Research Article
BibTex RIS Cite

TÜKETİM KÜLTÜRÜ VE İZLEYİCİ EMTİASI PERSPEKTİFİNDEN “THEY LIVE” FİLMİ ÇÖZÜMLEMESİ

Year 2023, Volume: 11 Issue: 2, 1765 - 1782, 30.09.2023
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1352791

Abstract

Kitle iletişim araçları ile bireyler tüketime özendirilerek tüketim kültürünün yaygınlaştığı tüketim toplumları oluşturulmuştur. Tüketim toplumları süregelen üretim sisteminin devamı için oldukça önemlidir. Dallas Smythe tarafından ortaya konan izleyici emtiası kavramının vurguladığı, reklam veren kuruluşların kitle iletişim araçlarında zaman geçiren kitleleri satın alması durumu da mevcut kapitalist sistemin devamına hizmet etmektedir. Bu çalışmada tüketim kültürü ve izleyici emtiası kavramları “They Live” filmi örneği ile irdelenmektedir. Film ilgili ekonomik düzene ve düzenin devamını sağlayan toplumsal gruplara eleştirel perspektifle bakmaktadır. Bu yönleri ile incelenen filmin çözümlenmesinde ideolojik ve yapısal film eleştirisi yöntemleri kullanılmıştır. Sonuç olarak filmin tüketim toplumu eleştirisi getirdiği ve kapitalist düzenin egemen ideolojisine karşı tutum sergilediği belirlenmiştir. Film yalnızca egemen güçlere eleştiri getirmekle kalmayıp aynı zamanda toplumsal düzen içerisindeki değişim direncine de vurgu yaparak değişime direnen bireyleri de eleştirmektedir. Merkezine egemen ideoloji eleştirisini alan filmin kendi ideolojisini ürettiği de söylenebilir.

References

  • ALTHUSSER, Louis (2014). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları. (Çev.: A.Tümertekin). İstanbul: İthaki Yayınları.
  • BAUDRİLLARD, Jean (1997). Tüketim Toplumu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • BAUDRİLLARD, Jean (2014). Nesneler Sistemi. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • BAUMAN, Zygmunt (1999). Çalışma, Tüketicilik ve Yeni Yoksullar. İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • BELK, Russell W. (1988). Possessions and the Extended Self. Journal of Consumer Research, 15(2), 139-165.
  • BERGER, Arthur A. (2012). Kültür Eleştirisi & Kültürel Kavramlara Giriş (2. Baskı). (Ö. Emir, Çev.). İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • BOCOCK, Robert (2005). Tüketim. Ankara: Dost Kitapevi.
  • BUCKLAND, Warren (2018). Sinemayı Anlamak. (T. Göbekçin, Çev.). Hayalperest.
  • BURTON, Graeme (2008). Görünenden Fazlası: Medya Analizlerine Giriş. (N. Dinç, Çev.). Alan Yayıncılık.
  • CORRİGAN, Timothy (2007). Film Eleştirisi El Kitabı. (A. Gürata, Çev.). Dipnot.
  • ELDEN, Müge ve KOCABAŞ, Füsun (2015). Reklamcılık: Kavramlar, Kararlar, Kurumlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • FEATHERSTONE, Mike (2013). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • FRANCO, L. (Yapımcı), Carpenter, J. (Yönetmen). (1988). They Live [Sinema Filmi]. ABD: Alive Films.
  • MARCUSE, Herbert (2015). Tek Boyutlu İnsan. İstanbul: İdea Yayınları.
  • MORAN, Berna (1981). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri. İstanbul: Cem Yayınları.
  • ODABAŞI, Yavuz (2013). Tüketim Kültürü. İstanbul: Sistem Yayıncılık
Year 2023, Volume: 11 Issue: 2, 1765 - 1782, 30.09.2023
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1352791

Abstract

References

  • ALTHUSSER, Louis (2014). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları. (Çev.: A.Tümertekin). İstanbul: İthaki Yayınları.
  • BAUDRİLLARD, Jean (1997). Tüketim Toplumu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • BAUDRİLLARD, Jean (2014). Nesneler Sistemi. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • BAUMAN, Zygmunt (1999). Çalışma, Tüketicilik ve Yeni Yoksullar. İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • BELK, Russell W. (1988). Possessions and the Extended Self. Journal of Consumer Research, 15(2), 139-165.
  • BERGER, Arthur A. (2012). Kültür Eleştirisi & Kültürel Kavramlara Giriş (2. Baskı). (Ö. Emir, Çev.). İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • BOCOCK, Robert (2005). Tüketim. Ankara: Dost Kitapevi.
  • BUCKLAND, Warren (2018). Sinemayı Anlamak. (T. Göbekçin, Çev.). Hayalperest.
  • BURTON, Graeme (2008). Görünenden Fazlası: Medya Analizlerine Giriş. (N. Dinç, Çev.). Alan Yayıncılık.
  • CORRİGAN, Timothy (2007). Film Eleştirisi El Kitabı. (A. Gürata, Çev.). Dipnot.
  • ELDEN, Müge ve KOCABAŞ, Füsun (2015). Reklamcılık: Kavramlar, Kararlar, Kurumlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • FEATHERSTONE, Mike (2013). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • FRANCO, L. (Yapımcı), Carpenter, J. (Yönetmen). (1988). They Live [Sinema Filmi]. ABD: Alive Films.
  • MARCUSE, Herbert (2015). Tek Boyutlu İnsan. İstanbul: İdea Yayınları.
  • MORAN, Berna (1981). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri. İstanbul: Cem Yayınları.
  • ODABAŞI, Yavuz (2013). Tüketim Kültürü. İstanbul: Sistem Yayıncılık
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies (Other)
Journal Section Articles
Authors

Burak Türten 0000-0002-1962-7781

Semih Kopuz 0000-0002-4655-8566

Ebru Yılmaz 0000-0002-7243-7928

Publication Date September 30, 2023
Submission Date August 30, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 11 Issue: 2

Cite

APA Türten, B., Kopuz, S., & Yılmaz, E. (2023). TÜKETİM KÜLTÜRÜ VE İZLEYİCİ EMTİASI PERSPEKTİFİNDEN “THEY LIVE” FİLMİ ÇÖZÜMLEMESİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(2), 1765-1782. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1352791
AMA Türten B, Kopuz S, Yılmaz E. TÜKETİM KÜLTÜRÜ VE İZLEYİCİ EMTİASI PERSPEKTİFİNDEN “THEY LIVE” FİLMİ ÇÖZÜMLEMESİ. e-gifder. September 2023;11(2):1765-1782. doi:10.19145/e-gifder.1352791
Chicago Türten, Burak, Semih Kopuz, and Ebru Yılmaz. “TÜKETİM KÜLTÜRÜ VE İZLEYİCİ EMTİASI PERSPEKTİFİNDEN ‘THEY LIVE’ FİLMİ ÇÖZÜMLEMESİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 11, no. 2 (September 2023): 1765-82. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1352791.
EndNote Türten B, Kopuz S, Yılmaz E (September 1, 2023) TÜKETİM KÜLTÜRÜ VE İZLEYİCİ EMTİASI PERSPEKTİFİNDEN “THEY LIVE” FİLMİ ÇÖZÜMLEMESİ. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 11 2 1765–1782.
IEEE B. Türten, S. Kopuz, and E. Yılmaz, “TÜKETİM KÜLTÜRÜ VE İZLEYİCİ EMTİASI PERSPEKTİFİNDEN ‘THEY LIVE’ FİLMİ ÇÖZÜMLEMESİ”, e-gifder, vol. 11, no. 2, pp. 1765–1782, 2023, doi: 10.19145/e-gifder.1352791.
ISNAD Türten, Burak et al. “TÜKETİM KÜLTÜRÜ VE İZLEYİCİ EMTİASI PERSPEKTİFİNDEN ‘THEY LIVE’ FİLMİ ÇÖZÜMLEMESİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 11/2 (September 2023), 1765-1782. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1352791.
JAMA Türten B, Kopuz S, Yılmaz E. TÜKETİM KÜLTÜRÜ VE İZLEYİCİ EMTİASI PERSPEKTİFİNDEN “THEY LIVE” FİLMİ ÇÖZÜMLEMESİ. e-gifder. 2023;11:1765–1782.
MLA Türten, Burak et al. “TÜKETİM KÜLTÜRÜ VE İZLEYİCİ EMTİASI PERSPEKTİFİNDEN ‘THEY LIVE’ FİLMİ ÇÖZÜMLEMESİ”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, vol. 11, no. 2, 2023, pp. 1765-82, doi:10.19145/e-gifder.1352791.
Vancouver Türten B, Kopuz S, Yılmaz E. TÜKETİM KÜLTÜRÜ VE İZLEYİCİ EMTİASI PERSPEKTİFİNDEN “THEY LIVE” FİLMİ ÇÖZÜMLEMESİ. e-gifder. 2023;11(2):1765-82.