Research Article
BibTex RIS Cite

TÜRKİYE’NİN KÜLTÜREL DİPLOMASİSİNDE ULUSLARARASI YAYIMCILIK ÇALIŞMALARI

Year 2019, Volume: 7 Issue: 2, 609 - 645, 30.09.2019
https://doi.org/10.19145/e-gifder.558157

Abstract

Birçok
ülkenin önemini yeni kavradığı ‘kamu diplomasisi’ esasını ‘yumuşak güç’ten
almaktadır. Joseph Nye (2005)’a göre, kamu diplomasisinin temeli olan yumuşak
güç, üç ana kaynağa dayanmaktadır: Siyasi değerler, dış politika ve kültür.
Nye gibi birçok araştırmacı, farklı ülke toplumlarının gerçek anlamda duygu ve
zihinlerinin etkilenmesinde kültürel kaynakların kullanılmasının daha etkin
olduğu görüşündedirler. Szondi (2008) de Nye gibi dış politikanın başarıya
ulaşmasını başarılı kültür politikalarına ve kültür diplomasisine
bağlamaktadır. Bu çalışmanın temel amacı da, Türkiye’nin kültürel diplomasisinde
kültürlerarası iletişimi güçlendirmesi bağlamında kısa adı ‘TEDA’ olan ‘Türk Kültür, Sanat ve Edebiyat Eserlerinin
Dışa Açılımını Destekleme Projesi’
ni irdelemektir.
Bu perspektifte
çalışmada uluslararası yayımcılık çerçevesinde kültürel diplomasi incelemesi
gerçekleştirilmiş, ‘TEDA’ Projesi kapsamında hangi edebi eserlerimizin yabancı
yayımevleri tarafından basıldığı, kaç dilde kaç ülkeye bu eserlerin ulaşmış
olduğu sorgulanmıştır. Yabancı kamuoylarına en yoğun hangi kültürel
değerlerimizi aktarmakta olduğumuzu tespit etmek amacıyla da, en fazla dile
çevrilerek çok daha farklı yabancı okura ulaşmış olan yirmi (20) eser üzerinden
betimsel ve semantik bir analiz gerçekleştirilmiştir. Analize tabi tutulan
eserlerde de en etkin yirmi beş farklı tema tespit edilmiş, bunların içinde en
başat temaların ise sırasıyla İstanbul,
Türkiye modernleşmesi, insan psikolojisinin derinlikleri, Osmanlı İmparatorluğu
ile doğu/batı kültürel algısı olduğu
görülmüştür. Osmanlı’dan Cumhuriyet Türkiyesi’ne anlam dünyamızın temel
değerlerini aktaran bu edebi metinler aracılığıyla yabancı toplumlarda
oluşturulan Türkiye ve Türkler ile ilgili güçlü imgeler kültürel ilişkileri
geliştirmede oldukça önemlidir. Bu nedenle, Türkiye kültürel diplomasi
açısından ülke itibarını inşa etmede en doğru kanallardan biri niteliğindeki
uluslararası yayımcılık parametresini daha da etkinleştirmeli, bu amaçla
hedeflerini çok daha büyütmelidir.

References

  • Aktan, C. C. (1998). “Geleceği Kazanmanın Yolu: Stratejik Yönetim”, Yeni Türkiye, Ocak-ŞubatAmstrong, C. M. (2009). Operationalizing Public Diplomacy. Handbook of Public Diplomacy, Ed. Nancy Snow and Philip M. Taylor, Routledge, New YorkCoombs, W. T., vd. (2010). Pr Strategy A and Application, Wiley Blackwell, United KingdomCull, N. J. (2009). “Public Diplomacy Before Gullion”, Handbook Of Public Diplomacy., Ed.Nancy Snow And Philip M. Taylor, Routledge, New YorkCull, N. J. (2009). Public Diplomacy: Lessons From The Past, Figueroa Press, Los AngelesCurtin, P. A., Vd. (2007). “International Public Relations: Negotiating Culture”, Identity And Power, Publications, CaliforniaCutlip, S. M., vd. (2000). Effective Public Relations, Prentice Hall, New JerseyDe Gouveia, P. F., Plumridg H. (2005). European Infopolitik: Developing Eu Public Diplomacy Strategy, Uk Eagleton, T. (2011). Kültür Yorumları, Ayrıntı Yayınları, İstanbulErdoğan, İ. (1995). Uluslararası İletişim, Kaynak Yayınları, İstanbulErgin, F. (1989). Uluslararası Politika Stratejileri, İ. Ü. İktisat Fakültesi Yayınları, İstanbulErtürk, Ö. (2010). Küreselleşme Ekseninde Halkla İlişkiler, Birleşik Kitabevi, AnkaraFitzpatrick, K. R. (2011). U. S. Public Diplomacy In A Post-9/11 World: From Messaging To Mutuality. Figueroa PressGiddens, A. (2010). Modernite ve Bireysel Kimlik (Geç Modern Çağda Benlik ve Toplum), Say Yayınları, İstanbul ……………… (2000). “Mass Communication And Diplomacy: A Theoretical Framework”, Communication, Theory The Foreign Policy Center, LondonGilboa, E. (2008). “Searching For A Theory of Public Diplomacy”, The Annals of The American Academy of Political And Social Science . 616Gonesh, A. Vd. (2005). Public Diplomacy: İmproving Practice, Netherlands Institute of International Relations , ClingendaelGrunig, J. E. (Der). (2005). Halkla İlişkiler Ve İletişim Yönetiminde Mükemmellik, Rota Yayınları, İstanbulGunaratne, S. (2005).” A.Public Diplomacy”, Global Communication And World Order: An Analysis Based On Theory of Living Systems, SageGustave, Le B. (1999). Kitleler Psikolojisi, Çev., Tolga Sağlam, Timaş Yayınları, İstanbul.Hofstede, G. (1980). Culture’s Consequences: International Differences İn Work Related Values. London: Sage PublicationsKadıbeşegil, S. (2006). İtibar Yönetimi, Mediacat Yayınları, İstanbulKaid, L. L. (2004). Handbook of Political Communication Research. RoutledgeKalın, İ. (2011). Soft Power And Public Diplomacy in Turkey. Perceptions, Vol.16, No.1Kazancı, M. (2016). Kamuda ve Özel Kesimde Halkla İlişkiler, 11. Basım, Turhan Kitabevi, AnkaraKegley C., Wittkopf E. (1999). World Politics: Trend And Transformation, Bedford/St. Martin’s, Boston, New YorkL’etang, J. (2002).” Diplomasi Olarak Halkla İlişkiler”, Halkla İlişkilerde Eleştirel Yaklaşımlar, (Der.) Jacquie L’etang ve Magda Pieczka, Vadi Yayınları, AnkaraLeonard, M. (2002). Public Diplomacy, Foreign Policy Center, LondonL'etang, J. (2009). Public Relations and Diplomacy in A Globalized World: An Issue Of PublicCommunication, SageLippmann, W. (1997). Public Opinion. Third Edition, Free Press Paperbacks, New YorkMitchell, J. H. (1986). International Cultural Relations, Allen And Unwin, London…………….. (1986). “Coping With A Corporate Crisis”, Canadian Business Review, 13, 17-20, Autumn Nye, J. S. (2004). Soft Power. The Means To Success İn World Politics, Publicaffairs, New York…………….. (2005).Yumuşak Güç, Elips Kitap, AnkaraOgawa, T. (2009). “Origin and Development of Japan’s Public Diplomacy”, Handbook of Public Diplomacy, Ed. Nancy Snow And Philip M. Taylor, Routledge, New YorkOskay, Ü. (1985). Kitle Haberleşme Teorisine Giriş, A. Ü. Basın-Yayın Yüksekokulu Yayınları, AnkaraPerker, A. (2013). Soufflé. United Kingdom: Telegram Books Kindle EditionSargut, A. S. (2001). Kültürlerarası Farklılaşma ve Yönetim, İmge Kitabevi, AnkaraSaydam, A. (2005). Algılama Yönetimi, Rota Yayınları, İstanbulSen, A. (2004). Özgürlükle Kalkınma, Ayrıntı Yayınları, İstanbulSidi, V. (1997). “Stratejik Yönetim ve Liderlik”, 21. Yüzyılda Liderlik Sempozyumu, 5-6 Haziran, İstanbulSignitzer B., Wamser, C. (2006). “Public Diplomacy: A Specific Governmental Public Relations Function”, Public Relations Theory II, Carl H. B., Vincent H., (Ed.), Lawrence Erlbaum AssociatesSignitzer, B. (2008). “Public Relations And Public Diplomacy: Some Conceptual Explorations”, Public Relations Research, NetherlandsSnow, N. (2009). “Rethinking Public Diplomacy”, Handbook Of Public Diplomacy, Ed. Snow, N., Taylor, P. M., Routledge, New YorkSönmez, B. (2016). Istanbul Istanbul, Translated By Umit Hussein, Saqi Books, Section.7, United KingdomSzondi, G. (2008). Public Diplomacy and Nation Branding, Netherlands Institute of International Relations, ClingendaelSzondi, G. (2008). “Public Diplomacy and Nations Branding: Conceptual Similarities and Differences”, Discussion Papers in Diplomacy. Netherlands…………………. (2009). “Central and Eastern European Public Diplomacy”, Handbook of Public Diplomacy, Ed.Snow N., Taylor, P. M., Routledge, New YorkTadashi, O. (2009).” Origin and Development of Japan’s Public Diplomacy”, Handbook of Public Diplomacy, Ed. Snow, N., Taylor, P. M., Routledge, New YorkTuch, H. N. (1990). Communicating İth The World: U.S. Public Diplomacy Overseas, St. Martin’s Press Inc. Wells, G. R. (1993). Yetki Devri, Çev., Vedat Üner. Kişisel Gelişim Ve Yönetim Dizisi 5, Rota Yayınları, İstanbulWillimas, R. (1958). Culture and Society 1780-1950, Chatto And Windus, LondonYağmurlu, A. (2007). “Halkla İlişkiler Yöntemi Olarak Kamu Diplomasisi”, İletişim Araştırmaları Dergisi, Ankara: A. Ü. İLEF YayınlarıZaharna, R. (2010). Battles To Bridges. Palgrave Macmillan, New York………………..... (2009). “Mapping Out A Spectrum of Public Diplomacy Initiatives- Information and Relational Communication Frameworks”, Handbook of Public Diplomacy. Ed. Snow, N., Taylor, P. M., Routledge, New Yorkhttp://www.kultur.gov.tr/19 Ekim 2018/Kültür ve Turizm Bakanlığıhttp://www.tedaproject.gov.tr/15 Ekim 2018/ TEDA(Türk Kültür, Sanat ve Edebiyatının Dışa Açılması Projesi)http://www.yunusemreenstitusu.org/21 Ekim 2018/Yunus Emre Enstitüsü.http://www.shuraedit.com/English/gemile.html/18 Ekim 2018

INTERNATIONAL PUBLISHING PRACTICES WITHIN TURKEY'S CULTURAL DIPLOMACY

Year 2019, Volume: 7 Issue: 2, 609 - 645, 30.09.2019
https://doi.org/10.19145/e-gifder.558157

Abstract

Public diplomacy,' whose significance has only
recently been comprehended by most countries, takes its core from 'soft power.'
According to Joseph Nye (2005), soft power, which is the basis of public
diplomacy, is based on three main sources: political values, foreign policy,
and culture
. Many researchers like Nye share the view that the use of
cultural resources is in fact more effective in influencing the emotions and
the minds of the communities of different countries. Szondi (2008), like Nye,
attributes the success of foreign policy to successful cultural policies and
cultural diplomacy. And the main objective of this study is to examine the TEDA
project which stands for 'the
Translation and Publication Grant Programme of Turkey'
promoting
the International Expansion of Turkish Culture, Art and Literature in the
context of strengthening intercultural communication in Turkey's cultural
diplomacy. In this perspective, we have conducted an examination on
international publishing as part of cultural diplomacy, and investigated which
literary works have been published by foreign publishers and the number of
countries these works have reached along with the number of languages they were
translated into as part of the 'TEDA' project. In order to identify which
cultural values we have been transmitting most intensively to foreign publics,
a descriptive and semantic analysis was made on twenty (20) works that have
been translated into the most number of languages and therefore reached a
larger variety of foreign readers. The twenty-five most active themes in the
analyzed works have been identified, and the most dominant themes have been
determined as, respectively, Istanbul, modernization of Turkey, the depths of
human psychology, the Ottoman Empire and the perception of the East/West.
Strong images formed in foreign societies of Turkey and Turkish people through
these literary texts which transmit the fundamental values of our semantic
world from the Ottoman Empire to the Republic of Turkey are highly significant
in developing cultural relations. For this reason, Turkey must make an
international publishing parameter, which is one of the most advisable channels
in building a country's reputation in terms of cultural diplomacy, more active
and expand its targets to this aim.

References

  • Aktan, C. C. (1998). “Geleceği Kazanmanın Yolu: Stratejik Yönetim”, Yeni Türkiye, Ocak-ŞubatAmstrong, C. M. (2009). Operationalizing Public Diplomacy. Handbook of Public Diplomacy, Ed. Nancy Snow and Philip M. Taylor, Routledge, New YorkCoombs, W. T., vd. (2010). Pr Strategy A and Application, Wiley Blackwell, United KingdomCull, N. J. (2009). “Public Diplomacy Before Gullion”, Handbook Of Public Diplomacy., Ed.Nancy Snow And Philip M. Taylor, Routledge, New YorkCull, N. J. (2009). Public Diplomacy: Lessons From The Past, Figueroa Press, Los AngelesCurtin, P. A., Vd. (2007). “International Public Relations: Negotiating Culture”, Identity And Power, Publications, CaliforniaCutlip, S. M., vd. (2000). Effective Public Relations, Prentice Hall, New JerseyDe Gouveia, P. F., Plumridg H. (2005). European Infopolitik: Developing Eu Public Diplomacy Strategy, Uk Eagleton, T. (2011). Kültür Yorumları, Ayrıntı Yayınları, İstanbulErdoğan, İ. (1995). Uluslararası İletişim, Kaynak Yayınları, İstanbulErgin, F. (1989). Uluslararası Politika Stratejileri, İ. Ü. İktisat Fakültesi Yayınları, İstanbulErtürk, Ö. (2010). Küreselleşme Ekseninde Halkla İlişkiler, Birleşik Kitabevi, AnkaraFitzpatrick, K. R. (2011). U. S. Public Diplomacy In A Post-9/11 World: From Messaging To Mutuality. Figueroa PressGiddens, A. (2010). Modernite ve Bireysel Kimlik (Geç Modern Çağda Benlik ve Toplum), Say Yayınları, İstanbul ……………… (2000). “Mass Communication And Diplomacy: A Theoretical Framework”, Communication, Theory The Foreign Policy Center, LondonGilboa, E. (2008). “Searching For A Theory of Public Diplomacy”, The Annals of The American Academy of Political And Social Science . 616Gonesh, A. Vd. (2005). Public Diplomacy: İmproving Practice, Netherlands Institute of International Relations , ClingendaelGrunig, J. E. (Der). (2005). Halkla İlişkiler Ve İletişim Yönetiminde Mükemmellik, Rota Yayınları, İstanbulGunaratne, S. (2005).” A.Public Diplomacy”, Global Communication And World Order: An Analysis Based On Theory of Living Systems, SageGustave, Le B. (1999). Kitleler Psikolojisi, Çev., Tolga Sağlam, Timaş Yayınları, İstanbul.Hofstede, G. (1980). Culture’s Consequences: International Differences İn Work Related Values. London: Sage PublicationsKadıbeşegil, S. (2006). İtibar Yönetimi, Mediacat Yayınları, İstanbulKaid, L. L. (2004). Handbook of Political Communication Research. RoutledgeKalın, İ. (2011). Soft Power And Public Diplomacy in Turkey. Perceptions, Vol.16, No.1Kazancı, M. (2016). Kamuda ve Özel Kesimde Halkla İlişkiler, 11. Basım, Turhan Kitabevi, AnkaraKegley C., Wittkopf E. (1999). World Politics: Trend And Transformation, Bedford/St. Martin’s, Boston, New YorkL’etang, J. (2002).” Diplomasi Olarak Halkla İlişkiler”, Halkla İlişkilerde Eleştirel Yaklaşımlar, (Der.) Jacquie L’etang ve Magda Pieczka, Vadi Yayınları, AnkaraLeonard, M. (2002). Public Diplomacy, Foreign Policy Center, LondonL'etang, J. (2009). Public Relations and Diplomacy in A Globalized World: An Issue Of PublicCommunication, SageLippmann, W. (1997). Public Opinion. Third Edition, Free Press Paperbacks, New YorkMitchell, J. H. (1986). International Cultural Relations, Allen And Unwin, London…………….. (1986). “Coping With A Corporate Crisis”, Canadian Business Review, 13, 17-20, Autumn Nye, J. S. (2004). Soft Power. The Means To Success İn World Politics, Publicaffairs, New York…………….. (2005).Yumuşak Güç, Elips Kitap, AnkaraOgawa, T. (2009). “Origin and Development of Japan’s Public Diplomacy”, Handbook of Public Diplomacy, Ed. Nancy Snow And Philip M. Taylor, Routledge, New YorkOskay, Ü. (1985). Kitle Haberleşme Teorisine Giriş, A. Ü. Basın-Yayın Yüksekokulu Yayınları, AnkaraPerker, A. (2013). Soufflé. United Kingdom: Telegram Books Kindle EditionSargut, A. S. (2001). Kültürlerarası Farklılaşma ve Yönetim, İmge Kitabevi, AnkaraSaydam, A. (2005). Algılama Yönetimi, Rota Yayınları, İstanbulSen, A. (2004). Özgürlükle Kalkınma, Ayrıntı Yayınları, İstanbulSidi, V. (1997). “Stratejik Yönetim ve Liderlik”, 21. Yüzyılda Liderlik Sempozyumu, 5-6 Haziran, İstanbulSignitzer B., Wamser, C. (2006). “Public Diplomacy: A Specific Governmental Public Relations Function”, Public Relations Theory II, Carl H. B., Vincent H., (Ed.), Lawrence Erlbaum AssociatesSignitzer, B. (2008). “Public Relations And Public Diplomacy: Some Conceptual Explorations”, Public Relations Research, NetherlandsSnow, N. (2009). “Rethinking Public Diplomacy”, Handbook Of Public Diplomacy, Ed. Snow, N., Taylor, P. M., Routledge, New YorkSönmez, B. (2016). Istanbul Istanbul, Translated By Umit Hussein, Saqi Books, Section.7, United KingdomSzondi, G. (2008). Public Diplomacy and Nation Branding, Netherlands Institute of International Relations, ClingendaelSzondi, G. (2008). “Public Diplomacy and Nations Branding: Conceptual Similarities and Differences”, Discussion Papers in Diplomacy. Netherlands…………………. (2009). “Central and Eastern European Public Diplomacy”, Handbook of Public Diplomacy, Ed.Snow N., Taylor, P. M., Routledge, New YorkTadashi, O. (2009).” Origin and Development of Japan’s Public Diplomacy”, Handbook of Public Diplomacy, Ed. Snow, N., Taylor, P. M., Routledge, New YorkTuch, H. N. (1990). Communicating İth The World: U.S. Public Diplomacy Overseas, St. Martin’s Press Inc. Wells, G. R. (1993). Yetki Devri, Çev., Vedat Üner. Kişisel Gelişim Ve Yönetim Dizisi 5, Rota Yayınları, İstanbulWillimas, R. (1958). Culture and Society 1780-1950, Chatto And Windus, LondonYağmurlu, A. (2007). “Halkla İlişkiler Yöntemi Olarak Kamu Diplomasisi”, İletişim Araştırmaları Dergisi, Ankara: A. Ü. İLEF YayınlarıZaharna, R. (2010). Battles To Bridges. Palgrave Macmillan, New York………………..... (2009). “Mapping Out A Spectrum of Public Diplomacy Initiatives- Information and Relational Communication Frameworks”, Handbook of Public Diplomacy. Ed. Snow, N., Taylor, P. M., Routledge, New Yorkhttp://www.kultur.gov.tr/19 Ekim 2018/Kültür ve Turizm Bakanlığıhttp://www.tedaproject.gov.tr/15 Ekim 2018/ TEDA(Türk Kültür, Sanat ve Edebiyatının Dışa Açılması Projesi)http://www.yunusemreenstitusu.org/21 Ekim 2018/Yunus Emre Enstitüsü.http://www.shuraedit.com/English/gemile.html/18 Ekim 2018
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Uğur Ünal 0000-0003-0294-0082

Publication Date September 30, 2019
Submission Date April 26, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Ünal, U. (2019). INTERNATIONAL PUBLISHING PRACTICES WITHIN TURKEY’S CULTURAL DIPLOMACY. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(2), 609-645. https://doi.org/10.19145/e-gifder.558157
AMA Ünal U. INTERNATIONAL PUBLISHING PRACTICES WITHIN TURKEY’S CULTURAL DIPLOMACY. e-gifder. September 2019;7(2):609-645. doi:10.19145/e-gifder.558157
Chicago Ünal, Uğur. “INTERNATIONAL PUBLISHING PRACTICES WITHIN TURKEY’S CULTURAL DIPLOMACY”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 7, no. 2 (September 2019): 609-45. https://doi.org/10.19145/e-gifder.558157.
EndNote Ünal U (September 1, 2019) INTERNATIONAL PUBLISHING PRACTICES WITHIN TURKEY’S CULTURAL DIPLOMACY. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 7 2 609–645.
IEEE U. Ünal, “INTERNATIONAL PUBLISHING PRACTICES WITHIN TURKEY’S CULTURAL DIPLOMACY”, e-gifder, vol. 7, no. 2, pp. 609–645, 2019, doi: 10.19145/e-gifder.558157.
ISNAD Ünal, Uğur. “INTERNATIONAL PUBLISHING PRACTICES WITHIN TURKEY’S CULTURAL DIPLOMACY”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 7/2 (September 2019), 609-645. https://doi.org/10.19145/e-gifder.558157.
JAMA Ünal U. INTERNATIONAL PUBLISHING PRACTICES WITHIN TURKEY’S CULTURAL DIPLOMACY. e-gifder. 2019;7:609–645.
MLA Ünal, Uğur. “INTERNATIONAL PUBLISHING PRACTICES WITHIN TURKEY’S CULTURAL DIPLOMACY”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol. 7, no. 2, 2019, pp. 609-45, doi:10.19145/e-gifder.558157.
Vancouver Ünal U. INTERNATIONAL PUBLISHING PRACTICES WITHIN TURKEY’S CULTURAL DIPLOMACY. e-gifder. 2019;7(2):609-45.