Abstract
Bu makale, başta halkla ilişkiler alanı özelinde olmak üzere, branş seçimi alanyazınına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. Makalede, öncelikle branş seçimi alanında yapılmış çalışmaların genel bir özeti sunulmakta, daha sonra halkla ilişkiler okuma kararına dair çalışmalar ele alınmaktadır. Öğrencilerin lisans eğitiminde halkla ilişkiler okuma kararları ve farklı sınıflardaki halkla ilişkiler öğrencilerinin mesleğe dair algılarının nasıl farklılaştığı hakkında olgubilim desenini kullanan Türkiye’de yapılmış nitel bir araştırma sunmaktadır. Bulgular, ilgili fenomen olan ‘halkla ilişkiler okuma fikri’ ne dair görüşmecilerin algı ve deneyimlerini temsil eden yedi tema halinde sunulmuştur. Sonuçlar; öne çıkan referans kaynaklarının (kişiler ve medya), kariyer-odaklı nedenlerin, beklenen kazanımların ve kişinin kendisi ve iş arasında algıladığı uyumun halkla ilişkiler okuma kararının ardındaki belirleyiciler oluğunu göstermiştir. Bir başka sonuç, öğrencilerin lisans yıllarında ilerledikçe halkla ilişkiler ile ilgili doğru olmayan algılarının azaldığı ve etik kaygılarının yükseldiğidir. Ayrıca, staj deneyiminin öğrencilerin meslek ile ilgili algılarını değiştirmesi dolayısıyla, halkla ilişkiler eğitiminde önemli bir rolü olduğu sonucuna ulaşılmıştır.