Research Article
BibTex RIS Cite

ORYANTALİST BAKIŞ AÇISININ SİNEMAYA YANSIMASI: THE PHYSCIAN (2013) FİLMİ ÖRNEĞİ

Year 2018, Volume: 6 Issue: 1, 759 - 778, 11.04.2018
https://doi.org/10.19145/e-gifder.371073

Abstract

Doğu bilimi ya da
şarkiyatçılık olarak da bilinen oryantalizm, her ne kadar Doğu kültürlerini ve
dillerini tanımak için kurulmuş akademik bir disiplin olsa da içerisinde
iktidar ilişkilerini de barındırmaktadır. Edward Said’in betimlediği üzere
oryantalizm, Batı dünyasının Doğu dünyası üzerinde hegemonya kurabilmesini kolaylaştıran
ve ön yargılardan beslenen bir düşünce sistemidir. Batı’nın kurgulamış olduğu
Doğu imajı olarak da görülen oryantalizm, çok eski dönemlerden beri kendisini
birçok alanda göstermektedir. Edebiyattan müziğe, resimden mimariye kadar
birçok farklı alanda varlık gösteren oryantalist bakış açısının izlerine
sinemada da rastlanılmaktadır. Sinema, sanat formu olmasının yanı sıra bir
kitle iletişim aracıdır ve toplumsal bir özelliğe sahiptir.   Dolayısıyla sinema ve toplumsal yaşam
arasında kuvvetli bir bağ bulunmaktadır. Hem görsel hem de işitsel unsurların
etkili şekilde kullanılabildiği sinema aracılığıyla oryantalist bakış açısı,
toplumsal düzlemde yeniden üretilebilmektedir. Oryantalist bakış açısının
sinemada birçok örneği bulunmaktadır. The Physician (2013) filmi, bu örneklerin
bir tanesidir. The Physician, 2013 yılında Philipp Stölzl tarafından
yönetilmiş, dram/tarih türünde bir filmdir. Film, Rob Cole isimli karakterin,
İbn-i Sina’dan tıp eğitimi almak için Londra’dan İsfahan’a yaptığı yolculuğu ve
sonrasında gelişen olayları anlatmaktadır. Film genelinde oryantalist öğelere
sıkça rastlanılmaktadır, bu bağlamda yapılmış olan çalışmanın amacı, The
Physician (2013) filminde yer alan oryantalist öğeleri, içerik analizi
yöntemiyle ortaya çıkartmaktır.

References

  • BAL, Ali Asker (2010). “Oryantalist Resimde Bedenin Kolonileştirilmesi Bağlamında Türk Hamamı İmgesi”, Çevrimiçi Tematik Türkoloji Dergisi, 2(2), s.13-23.
  • BERGER, Peter. ve Luckmann Thomas. (2008). Gerçekliğin Sosyal İnşası Bir Bilgi Sosyolojisi İncelemesi, (Çev:Vefa Saygın Öğütle), İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • EAGLETON, Terry. (1996). İdeoloji, (Çev:Muttalip Özcan), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • ELİRİ, İsa. (2010). “Batılılaşma Sürecinde Askeri Okullar ve Asker Ressamların Türk Resim Sanatına Etkileri”, Türk İslam Medeniyeti Akademik Araştırmalar Dergisi, 9, s. 139- 150.
  • ERSOY, Ahmet. (2003). “Şarklı Kimliğin Peşinde, Osman Hamdi Bey ve Osmanlı Kültüründe Oryantalizm”, Toplumsal Tarih Dergisi, 119, s. 84-89.
  • GERMANER, Semra ve İnankur Zeynep. (1989). Oryantalizm ve Türkiye, İstanbul: Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları.
  • KEYMAN, Fuat. (1999). Farklılığa Direnmek: Uluslararası İlişkiler Kuramında Öteki Sorunu, (Derleyenler), Fuat Keyman, Mahmut Mutman ve Medya Yeğenoğlu. Oryantalizm Hegemonya ve Kültürel Fark, İstanbul: İletişim Yayınları, s. 71-106.
  • MARDİN, Şerif. (2002). “Oryantalizmin Hasıraltı Etkileri”, Doğu-Batı Dergisi, 20(1), s.111-117.
  • MUTMAN, Mahmut. (1999). Oryantalizmin Gölgesi Altında: Batı’ya Karşı İslam, (Derleyenler), Fuat Keyman, Mahmut Mutman ve Meyda Yeğenoğlu. Oryantalizm Hegemonya ve Kültürel Fark, İstanbul: İletişim Yayınları, s. 25-69.
  • MUTMAN, Mahmut. (2002). “ Şarkiyatçılık: Kuramsal Bir Not”, Doğu-Batı Dergisi, 20(2), s.105-115.
  • SAİD, Edward. (1998). Oryantalizm, (Çev: Nezih Uzel), İstanbul: İrfan Yayıncılık.
  • STÖLZL, P. (Yönetmen). (2013). The Physician. [Film]. Almanya: UFA GmbH.
  • TURNER, Stanley Bryan. (2003). Oryantalizm, Postmodernizm ve Globalizm, (Çev: İbrahim Kapaklıkaya), İstanbul: Anka Yayınları.

REFLECTION OF ORIENTALIST POINT OF VIEW ON CINEMA CASE OF: THE PHYSICAN (2013) FILM

Year 2018, Volume: 6 Issue: 1, 759 - 778, 11.04.2018
https://doi.org/10.19145/e-gifder.371073

Abstract

Although Orientalism
is an academic discipline established by Western societies to recognize Eastern
cultures and languages, it also includes power and power relations. Orientalism,
as Edward Said describes, is a system of thought that is based on prejudices
and enables the hegemony of the Western on the Eastern. Orientalism, which is
also regarded as the East image that the West has devised, has seen itself in
many field since ancient times. 
Orientalism may seen
from literature, music, painting and architecture. Orientalism is also seen in
the cinema. In addition to being an art form, cinema is a mass media tool and
has a social feature. Therefore there is a strong link between cinema and social
life. The orientalist view can be reproduced on the society through cinema,
where audiovisial elements can be used effectively. Orientalist viewpoint has
many examples in the cinema. The Physician (2013) is one of these examples. The
Physician (2013) is a drama/history genre film directed by Philipp Stölzl in
2013. The film narrate the Rob Cole’s (film character) journey from London to
Isfahan in order to receive medical education from Ibn-i Sina and subsequent
events. Orientalist elements are often seen throughout the film, in this
context, the aim of this study, orientalist elements in the The Physician
(2013) film, is reveal through content analysis.

References

  • BAL, Ali Asker (2010). “Oryantalist Resimde Bedenin Kolonileştirilmesi Bağlamında Türk Hamamı İmgesi”, Çevrimiçi Tematik Türkoloji Dergisi, 2(2), s.13-23.
  • BERGER, Peter. ve Luckmann Thomas. (2008). Gerçekliğin Sosyal İnşası Bir Bilgi Sosyolojisi İncelemesi, (Çev:Vefa Saygın Öğütle), İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • EAGLETON, Terry. (1996). İdeoloji, (Çev:Muttalip Özcan), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • ELİRİ, İsa. (2010). “Batılılaşma Sürecinde Askeri Okullar ve Asker Ressamların Türk Resim Sanatına Etkileri”, Türk İslam Medeniyeti Akademik Araştırmalar Dergisi, 9, s. 139- 150.
  • ERSOY, Ahmet. (2003). “Şarklı Kimliğin Peşinde, Osman Hamdi Bey ve Osmanlı Kültüründe Oryantalizm”, Toplumsal Tarih Dergisi, 119, s. 84-89.
  • GERMANER, Semra ve İnankur Zeynep. (1989). Oryantalizm ve Türkiye, İstanbul: Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları.
  • KEYMAN, Fuat. (1999). Farklılığa Direnmek: Uluslararası İlişkiler Kuramında Öteki Sorunu, (Derleyenler), Fuat Keyman, Mahmut Mutman ve Medya Yeğenoğlu. Oryantalizm Hegemonya ve Kültürel Fark, İstanbul: İletişim Yayınları, s. 71-106.
  • MARDİN, Şerif. (2002). “Oryantalizmin Hasıraltı Etkileri”, Doğu-Batı Dergisi, 20(1), s.111-117.
  • MUTMAN, Mahmut. (1999). Oryantalizmin Gölgesi Altında: Batı’ya Karşı İslam, (Derleyenler), Fuat Keyman, Mahmut Mutman ve Meyda Yeğenoğlu. Oryantalizm Hegemonya ve Kültürel Fark, İstanbul: İletişim Yayınları, s. 25-69.
  • MUTMAN, Mahmut. (2002). “ Şarkiyatçılık: Kuramsal Bir Not”, Doğu-Batı Dergisi, 20(2), s.105-115.
  • SAİD, Edward. (1998). Oryantalizm, (Çev: Nezih Uzel), İstanbul: İrfan Yayıncılık.
  • STÖLZL, P. (Yönetmen). (2013). The Physician. [Film]. Almanya: UFA GmbH.
  • TURNER, Stanley Bryan. (2003). Oryantalizm, Postmodernizm ve Globalizm, (Çev: İbrahim Kapaklıkaya), İstanbul: Anka Yayınları.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mehmet Emin Satır

Nuri Paşa Özer

Publication Date April 11, 2018
Submission Date December 26, 2017
Published in Issue Year 2018 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Satır, M. E., & Özer, N. P. (2018). ORYANTALİST BAKIŞ AÇISININ SİNEMAYA YANSIMASI: THE PHYSCIAN (2013) FİLMİ ÖRNEĞİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(1), 759-778. https://doi.org/10.19145/e-gifder.371073
AMA Satır ME, Özer NP. ORYANTALİST BAKIŞ AÇISININ SİNEMAYA YANSIMASI: THE PHYSCIAN (2013) FİLMİ ÖRNEĞİ. e-gifder. March 2018;6(1):759-778. doi:10.19145/e-gifder.371073
Chicago Satır, Mehmet Emin, and Nuri Paşa Özer. “ORYANTALİST BAKIŞ AÇISININ SİNEMAYA YANSIMASI: THE PHYSCIAN (2013) FİLMİ ÖRNEĞİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 6, no. 1 (March 2018): 759-78. https://doi.org/10.19145/e-gifder.371073.
EndNote Satır ME, Özer NP (March 1, 2018) ORYANTALİST BAKIŞ AÇISININ SİNEMAYA YANSIMASI: THE PHYSCIAN (2013) FİLMİ ÖRNEĞİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 6 1 759–778.
IEEE M. E. Satır and N. P. Özer, “ORYANTALİST BAKIŞ AÇISININ SİNEMAYA YANSIMASI: THE PHYSCIAN (2013) FİLMİ ÖRNEĞİ”, e-gifder, vol. 6, no. 1, pp. 759–778, 2018, doi: 10.19145/e-gifder.371073.
ISNAD Satır, Mehmet Emin - Özer, Nuri Paşa. “ORYANTALİST BAKIŞ AÇISININ SİNEMAYA YANSIMASI: THE PHYSCIAN (2013) FİLMİ ÖRNEĞİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 6/1 (March 2018), 759-778. https://doi.org/10.19145/e-gifder.371073.
JAMA Satır ME, Özer NP. ORYANTALİST BAKIŞ AÇISININ SİNEMAYA YANSIMASI: THE PHYSCIAN (2013) FİLMİ ÖRNEĞİ. e-gifder. 2018;6:759–778.
MLA Satır, Mehmet Emin and Nuri Paşa Özer. “ORYANTALİST BAKIŞ AÇISININ SİNEMAYA YANSIMASI: THE PHYSCIAN (2013) FİLMİ ÖRNEĞİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol. 6, no. 1, 2018, pp. 759-78, doi:10.19145/e-gifder.371073.
Vancouver Satır ME, Özer NP. ORYANTALİST BAKIŞ AÇISININ SİNEMAYA YANSIMASI: THE PHYSCIAN (2013) FİLMİ ÖRNEĞİ. e-gifder. 2018;6(1):759-78.