Osmanlispor (Ottoman Football Club) based in Ankara and currently playing on the
professional Turkish Super League, has earned a reputation thanks not only to
the soccer it has performed but also to the ironic tweets shared by its Twitter
account which have even been subjects of CAPs.
This is due to the fact that its players are occasionally compared to the
Ottoman soldiers and, matches, to battles, both of which are reminiscences of
an emphasis on and yearning for the Ottoman Empire. Those Twitter shares can be
regarded among projects which, with the growth and popularity of social
networks based on the new media, aim to reach masses concurrently and swiftly.
Thus in this study, which deals with social media, which is one of the current
and effective channels in reaching the masses, the related shares were
subjected to semiotic analysis. Hereby, how the empire and power imagination in
the futbol was established and tried to be legitimated on Ottoman theme through
social sharing platforms was discussed
Şuan Türkiye’de profesyonel ligde, Süper
Lig’de mücadele eden ve Ankara merkezli bir futbol kulübü olan Osmanlıspor 2015
yılı içerisinde oynadığı futbol kadar, Twitter hesabından yapılan ironik
paylaşımlar ile de adından söz ettirmiş, paylaşımlar CAPslere dâhi konu olmuştur. Çünkü Osmanlı İmparatorluğu vurgusu ve
özleminin göze çarptığı paylaşımlarda, futbolcular yer yer Osmanlı askerine,
maçlar ise cenge/savaşa benzetilmiştir. İlgili Twitter paylaşımları, yeni medya
tabanlı sosyal ağların güçlenmesi ve popülerleşmesi ile birlikte kitlelere
hızlı ve eş zamanlı olarak ulaşmayı hedefleyen projelerden sayılabilir. Bu
yüzden kitlelere ulaşmada bugün güncel ve etkili mecralardan olan sosyal
medyayı ele alan bu çalışmada, ilgili paylaşımlar göstergebilimsel analize tabi
tutulmuştur. Böylelikle Osmanlı
teması üzerinden futbolda imparatorluk ve güç tahayyülünün sosyal paylaşım
platformları aracılığı ile nasıl kurulduğu ve meşrulaştırılmaya çalışıldığı ele
alınmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 10, 2018 |
Submission Date | January 12, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 1 |