Topics such as how
public relations education should be, what academicians, the sector and
students expect, the establishment of the curriculum and standardization
studies are among the most debated topics in the field. The purpose of this
study is to determine the views of public relations undergraduate students
about the education and to reveal the relationship of these views with
demographic characteristics in the light of many studies on public relations
education. The research was limited to the students of Kocaeli University
Faculty of Communication Department of Public Relations and Publicity and Sakarya
University Faculty of Communication Department of Public Relations and
Advertising. A relational survey model was used in the study and a
questionnaire was used as a data collection method. A total of 318 students
from both universities participated in the study. Statistical analysis was
performed with SPSS Version 20. According to the main findings of the study; It was
determined that the students had medium level participation with 3.2668 average
values. Thus, it is concluded that students' views on public relations
education are in a positive way. In addition, as a results of the analysis
differences on the views of students were determined about public relations
education according to the universities and classes.
Halkla ilişkiler
eğitiminin nasıl olması gerektiği, akademisyenlerin, sektörün ve öğrencilerin
beklentilerinin neler olduğu, müfredatın oluşturulması, standardizasyon
çalışmaları gibi konular alanda en çok tartışılan konular arasında yer
almaktadır. Bu çalışmanın amacı, halkla ilişkiler eğitimiyle ilgili yapılan
birçok çalışmanın ışığında iletişim fakültesinde lisans düzeyinde öğrenim gören
halkla ilişkiler öğrencilerinin aldıkları eğitime yönelik görüşlerini tespit
etmek ve bu görüşlerin demografik özelliklerle ilişkisini ortaya koymaktır.
Araştırma Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü
ve Sakarya Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Bölümü
öğrencileriyle sınırlandırılmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli
kullanılmış, veri toplama yöntemi olarak anket formu uygulanmıştır. Araştırmaya
her iki üniversiteden toplam 318 öğrenci katılmıştır. Elde edilen bulgular SPSS
Statistics 20 programıyla değerlendirilmiştir. Araştırmanın temel bulgularına
göre; halkla ilişkiler eğitimiyle ilgili ifadelere öğrencilerin 3,2668 ortalama
değerle orta düzeyde katılım sağladıkları belirlenmiştir. Böylelikle
öğrencilerin halkla ilişkiler eğitimine ilişkin görüşlerinin olumlu yönde
olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca yapılan analizler sonucu öğrencilerin
eğitim gördükleri üniversite ve sınıfa göre halkla ilişkiler eğitimiyle ilgili
görüşlerinde farklılıklar saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Submission Date | May 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 2 |