In the
past, newspaper, radio and television under the heading “written and visual
media” used to provide media service. Today the “new media” which consists of
mobile communication, media based on internet and social media emerged through
technological advancements. As Kurwell state, people have a technology which
fits in their pockets. Newspapers which are traditional medium and usage of the
new media platforms of those newspapers are the subject of this work. The aim
of this research is to examine the web sites and social media accounts of 8
local newspapers (Taşova Newspaper,
Yeşilırmak Newspaper, Amasya Objektif, Pusula Newspaper, Amasya Kent Newspaper,
Suluovanın Sesi Newspaper, Amasya Yorum Newspaper, Gümüşhacıkoy Newspaper) in the city Amasya in the context of public relations. On
this purpose content analysis has been used for the examination and the findings indicate that reciprocal
sharing and presenting opinion and interaction come into prominence in the new
media tools as different than traditional mass media tools. Moreover, the
findings which support the researches in the relevant literature about media
usage goals of local newspapers indicate the significance of the work.
Dün, “yazılı ve görsel basın” başlığı altında gazete, radyo ve
televizyon medya hizmeti sunmaktaydı. Bugün ise yaşanan teknolojik gelişimler
sayesinde mobil iletişim, internet tabanlı medya ve sosyal medya ortamlarından
oluşan “yeni medya” varlığını göstermiştir. Kurwell’in ifade ettiği üzere,
insanlar cebinde taşıyabileceği bir teknolojiye sahip olmaktadır. Geleneksel
bir araç olan gazeteler ve bu gazetelerin yeni medya platformlarını kullanımı,
çalışmanın konusuna karşılık gelmektedir. Bu yönde Amasya’nın 8 yerel gazetesinin (Taşova Gazetesi, Yeşilirmak
Gazetesi, Amasya Objektif, Pusula Gazetesi, Amasya Kent Gazetesi, Suluovanın
Sesi Gazetesi, Amasya Yorum Gazetesi, Gümüşhacıköy Haber Gazetesi) web sitelerini ve sosyal medya hesaplarını, halkla
ilişkiler bağlamında incelemek ise araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Bu
amaca ulaşmak için başvurulan içerik
analizine göre yapılan değerlendirme sonucunda
geleneksel kitle iletişim araçlarından farklı olarak yeni medya ortamlarında
karşılıklı etkileşim, paylaşım ve görüş bildirme durumunun ön plana çıktığı
görülmüştür. Ayrıca adı geçen yerel gazetelerin medyayı kullanım amacına
ilişkin elde edilen bulguların, konuya dair literatürde yer bulan araştırmaları
destekler yönde olması, çalışmanın önemini ortaya koymaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2019 |
Submission Date | June 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 3 |