Technical
barriers, which were shown as one of the most important problems of the media
sector and one of the reasons of the problems such as the new servers entering
the media market until 1990’s have started to disappear with the digitalization
of the carrier networks. In this context, digitalization can be considered as
the main actor of the major changes experienced in the media sector in which
multimedia media is realized. Convergent technology, which is used by the media
sector extensively has contributed to the development of new concepts such as
convergence and cross-media and strategies related to them. The purpose of this
study is to examine the reflections of Convergence and Cross-media
communication strategy concepts which were translated to Turkish as yakınsama
and çapraz medya to media sector. Qualitative research method was used as study
method and a descriptive study was conducted. According to the findings of the
study, it was determined that these two concepts, which are not etymologically
compatible with each other, have some ethical and legal reflections in their
fields of application and that there are some favorable and unfavorable
opinions within this framework. For example, on the basis of the views
opposing cross-media convergence; lies the idea that multi-editorial structure
in the media will cause loss of polyphony.
1990’lı yıllara kadar
medya sektörünün en önemli sorunlarının başında yer alan, yeni sunucuların
medya pazarına girişi gibi sorunların nedenlerinden biri olarak gösterilen
teknik engeller, günümüzde taşıyıcı ağların dijitalleşmesi sayesinde ortadan
kalkmaya başlamıştır. Bu bağlamda dijitalleşme, çoklu medya ortamlarının
gerçekleştiği medya sektöründe yaşanılan büyük değişimlerin temel aktörü olarak
değerlendirilebilir. Medya sektörünün yoğun bir biçimde yararlandığı yakınsak
teknoloji, kendi içinde yakınsama ve çapraz medya gibi yeni kavramların ve
bunlara bağlı stratejilerin gelişmesine katkıda bulunmuştur. Bu çalışmanın
amacı Türkçemize “yakınsama” ve “çapraz medya” olarak çevrilen “Convergence” ve
Crossmedia” iletişim stratejisi kavramlarının medya sektöründeki yansımalarını
incelemektir. Çalışma yöntemi olarak nitel araştırma yöntemi kullanılmış ve
betimsel bir çalışma yapılmıştır. Çalışma sonucunda ortaya çıkan bulgulara
göre, etimolojik olarak birbirleriyle uyumlu olmayan bu iki kavramın, uygulama
alanlarında bazı etiksel ve hukuksal yansımaları bulunduğu, bu çerçevede lehte
ve aleyhte bir takım görüşler olduğu saptanmıştır. Örneğin, çapraz medya yakınsamasının aleyhinde olan görüşlerin
temelinde; medyada çoklu editoryal yapının, çok sesliliğin kaybına neden
olacağı düşüncesi yatmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2019 |
Submission Date | June 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 3 |