead of showcasing its political background
and using religious motives, preferred to communicate a holistic image; while
CHP preferred using religious elements as a part of its political stance and
strategy in their campaign songs.
Turkish constitutional referendum of 2017 political communication referendum songs discourse analysis
Siyasal kampanya süreci
içerisinde siyasal partiler medya ve teknolojinin sunduğu imkânlar
doğrultusunda siyasi ideolojilerini kamuoyuna yansıtmaya çalışmakta ve bu
ideolojilerini seçmenlere benimsetmek ve siyasi katılımlarını sağlamak amacı
ile propaganda çalışmaları yapmaktadır. Günümüzde seçim öncesi oy potansiyelini
artırmak ve parti imajını seçmenlere sunmak için kullanılan seçim müzikleri
siyasal partilerin kampanyalarının önemli bir alt yapısını oluşturmaktadır. Bu
çalışma kapsamında 2017 Anayasa değişikliği halk oylaması sürecinde iktidar partisi
olarak AK Parti ve muhalefet partisi olarak CHP’nin halk oylaması
kampanyalarında kullandıkları şarkılar söylem analizi yöntemi kullanılarak
analiz edilmektedir. Halk oylaması için hazırlanan seçim şarkılarında toplumun
mevcut siyasi, sosyolojik ve ekonomik yapısının göz önünde bulundurulduğu;
seçim müziklerinin iktidar ve muhalefet partileri tarafından seçmene ulaşma
noktasında hem dilsel hem de görsel mesajlarla desteklendiği görülmektedir.
Çalışma sonucunda, AK Parti’nin halk oylaması kapsamında siyasi alt yapısını
sunmak ve dini motifleri sıklıkla kullanmak yerine bütüncül bir imaj aktarımı
tercih ettiği; CHP’nin seçim şarkısında dini ağırlıklı öğeleri siyasi tutumunun
bir stratejisi ve parçası olarak kullandığı görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 10, 2018 |
Submission Date | August 10, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 1 |